Vraag

waarom geslachtsdeel "vies"

  • 25 September 2022
  • 6 reacties
  • 160 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Waarom heeft men ooit besloten dat je geslachtsdeel “vies” is? 

Het is immers natuurlijk gewoon een deel van je lichaam net zoals je oren ofzo.  En er is ook geen dier die het met een stukje vel ofzo verbergt. 


6 reacties

Reputatie 4
Badge +3

het is niet ¨vies¨ maar het is een wereldwijd taboe voor al heel lang en dat is moeilijk weg te nemen

En er zijn ook heel veel dieren die hun geslachtsdeel alleen te voorschijn laten komen als ze gaan paren, vaak zit het gewoon aan de binnenkant.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, ik denk dat het ergens vroeger is ontstaan doordat het met hygiëne te maken had en met comfort, dat het misschien niet prettig voelde of kwetsbaar om helemaal naakt te zijn en ze het toen gingen bedekken. Als je op een rotsblok gaat zitten kan ik me voorstellen dat dat niet altijd even fijn voelt ;) . Dus ging men het bedekken/beschermen.  Ik denk ook dat het gekomen is doordat seks wat meer taboe werd ofzo. En de edele delen zijn nou eenmaal de ‘instrumentjes’ . Dus werd de gewoonte omgevormd tot cultuur ofzo. Wel een goede vraag vind ik!  Elk ander dier en zeker onze familie de apen zijn een stuk minder preuts in het bijzijn van anderen. Neem bv de bonobo aap, daar maken ze ruzies goed door even aan elkaars zaakje te voelen, en  zitten ze gewoon op een tak op een rijtje de erecties te vergelijken en zo nog meer. Keer gezien in de zoo van Rheine in Duitsland, bijzonder grappig moet ik bekennen XD.  Ik ben benieuwd of anderen meer weten als anwoord, interessante vraag!

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +11

Hoi @Iemand_00,

Dat is een lastige vraag! Ik ben het met @Tartan14 eens. 

Groetjes, @Monkeyboy08

Reputatie 7
Badge +6

Misschien komt het ook door het Bijbelverhaal? (Volgens mij was het zoiets dat doordat Adam en Eva die appel aten dat ze sterfelijk werden maar ook dat ze zich gingen schamen voor hun geslachtsdelen ofzo. Idk ik ben niet gelovig) 

Reputatie 5
Badge +1

Misschien komt het ook door het Bijbelverhaal? (Volgens mij was het zoiets dat doordat Adam en Eva die appel aten dat ze sterfelijk werden maar ook dat ze zich gingen schamen voor hun geslachtsdelen ofzo. Idk ik ben niet gelovig) 

Ik ben wel gelovig, maar ja daar komt het door

Reageer