Skip to main content
Vraag

vriendinnen met eetstoornis

Forum|alt.badge.img

Heyy,

Ik ken best wel veel mensen met een eetstoornis, een hele goede vriendin van mij is al heel erg ver met haar herstelling. Maar mijn beste vriendin heeft ook een eetstoornis. En ik merk dat ik het erg lastig vind met hoe ik er mee om moet gaan. Ze vertelt me dan dat ze spijt heeft dat ze sommige dingen heeft gegeten en dat ze het wil uitkotsen, ze kotst best wel veel. Ik weet gewoon niet goed hoe ik moet reageren en of ik misschien iets verkeerd zeg. 

Ik vind het ook lastig te begrijpen, want de mensen die ik ken met een eetstoornis eten wel gewoon en soms ook best wel gewoon heel veel. Dus ik snap het gewoon niet zo goed eigenlijk en ik weet ook niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

kusjess

2 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • 6 reacties
  • 25 maart 2025

Hey! dit klinkt als een hele lastige situatie. Ten eerste wil ik even zeggen dat je niet kan zien of iemand een eetstoornis heeft want vaak is het mentaal, dus ook al lijken ze veel te eten, misschien compenseren ze het of tellen ze strikt hun kcal. 

Je kan het beste een x goed praten met je beste vriendin, want ze heeft hulp nodig voor het gene waarmee ze struggelt want het heeft op lange termijn schadelijke effecten op je lichaam als je braakt.

<3 - sammy

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 29 reacties
  • 26 maart 2025

Hee! Het is echt lief dat je je zo zorgen maakt om je vriendin. Eetstoornissen zijn moeilijk te begrijpen, en het is normaal dat je het lastig vindt om te weten hoe je moet reageren.

Als ze zegt dat ze spijt heeft van wat ze heeft gegeten en zich slecht voelt, kun je haar laten weten dat je er voor haar bent. Zo laat je haar merken dat je haar steunt.

Iedereen met een eetstoornis heeft het op een andere manier, dus het is niet altijd makkelijk te begrijpen waarom iemand zo handelt. Het is belangrijk om haar aan te moedigen om hulp te zoeken als ze dat nog niet doet, want herstel kan een lange tijd duren.

Het is goed dat je haar steunt en dat je er voor haar bent. Als het voor jou zelf moeilijk is, kun je ook met iemand praten, zodat je weet hoe je haar het beste kunt helpen.

Ellen

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen