Vraag

vaak ongesteld

  • 2 February 2023
  • 2 reacties
  • 44 Bekeken

Badge

Hey!

Ik heb 15 (bijna 16) en ben sinds ongeveer 3 jaar ongesteld. Ik heb (voor mijn gevoel) een hele korte cyclus. Er zitten meestal 17-19 dagen tussen het ongesteld zijn. Ik heb geen extreme krampen dus ik irriteer me er niet zo erg aan en ik ben ook niet van plan om aan de pil te gaan.

mijn vraag is vooral, is dit gewoon en komt het omdat ik nog zo jong ben, of ben ik wel echt heel vaak ongesteld (dus elke 2,5weken ong)? :)

groetjes!


2 reacties

Ik ben ook 15 en voordat ik aan de pil ging was ik het altijd 1x in de 4 weken.  Dat is vanaf het begin zo geweest.  Jouw cyclus is dus extreem kort. Maar als je er verder geen problemen mee hebt is dat natuurijk prima

Reputatie 1
Badge +1

Hee, no worries. Een normale cyclus duurt van 23 - 36 dagen. Maar dit kan zelfs ook nog verschillen. Ik ben ook 15 en ben het meestal rond 23 tot 27 dagen, maar dus ook vrij onregelmatig. Ik zou pas je zorgen beginnen te maken als je klachten krijgt die je eerst niet had, bijvoorbeeld opeens heel zwaar bloedverlies ofzo. Verder is je lichaam gewoon normaal bezig hoor, maak je er maar niet te druk om. Je zou evt altijd even aan je moeder kunnen vragen of naar de huisarts als je toch twijfelt. Maar een onregelmatige of korte cyclus is in de eerste paar jaren van je menstruatie in bijna alle gevallen gewoon normaal.  Ookal ben je het al 3 jaar, het kan nog langer duren voor je lichaam om helemaal goed af te stemmen en sommige mensen blijven altijd onregelmatig. Je zou later alsnog aan de pil kunnen als je het dan fijner zou vinden om het te controleren. 

Ps: wees blij dat je bijna geen krampen hebt :). Liefs x

Reageer