Skip to main content
Vraag

(trigger) Iemand helpen met anorexia

• May 14, 2025
  • 1 reactie
  • 37 Bekeken

Heyy, dus mijn vriendin heeft anorexia. En ze heeft het al van haar negen jaar. Ze is al een paar keer teruggevallen daarop, en ze krijgt nu ook het gevoel dat ze het weer gaat krijgen (ik weet niet of ik het juist verwoord). Ik wil haar helpen, maar weet niet goed hoe, ik heb ook al veel dingen opgezocht erover, maar weet niet goed wat ik nu moet doen. Hebben jullie tips en dingen die ik zeker wel en niet doen?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Heyy ​@Geheime_Naam, wat fijn dat je er voor je vriendin wilt zijn, dat is echt waardevol. Anorexia is een zware ziekte en het kan lastig zijn om te weten hoe je helpt. Belangrijk is dat je goed naar haar luistert zonder te oordelen of te pushen, en haar laat weten dat je er altijd voor haar bent, ook als het moeilijk is. Moedig haar aan om professionele hulp te blijven zoeken of weer op te pakken, en wees geduldig want herstel gaat met ups en downs. Probeer niet te veel over eten, gewicht of uiterlijk te praten, en word niet boos of gefrustreerd als ze terugvalt. Samen kun je haar ondersteunen om met een vertrouwenspersoon of therapeut te praten. Zorg ook goed voor jezelf, want het kan emotioneel zwaar zijn. Je doet het al heel goed door hulp te zoeken!

xx liefs Wolf 🐺