Vraag

transforce beugel last.

  • 26 February 2022
  • 8 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi, ik heb sinds gister een transforce beugel. Ik kan er alleen niet zo veel over vinden of iemand hier ervaring mee heeft.. ik kan niks eten moet echt vloeibaar eten want mijn tong weet niet welke kant ie op moet! Gaat dit na een paar dagen over zodat dat ik meer wat zachtere dingen kan eten? Ook maak ik veel speeksel aan.. mijn ortho zei veel drinken zodat ik wen aan het weg slikken. Ik ben best smal en ben bang dat ik afval.. iemand ervaringen tips??  


8 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

ik heb geen transforce beugel gehad, dus uit ervaring kan ik niet spreken. Maar het lijkt me dat dit vanzelf overgaat, en dat je langzaam weer normaal eten op kan bouwen als de pijn wat afneemt. Probeer te onthouden waarvoor je dit allemaal doet, over een tijdje heb je super mooie tanden!

sterkte!

groetjes,

kwakend1tje

Reputatie 7
Badge +7

En als je nou over een week of 2 nog steeds heel veel pijn hebt zou ik even overleggen met ortho, om te vragen wat je het best kunt doen. 

Reputatie 1
Badge

Hey,

 

dank je wel voor de reactie! Net brinta gegeten en gaat moeizaam met slikken maar dit zorgt er wel voor dat ik wat binnen krijg. Is niet zozeer dat ik pijn heb maar omdat ik zowel onder mijn tong iets heb zitten en boven tegen mijn gehemelte. Mijn tong snapt nog niet echt wat ik moet doen met slikken. Bijten gaat indd ff niet. 
 

ja,  aankomende week zijn ze dicht vanwege carnaval dus ff doorbijten en gewoon hopelijk snel wennen! Heel erg bedankt voor de reactie! Ja over twee jaar kan ik lachen haha

Reputatie 7
Badge +7

Heey dat is wel vervelend!

maar ik ga er vanuit dat een beugel wel soort van veilig/goed gekeurd moet worden of zo dus het zal vast wel beter worden, mijn beugel (brackets) is er ondertussen al een tijdje uit, en ik moest toen ook erg wennen aan mijn spalkjes. Beugels zijn niet prettig maar je went er vanzelf wel aan!

En misschien kun je een andere ortho bellen of misschien de huisarts voor advies als je niet genoeg voedsel binnen krijgt. 

Reputatie 1
Badge

Ja, ze vroegen gister nog of ik niet niet wilde wachten tot na de carnaval voor het geval ik nog vragen zou hebben en ongemakken. Maar had me er al op ingesteld dus dacht, gewoon doen en ff erdoorheen. 
 

oh dat is wel een goeie! Indd andere ortho of de huisarts bellen. Mijn moeder en ik gaan zo boodschappen doen ga gewoon alles blenden denk ik.. niet lekker maar moet toch blijven eten. 
 

hier een foto van een transforce.. die heb ik dan zowel boven als onder🤣😵💫. Ik moet aan deze beugel wennen ern erna gaan ze met brackets beginnen.. en als ik dat allemaal nog erbij krijg en aan gewend ben, krijg ik twee veertjes aan beide zijkanten van mn kiezen. Geen elastiekjes maar veertjes. Pfff 

 

heb je nog tips voor de brackets?? 
 

nogmaals bedankt voor je advies!! Voel me stuk meer gerustgesteld haha

Reputatie 4
Badge +2

sjeetje wat een monsterlijk ding, boven EN onder?! ik heb zelf niet zo eentje gehad maar ik heb genoeg andere monsterlijke installaties gehad. Naar mijn ervaring is het gewoon heel erg wennen aan wat er allemaal in je mond zit, en als de pijn het toelaat moet je je er toch gewoon toe zetten om te gaan eten. Je moet het ooit doen! Het is denk ik meer een kwestie van wennen namelijk, je kan je ortho  altijd inlichten

Voor de tips over slotjes: poets je tanden goed, draag je elastiekjes als je die hebt. De eerste paar keren zijn het ergst qua pijn, als ze in je wang scheuren moet je er wax op doen (dat geeft je ortho je wel), paracetamol werkt in het algemeen tegen pijn, koude dingen eten ook (de draad is geactiveerd door de hitte in je mond dus als je koud eet voel je de pijn minder) 

en gewoon onthouden waarvoor je het doet, jij kan dit!!

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

jeetje dat ziet er wel naar uit.. 

Een vriendin van mij had aan het begin heel erg last van haar brackets en heeft voor een week ook alles geblend, werkte wel op zich.

bij mij deden me brackets niet heel erg pijn, wel met kauwen op harde dingen aan het begin, maar ik raakte er meer een beetje van in paniek omdat het opeens allemaal heel anders voelde in mijn mond en ik het er niet uit kon halen. Je voelt echt een sterke kracht op je tanden op eens. Ook kan je niet meer met je tong over je tanden voorlangs, daar heb ik meerdere keren mn tong aan opengehaald hahahaha

maar als je er eenmaal allemaal aan gewend bent valt het wel mee, ik had aan het begin aan een kant een veertje omdat die tand nog niet was doorgekomen en aan dat veertje heb ik ook vaak mn tong opengehaald.. maar daardoor leer je snel genoeg wat je niet moet doen met je tong;) 

brackets vond ik er op zich ook best leuk uitzien bij me:) 

groetjes en sterkte!! 
<3

kwakend1tje

Reputatie 1
Badge

Ik ben net met mijn moeder bij de maccie geweest. Had zo’n zin in frietjes! Mn moeder zei dat die frietjes wel wat zachter waren. Nou. Duurde een eeuw en moest echt alles klein en zacht kauwen kreeg ook niet alles op, maar was het zo waard! Erna wel moeten rageren want zat natuurlijk wel wat vast in de beugel haha. Echt wennen met eten hoor. 
 

maar heel erg bedankt voor de reacties!! Ook voor de tips van de brackets etc. 
 

voel me stuk meer opgelucht. Was echt in paniek gister en vanmorgen. 
 

Mn moeder heeft veel dingen gekocht die wat zachter zijn om te kauwen maar ga me er wel aan toe zetten. Gister was echt verschrikkelijk met nauwelijks wat in mijn maag. 

Reageer