Skip to main content

Te lang doorgroeien

• May 31, 2025
  • 10 reacties
  • 151 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje. Het is namelijk zo dat als je voor de eerste keer hebt gemenstrueerd, dat je dan in principe niet meer dan 5 cm groeit. 

Maar bij mij werkt dat dus anders (blijkbaar), want toen ik mijn menarche (eerste menstruatie) had was ik 12 jaar en 1,89 m. Toen ik 14 jaar werd was ik echter 2.00 meter, en nu (3 maanden later) ben ik 2,08 m. Ik ben dus eerst 11 cm gegroeid in twee jaar en nu opeens 8 cm in 3 maanden.

Ik maak me hier best wel zorgen om, want het is ten eerste helemaal niet leuk (en zeker niet voor een meisje) om zo lang te zijn en ten tweede hoor ik helemaal niet meer te groeien. 

Heeft iemand misschien tips of ervaring hiermee?
Alvast bedankt!

10 reacties

• June 4, 2025

Heeft er iemand misschien nog tips/ervaringen?

• June 4, 2025

Hallo ​@natuurlijk_roodharige 

Ik heb niet perse oplossingen of tips.

Na een tip stoot je hoofd niet (heb ik ervaring mee helaas) 

En heb je ooit gehoord van gigantisme ? 

Heb je lange ouders ? Kan het ook nog aan liggen. 

Google gigantisme eens 😉

Groetjes badeend 

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 4, 2025

Is een schatting dat 5 cm doorgroeien, ik ben ook iets meer doorgegroeid, maar ben wel gewoon nu ongeveer uitgegroeid en 1,75cm. 

Liefs Silence 

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 5, 2025

Hey ​@natuurlijk_roodharige  🌻

Wauw, wat goed dat je dit deelt. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zeker als je zoveel groeit en het idee hebt dat dat "niet meer hoort". Er wordt vaak gezegd dat je na je eerste menstruatie nog maar een paar centimeter groeit, maar dat is echt niet bij iedereen zo. Ieder lichaam is anders – sommige meiden groeien daarna nog best veel, vooral als ze laat in de puberteit zijn begonnen of als het in de familie zit.

Je lengte klinkt best uitzonderlijk, en dat maakt het misschien extra lastig. Het kan voelen alsof je er “bovenuit” steekt, letterlijk en figuurlijk. Veel mensen denken dat lang zijn iets positiefs is (en dat is het soms ook!), maar het is helemaal oké als jij het moeilijk vindt. Je kleding vinden, mensen die staren, opmerkingen… dat kan echt vervelend zijn.

Wat je nu beschrijft – vooral die snelle groei in korte tijd – is wel iets wat je het beste even met een arts kunt bespreken. Niet omdat het meteen iets “engs” is, maar gewoon om te checken of alles goed gaat met je hormonen, botgroei en gezondheid. Dat geeft je misschien ook wat rust.

Wat misschien helpt:

• Praat met iemand die je vertrouwt – je ouders/verzorger(s) of een mentor kunnen je helpen om bijvoorbeeld een afspraak bij de huisarts te maken.

• Zoek rolmodellen – er zijn zóveel lange vrouwen die zich uiteindelijk juist heel sterk en zelfverzekerd zijn gaan voelen over hun lengte. Het helpt soms om verhalen van anderen te lezen.

• Vergeet niet: je lengte bepaalt niet wie je bent – je bent véél meer dan een getal in centimeters. Je hebt humor, talenten, gevoelens, dromen… en dát is wie jij bent.

Je bent niet alleen, echt niet 💛

Liefs,
Ben 🤗

• June 5, 2025

Heel erg bedankt ​@ben_author en ​@Badeend

Mijn vader is 2,07 m, misschien ligt het daaraan? (Mijn moeder weet ik niet echt, die is een paar jaar geleden overleden.)

Ik heb de huisarts gebeld voor een afspraak, ik laat later meer weten. Ik moet er niet aan denken om 2.50 te worden of zo😲

Liefs

• June 6, 2025

Hallo, even update:

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis🤔

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 6, 2025

Hallo, even update:

Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen naar het ziekenhuis🤔

Komt goed!

• June 6, 2025

Hallo, even update:

Komt helemaal goed, je word niet vermoord hoor 😉

Groetjes badeend 

• June 16, 2025

Hallo,

De arts zegt dat ik inderdaad waarschijnlijk gigantisme heb. 
Dat kan twee dingen betekenen: óf ik groei nog 50 centimeter (bij wijze van spreken) óf ik ben (bijna) klaar.

Nu ben ik hier best onzeker over. Dat klinkt misschien stom, maar er is een gigantisch verschil (sorry, ik kon geen beter woord bedenken) tussen 2,08 m en 2,50 m. En het is sowieso gewoon stom om zo lang te zijn.

Hebben jullie misschien tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?

Groetjes

• June 16, 2025

Hoi ​@natuurlijk_roodharige 

Wel lullig dat je gigantime hebt. 

Ik denk dat het nu het beste is om je er noet druk om te maken. 

Opletten waar je ie hoofd parkeert, heb ik nu zelf al last van maar ik hoop voor je dat jij daar beter in bent. 

Ik heb niet echt tips voor je. 

Ik hoop dat je bijna uitgegroeid bent. 

Groetjes badeend