Skip to main content

Hoi! Ik ben een paar keer ongesteld geworden en ga binnenkort zwemmen met m'n nieuwe klas en wil dat natuurlijk niet missen! Ik heb zo get idee dat ik binnenkort weer ongesteld word omdat ik dat redelijk goed merk aan mijn lichaam. 

Ik wil graag oefenen met het inbrengen van een Tampon. Ik weet hoe het moet maar vindt het nog een beetje spannen maar wil het wel heel graag (snap je er nog iets van😅)  

vraag 1

Is het verstandig om er wat vaseline ofzo op te smeren en is vaseline niet schadelijk voor je vagina?

vraag 2 

Breekt het touwtje niet af van de tampon?

vraag 3 

Ik heb geen idee hoe ik bij deze vraag kom maar als ik ga zwemmen is het vrij zwemmen dus gaan we ook van de glijbaan etc is het mogelijk dat ik dan een beweging maak ofzo en dat de tampon er dan uitgaat of niet goed meer zit?

Hopelijk zijn mijn vragen niet al te raar en kan iemand ze beantwoorden.

Gr smokey

1. Zover ik geleerd heb is vaseline schadelijk voor vagina. En als je ongesteld bent heb je (meestal) niks nodig om je tampon erin te krijgen.

2. Breekt als het goed is niet af. Wat je altijd kan doen voordat je je tampon gebruik,  1 harde korte ruk eraan geven, dan weet je of het touwtje stevig is.

3. Volgens mij is de kans heel klein dat dat gebeurd (bijna onmogelijk dus).  Dus je kunt gewoon lekker vrijzwemmen. En van glijbanen af :)

Tampons moet je NOOIT inbrengen als je niet ongesteld bent.    Dat staat in je titel en je moet het echt NOOIT doen! Internet zegt het, forums zeggen het, professionals zeggen het, onderzoekers zeggen het, en de gebruiks aanwijzing zegt het. Dus maar beter niet doen denk ik!

@NightShadow o dat wist ik niet... wel jammer nouja dan maar afwachten!

Gr smokey

Heyy, 

Alvast heel veel plezier met het zwemmen! 

vraag 1

Is het verstandig om er wat vaseline ofzo op te smeren en is vaseline niet schadelijk voor je vagina?

ik weet het niet, maar ik zou het niet doen. Ik heb al een paar keer een tampon ingedaan zonder vaseline, ging prima alleen iets stroever omdat er dan geel bloed rond zit en het dus minder vochtig is. 

vraag 2 

Breekt het touwtje niet af van de tampon?

Nee hoor, ik had die angst vroeger ook maar dat gebeurt echt niet. Wat je bv eens kunt doen is een tampon openknippen/trekken en dan zie je hoe vast dat touwtje zit. Hopelijk stelt je dat wat gerust dan! 

vraag 3 

Ik heb geen idee hoe ik bij deze vraag kom maar als ik ga zwemmen is het vrij zwemmen dus gaan we ook van de glijbaan etc is het mogelijk dat ik dan een beweging maak ofzo en dat de tampon er dan uitgaat of niet goed meer zit?

Ik denk dat die kans best klein is. Heb je ooit al eens een tampon ingedaan toen je ging zwemmen want ikzelf vind dat wel een beetje een raar gevoel. Iets meer druk dan normaal daar beneden. 

succes!! 

Liefs 

Anoniem789 

Hoi @Anoniem789 bedankt voor je andwoord! 

Ik heb nog nooit gezwommen met tampon in en heb het dus ook nog niet uitgetest. Ik snap nogsteeds niet of ik het wel of niet veilig kan testen zonder dat ik ongesteld ben. De kleinste maat tampon is ongeveer zo groot als  mijn pink. Ik denk dat het wel moet lukken. Dus nu is de enige vraag nog: kan ik een tampon proberen zonder dat ik ongesteld ben? 

Internet geeft verschillende reacties en ik snap er niks meer van. Ik zelf denk dag er in principe niet zo veel mis kan gaan toch?

Gr smokey

@smokey als je dat nog nooit hebt gedaan met tampon zwemmen kan dat wat raar aanvoelen. Maar niets ergs.

Voor je vraag: Ik heb dit zelf al een paar keer gedaan en er is niks mis gegaan. Zolang je dat niet te vaak doet is er denk ik geen probleem.

Liefs 

Anoniem789 

hii,

ik ben ook net ongesteld, en mensen vertelden mij dat het echt niet verstandig is om een tampon in te brengen als je niet ongesteld bent. omdat dat best stroef gaat en pijn kan doen.

je kan ook een zwembroekje kopen waar je ongesteld kan worden. heb ik zelf omdat ik best bang ben om nog tampons in te doen.

GR

Ahja menstruatieondergoed heb ik ook, maar ik vertrouw een tampon meer. (Ben ook al wel een aantal jaar ongesteld dus heb al wat ervaring)

Liefs 

Anoniem789 

Ik heb geleerd dat het wel kwaad kan om een tampon in te brengen, en verschillende sites zeggen van ook. Ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kan nemen en het niet doen. Op verschillende plekker heb ik gelezen dat de kans op TSS verhoogt als je een tampon inbrengt zonder dat je ongesteld bent. Verder is het inbrengen zonder dat je ongesteld bent best pijnlijk en stroef. (Als je aan het einde van je menstruatie bent en je doet een tampon is, in het soms al best pijnlijk, dus zonder menstruatie lijkt het me nog iets erger) 

@kindertefoon, weten jullie of je een tampon kan inbrengen zonder dat je menstrueert?

Hoi @NightShadow,

Wat een goede vragen! Fijn om te lezen dat jullie elkaar al zulke goede tips geven.

Om je vraag te beantwoorden: tampons zijn ervoor bedoeld om te gebruiken tijdens de periode dat je ongesteld bent. Het is heel logisch dat je wilt oefenen, maar dat kan je het beste doen tijdens je menstruatie. Als je een tampon gebruikt terwijl je niet ongesteld bent kan dat je vagina uitdrogen. Hierdoor gaat het stroef en kan het pijnlijk zijn. Meer tips over het gebruik van tampons en je menstruatie kan je vinden op de volgende site: 

https://sense.info/nl/je-lichaam/meisjeslichaam/maandverband-tampons-en-menstruatiecups

Als je naar aanleiding van de link of het topic nog vragen hebt, kan je altijd bellen naar de Kindertelefoon.

Succes en groetjes,

Lotte (de Kindertelefoon)

Reageer