Vraag

tampon inbrengen

  • 1 June 2022
  • 3 reacties
  • 207 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Hoi

ik wil tampons proberen maar het lukt maar niet. het voelt alsof mijn vagina na een cm al ophoud en dan kan ik zo hard drukken als ik wil maar dat doet pijn en hou gaat niet verder. wat doe ik verkeerd?


3 reacties

Als je (onbewust) heel gespannen bent, slaat dat ook op je spieren en gaat alles daarbeneden op slot. Dit zou het misschien kunnen zijn. Probeer echt te ontspannen tijdens het inbrengen. Leg jezelf niet te veel druk op. Het hoeft niet in een keer te lukken. En als het pijn doet, zeker niet doorgaan met wat je doet. Simpelweg door proberen te drukken, gaat niet werken en doet alleen maar zeer.

Probeer er echt de tijd voor te nemen en maximaal te ontspannen. Gebruik bijvoorbeeld de badkamer zodat je de ruimte hebt en niet gestoord wordt, zet muziekje op en probeer het een en ander. Misschien een kleinere maat tampon, eentje met applicator of wat glijmiddel ofzo.

Zorg er natuurlijk ook voor dat je weet hóe de tampon in moet brengen. Welke richting je hem op moet duwen zegmaar. Mik hem een beetje schuin naar je onderrug. En als je voelt dat je niet verder kan, probeer dan een beetje de richting aan te passen.

Reputatie 7
Badge +7

@xLisa 
Hoi Lisa

Dankjewel, maar ik heb het al opgegeven. Ik ben er vanuit gegaan dat dat het inderdaad is. Want ook met mijn vinger doet het pijn. daarnaast voelt mijn vagina sowieso niet erg wijd, en ik kan me bij mezelf voorstellen dat ik het spannend zou vinden bewust of niet. 

Wat vervelend. Misschien is het dan een idee om toch eens langs de huisarts te gaan. Misschien heb je last van vaginisme. Dit is over het algemeen goed te behandelen, dus het lijkt me zeker de moeite waard om het eens te proberen. Je hoeft je hier echt niet voor te schamen. Je bent ook lang niet de enige met deze problemen. Geschat wordt dat ongeveer 430.000 vrouwen in Nederland hier last van hebben. Dat is 1 op de 20.

Het niet kunnen gebruiken van een tampon, is echt een goede reden om hiermee eens naar de huisarts te gaan. Dat is helemaal niet raar.

Reageer