struggel trichotillomanie, stress en onzekerheid

  • 25 June 2023
  • 2 reacties
  • 92 Bekeken

Badge

heeyy, ik ben een 13 (bijna 14) jarig meisje. ik struggel heel erg met trichotillomanie, dit is een aandoening waarbij je je haar eruit trekt. het begon 1/1,5 jaar geleden. ik zat veel aan mijn haar maar een half jaar later begon ik met het eruit trekken.
Ik ben altijd al een persoon geweest met veel stress en ik denk dat het daarom ook komt. het trekken loopt nu echt uit de hand. ik begin steeds minder haar over te houden en ik begint steeds meer kale plekken te krijgen.  ik ben ook erg onzeker. ik ben namelijk erg klein (157 cm) voor een bijna 14 jarige.
Eerst was mijn haar echt een van mijn favoriete lichaamsdelen maar nu ben ik er super onzeker over.  mijn vriendinnen zagen een keer dat mijn scheiding echt super breed en groot is ( aangezien ik het haar hier heb weggetrokken) toen zijden ze dat het er raar uitzag, toen besefde ik me dat het ECHT uit de hand liep.

mijn ouders weten dat ik dit doe. ik ben niet officieel gediagnoseerd met trichotillomanie maar ik weet zeker dat ik het heb. mijn ouders denken er niet te veel van omdat ik zeg dat het beter gaat. maar dit is niet zo het word met de dag slechter. ik wil echt stoppen met aan mijn haar trekken maar ik kan het gewoon niet helemaal stoppen. heeft iemand tips? het zou me echt suuuuuper helpen!! 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hii

Ik vind het heel naar voor je! Maar het is jouw schuld niet... Je kan er helemaal niks aandoen. Heb je al een psycholoog? Hij/Zij kan je helpen om je stress te verminderen:)

Ik heb zelf wat tips voor je: Schiet met een elastiekje die rond je pols hangt tegen je pols wanneer je je haar uit wilt trekken, koop een stressbal en zoek afleiding(Je kan bijvoorbeeld een milkshake halen met je vrienden;)) 

Er bestaan ook haarcremes die zorgen dat je haar harder groeien. Mijn vader had een poosje geleden last van haarverlies maar toen had mijn moeder een soort crème gekocht dat helpt tegen haarverlies. Je hoeft trouwens echt niet onzeker te zijn. Haren groeien altijd wel terug;)

Liefs x Banaantje <3

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @heeyxx24 ,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Wat goed dat je steun zoekt op ons forum.

We lezen ook dat je het lastig vindt om hierover met je ouders te praten, of om hulp te te vragen.
Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Groetjes, Mariska 

Reageer