Vraag

Stress

  • 24 September 2020
  • 1 reactie
  • 43 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoii ik heb veel stress en vorige week ging het niet zo goed met me.. Ik moet nog steeds ongesteld worden en dat komt er niet uit daar maak ik me ook druk over


1 reactie

Heyy,

Ze zeggen dat je stress altijd bij de bron aan moet pakken. Nu weet ik ook wel dat dat lang niet altijd mogelijk is, maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Ik weet niet waar het bij jou vandaan komt, maar bij mij komt het vaak van school. Veel huiswerk/toetsen/etc zorgt voor mij altijd voor stress. Als je zoiets bij de bron zou aanpakken door het  bijv niet of minder te maken, bereik je alleen maar het tegenovergestelde want dan loop je weer een achterstand op en heb je uiteindelijk dubbele stress.

Dus soms moet je ook gwn met deze stress leren dealen. Vind een manier om het zoveel mogelijk te beperken (bijv. door meteen je huiswerk te maken en het niet te laten ophopen), en zorg dat je ook genoeg ontspant. Als je niet even de tijd neemt om weer even bij te komen, of gewoon even niet bezig te zijn met hetgeen wat stress veroorzaakt, ga je er aan onderdoor. Dus plan voor jezelf momenten op de dag in, dat je even tijd voor jezelf hebt. Bijvoorbeeld het eerst (half) uurtje na school en ook een maximale tijd. Bepaal voor jezelf een tijd waarop je stopt met huiswerk. Ga niet de hele avond door. Je moet ook op jezelf letten.

 

Sporten schijnt ook heel goed te zijn tegen stress. Ik weet niet of je aan sport doet, anders kan je bijv gewoon eens een rondje hardlopen. Het hoeft niet lang en intensief te zijn, gewoon even in beweging zijn, frisse lucht en met je gedachte ergens anders zijn dan bij de stressbron, is voor alles goed.

 

Voor de rest, zorg dat je overzicht hebt. Duidelijk plannen. En als je het even niet meer ziet zitten hoe je dit allemaal voor mekaar gaat krijgen, kun je altijd naar je mentor gaan. Die kan je daar sws mee helpen.

 

Je zegt ook dat je je druk maakt over je menstruatie. Is er rede om bezorgd te zijn, bijv onbeschermde seks afgelopen maand? Anders is het waarschijnlijk gewoon wat onregelmatigheid in je cyclus. Lang niet iedereen, zeker niet in de puberteit, is regelmatig. En misschien heeft stress hier ook wel invloed op, geen idee.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjess

Reageer