Vraag

Stoppen met roken

  • 11 October 2020
  • 4 reacties
  • 103 Bekeken

Badge

Ik ben een jongen van 14 en zit nu 3 havo ik ben zegmaar nirt evjt een havo type want ik drink rook doe af en toe een joint en heb meerdere aanrakingen met de politie maar ik weet niet waarom want ik heb het thuis erg ruim en heb heele goeie ouders maar ik bkijf ze tekeurstelken ik zou graag om te beginen stoppen met roken iemand tips?

 


4 reacties

Heyo,

Heel goed dat je wil stoppen met roken! Roken is namelijk heel slecht,  maar dat weet je zelf ook wel. 

Er zijn verschillende manieren om te stoppen. Je kan gebruik maken van nicotine pleisters. Dat kan je helpen. Je zou ook een e sigaret kunnen aanschaffen. En dan bouw je het nicotine gehalte langzaam af. Mij heeft dit geholpen om te stoppen. 

Je kan met een e sigaret verschillende soorten smaakjes gebruiken. Een tabak smaak raad ik wel af, omdat het totaal niet lijkt op een sigaret smaak. Het is dan ook mega smerig. Ik gebruikte voornamelijk vanille smaak en bulls. Dat is een soort Redbull smaakje wat wel lekker is. Persoonlijk merkte ik al naar de eerste keer een mega verschil tussen e sigaret en een gewone sigaret. Ten eerste ruik je zelf niet naar die rooklucht en je hebt ook geen nasmaak wat je wel hebt bij een gewone sigaret. Daar blijft die smaak van de sigaret ruime tijd in je mond. En de rookgeur blijft ook niet op kleren, muren of voorwerpen zitten waardoor je ook in je kamer kan roken. Wil ik niet zeggen dat je dat ook moet gaan doen, maar toch.

Lichamelijk merkte ik ook een enorm verschil. Je kan bij je e sigaret bijvoorbeeld 10 hijsjes nemen en er is niks aan de hand, maar doe je dat bij een sigaret(ten) dan wordt ik wel misselijk. En je voelt je ook gewoon normaal als je gebruik maakt van een e sigaret. En na een tijdje koop je weer een smaakje met nicotine gehalte 6 of 3 erin. En uiteindelijk rook je 3 of 0 en dan kan je de keuze maken om te stoppen. Wat eigenlijk wel gebeurt dan. 

Zo'n e sigaret die ik heb kostte €35,- bij primera. En zo'n flesje kost €2,96, en een filtertje ook zoiets. Klinkt misschien veel, want je kan voor €13,50 al een pakje kopen met 30 stuks. Maar met zo'n flesje kan je best wel lang doen.  Ligt er ook wel aan hoeveel je rookt ofc. Maar ik deed met zo'n flesje +/- 4 dagen. En dan rookte ik bijna de hele dag door wel. Dus ik vind het dan wel mee vallen.

Je zou ook een stralingskuurtje doen in het ziekenhuis.  Dan doen ze iets met straling en dan ben je ervan af. Tenminste dat zei een vriend van mij. Zijn moeder had dat gebruikt en zij had 1x zon kuurtje gedaan en toen was het af. Maar ja of het dus echt werk? En het kost volgens mij wel wat. Volgens mij betaalde zijn moeder €85,-/€100,- . 

Een ander iets is therapie.  Dan ga je samen met een coach afkicken. En kun je met andere mensen erover hebben. En kun je elkaar tips en tricks geven om te stoppen. 

Of je kan van die nicotine pillen kopen om af te kicken.  Maar hier heb ik geen ervaring mee dus weet niet precies of dat überhaupt wel werkt.

 

En zo zijn er nog wel wat andere dingen. Op het internet kun je ook heel wat tricks vinden. Maar voor mij was de e sigaret de beste optie. Ook omdat je dus zelf kan bepalen hoeveel je rookt, hoeveel nicotine je gebruikt, etc. En het is ook niet meteen BAM! Dat je direct stopt met roken. 

Het beste is denk ik dat je jezelf iets meer verdiept in de mogelijkheden en vanuit daar een keuze maakt.

Succes!

See ya!

Jixx.

Badge

het is niet goed als je dat nu al allemaal doet ik zou ermee naar de dokter gaan want het is ook niet stoer ofzo.

Badge

 

Heel erg bedankt ik heb weleens af en toe gevaoed bij vrienden maar neemt dit ook de behoefte om te roken weg?  Dan zou dit eej hele goeie oossing zijn denk ik 

Hoi ik rook zelf (gelukkig) niet 

bedenk waarom je wil stoppen en overtuig jezelf dat je kan stoppen

Reageer