Skip to main content

Hi, ik moet eigenlijk van mijn psycholoog aan de slaapmedicatie omdat ik snachts uren wakker lig.  Ik weet alleen niet of ik het wil, want aan de ene kant wil ik heel graag weer goed slapen om uit deze cirkel tekomen. Alleen aan de andere kant ben ik super verslavingsgevoelig, red ik het zo wel en wil ik niet dat mijn ouders weten dat ik medicatie neem.  Ik ben ouder dan 16 dus ik heb ook geen toestemming nodig van mijn ouders. Alleen de vraag is: Medicatie is niet gratis, vgm wordt het wel verzekerd maar krijgen mijn ouders dan niet iets binnen van de verzekering fzo? En vraag 2: Welke ervaringen hebben jullie met slaapmedicatie en dan vooral inslaapmedicatie 

Hii @lil!

Ik heb geen ervaring met slaapmedicatie, maar snap je twijfels wel goed. Misschien kan je je twijfels nog bespreken met je psycholoog die kan je er misschien nog wel bij helpen?

Ik heb even gezocht op internet en ik denk dat je ouders niet kunnen zien dat je slaapmedicatie slikt via de verzekering. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik heb dit gevonden op internet.

Recht op informatie

Een jongere heeft vanaf zestien jaar recht op volledige informatie. De ouders krijgen die informatie niet meer. Behalve wanneer de jongere daarvoor duidelijk toestemming geeft.

Het medisch dossier inzien

Een jongere mag zelf zijn medisch dossier inzien en heeft daarvoor geen toestemming van zijn ouders nodig. Hij kan ook een kopie van het dossier of een gedeelte daarvan krijgen. De ouders mogen zijn dossier niet inzien. Dat mag alleen op verzoek van hun kind.

https://www.patientenfederatie.nl/extra/kinderen-hun-ouders-en-patientenrechten/jongeren-vanaf-16-jaar

Bij twijfel kan je ook dit altijd nog een keer navragen bij je psycholoog die kan je denk ik meer duidelijkheid geven.

Groetjess van ItsJustMe :)


Vraag aan je psycholoog en/of huisarts hoe je daar mee om moet gaan


Reageer