Vraag

Slaapcyclus

  • 2 November 2023
  • 3 reacties
  • 54 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hooi allemaal, 

Ik schrijf dit vanwege mijn slaapproblemen lol. Het probleem met mij is dat ik goed wil scoren op school, maar ik ben tegelijkertijd erg lui. Ik stel alles altijd uit en dit leid tot dat ik soms wel tot 2 uur s’ nachts aan mijn huiswerk zit, terwijl het maar een halfuur duurt ofzo. De dag erna ben ik erg moe en dan doe ik een dutje tijdens de dag, maar hierdoor heb ik weer teveel energie en kan ik niet meer slapen s’ nachts, waardoor ik eigenlijk in een soort cyclus zit. 

Mijn vragen zijn dus: 
Ervaren jullie slaapproblemen/ heb je slaapproblemen ervaren? Zo ja, wil je er iets over vertellen?
Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!! 


3 reacties

Hoi @Sano07 ,

Ja, soms wel!

Ik gebruikte vroeger melatonine, maar dat hielp niet echt. Wat bij mij wel helpt, is voordat ik ga slapen een half uur ofzo lezen. Dan word ik wat rustiger in m'n hoofd en slaap ik beter. 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi @Sano07  ja dat is een herkenbaar iets. Ik heb  2 jaar geleden mezelf al ‘gedwongen’ om alle schoolwerk asap te doen en daarna de  anderen dingen. Daar heb ik een soort prestige van gemaakt, zodat ik nu nooit ergens volop van kan genieten zonder dat ik eerst alle verplichtingen heb vervuld XD.  Dat is dus zo in mijn hoofd gaan zitten dat dat nu eig vanzelf gaat.  Soort van beloon jezelf als je alles doet wat moet ;) en je kunt ook tegen je zelf zeggen dat je, als je nu relaxed doet en dingen die je leuk vind, dat je daarna nog al die vervelende dingen moet doen. Daardoor worden de leuke dingen minder leuk omdat dat andere er nog achteraan komt.  Klinkt ingewikkeld maar bij mij werkt het 😊En voor het slapen gaan inderdaad wat @Jesse_6567  zegt, een lekker boek, foon wegleggen en dan lezen en wegslapen ;) ik wordt wel eens wakker dat het boek naast me op de vloer ligt XD

Groetjes liefs Tartan X

Reputatie 7
Badge +17

Hey, dit herken ik wel. De luiheid en de slaapproblemen. 😄 Ik heb nogal last van slapeloosheid. Ik word dan om een uur of 2 wakker en kan dan niet meer in slaap komen. Lig dan wakker tot een uur 4 meestal. Erg fijn als je er om 7 uur weer uit moet.

Ik probeer schoolwerk altijd in kleine stukjes te verdelen. Telkens een half uur (max. 45 minuten) en dan een pauze. Als ik 2 of 3 uur achter elkaar iets moet doen heb ik er heel snel geen zin meer in en ga ik uitstelgedrag vertonen.

Als je maar een halfuurtje huiswerk hebt, doe dat dan meteen als je uit school komt. Als je eerst andere dingen gaat doen komt het er vaak niet meer van. Mocht je thuis snel afgeleid zijn dan is het misschien een idee om je huiswerk in de bibliotheek te doen of zo.

Wat slapen betreft, probeer een vaste bedtijd aan te houden en ook zoveel mogelijk op een vaste tijd op te staan. Ook in het weekend (wel lastig en lukt mij ook lang niet altijd). En vermijd dutjes.

Succes

Reageer