Vraag

sixpack krijgen

  • 9 November 2020
  • 7 reacties
  • 448 Bekeken

Badge

ik ben 15 jaar en ik wil graag een sixpack maar hoe krijg ik die en is het verstandig om dat te hebben op deze leeftijd mischien weet iemand er iets meer over en kan die mij erbij hepen 

 

alvast bedankt


7 reacties

Hey krissie010,

Misschien niet helemaal het antwoord wat je zou verwachten, maar ik raad je aan om deze video van het Jeugdjournaal te kijken. Daarin wordt het allemaal heel duidelijk uitgelegd.

https://youtu.be/tuP_LZfGnPE

Groetjes,

Simply Me

Badge

Hey simple me 

Ja ga ik doen bedankt voor de tip

 

Hi krissie010,

 

op zich kan het wel mooi zijn, maar of het verstandig is, idk. Het hangt ook een beetje van je bouw af.

Twin en ik hebben geluk en hebben een atletische bouw van ons zelf, nou ja, wij vinden sporten al van kleins af aan leuk en voor ons is het niet echt een hele omslag in ons leven om ineens voor een sixpack te gaan trainen. Sommige jongens willen uit het niets ineens een sixpack trainen en dan moet je extra uitkijken. Zeker als je (te)  snel resultaat wilt.

Bij ons is het door 7 jaar zwemmen en daarnaast hardlopen, fietsen, tennis, dansen en van die dingen dat we best wel een getraind lichaam hebben. We doen ook niet echt specifiek voor een sixpack trainen of iig niet daar de focus op leggen.

Je hebt anders al snel de kans dat je overtraind raakt. Wij trainen bijna nooit met gewichten, omdat we er ook niet als een bodybuilder uit willen zien en daarnaast eten we gewoon soort van alles wat de pot schaft. Meestal wel gezonde dingen, maar ook wel eens chips of een koekje.

Iedereen heeft buikspieren (zoals je ook al gehoord hebt in het Jeugdjournaal filmpje dat @Simply Me hierboven heeft gepost), alleen kun je het pas goed zien als het vetlaagje erover niet al te dik is. Ga dus niet jezelf uithongeren om de ultieme sixpack te krijgen. Als je een beetje geluk hebt, zoals ons, dan kun je het zien zonder dat je ongezond eet en traint en anders zie je het maar iets minder goed, je gaat er dan nog steeds goed uitzien.

Overdrijf het dus niet, want anders kan het zo wel gaan als met Jorjen uit de docu waarvan ik hieronder een linkje heb geplaatst:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/09/ziek-gespierd-a3993112

of

https://www.2doc.nl/documentaires/series/3doc/2020/Ziek-Gespierd.html

 

Er is dus volgens mij niks mis mee om gezond te eten en te bewegen, maar overdrijf het niet.

Je kunt best wel wat oefeningen doen, maar doe het met mate. Btw, train niet alleen je buikspieren, maar ook je rug en armen, schouders enzovoorts, dan krijg je iig een goede balans.

Doe je nu al aan sport? Hoe ziet je lichaam er nu uit? Fit of ongetraind of iets overgewicht of gewoon slank etc.?

Iemand had ook wel eens tegen ons gezegd dat wij misschien ook wel te licht waren en het laatste jaar ofzo zijn we ook wel een paar kilo aangekomen. De dokter zei bij de laatste ‘sportkeuring’ dat alle getallen goed zijn, dus daar gaan we dan maar op af. Wij zijn nu ongeveer 61 kilo en 183-184 cm en volgens de BMI zouden we eigenlijk wel 1 kilo zwaarder moeten zijn, maar ja, per dag is het sws wel eens een halve kilo meer of minder en ons vetpercentage is ook al gestegen naar 11 en dat was een paar jaar terug nog 7-8, maar dat was wel wat laag toen zei de dokter. Erfelijkheid is ook belangrijk en papa heeft ook nog een sixpack, alleen niet zo strak als die van ons, dus ja, we hebben wat dat betreft ook wel geluk dat we daarmee (die aanleg/bouw) geboren zijn.

 

 

Groetjes,

M&M's en twin

 

Badge

Hey m&ms

Ik heb een persoon die veel verstand heeft van sporten en gezond eten en hij zegt dat ik een persoon ben die echt gespierd kan zijn dus opzich kan het wel en ik ga 2 keer in de week naar de sportschool omdat ik best wel (dik) was en ik zat met dat gevoel dat ik dik was dus ben ik naar de sportschool gegaan omdat ik gewoon. Niet blij was met m'n lichaam en nu is er wel wat te zien maar het zijn maar 4 blokjes en ik wil er graag 6  maar weet jij of dat normaal is dat je er vier hebt en weet jij hoe je er 6 kan krijgen?

En ik heb bijna de zelfde lengtes en gewicht als jullie

Hi krissie010,

 

ik geloof wel dat er het zo kan zijn dat je als je door gaat met trainen een nog duidelijkere sixpack kunt krijgen. De vraag is natuurlijk hoe ver je daarin moet gaan, sws op jouw leeftijd.

 

Voor een duidelijkere sixpack moet vaak je vetpercentage verder omlaag en dan kom je wel in een gebied waar je uit moet kijken. Weet je toevallig wat je vetpercentage is?

 

De waarschuwingen in het Jeugdjournaal filmpje gingen juist ook over dat vetpercentage en dan wordt het wel tricky waar je op moet houden, want elke keer kun je denken, ok, als ik nu nog 1 procent lager kom dan is het goed en dan ben je misschien toch nog niet helemaal tevreden en wil je nog lager. Vaak hebben jongens dat zelf niet in de gaten. Kijk de docu van Jorjen, die vertelt ook dat hij zelf niks in de gaten had.

Ik vind hem zoals hij er nu uitziet, er ook goed uitzien, best wel strak en gespierd en met een normaal gewicht. Hij is nu 15 kilo aangekomen t.o.v. toen ie  er achter kwam dat het niet goed met hem ging en hij ziet er zeker weten nog steeds niet dik of met overgewicht uit.

 

Als ik jou was zou ik heel tevreden zijn met wat je nu hebt. Je vond jezelf wat aan de dikke kant en op zich is het wel goed om na te denken over gezonde(re) voeding en een gezond bewegingspatroon of hoe zeg je dat.

Er zijn ook wel andere jongens en trainers geweest die tegen ons zeiden dat als we nog wat extra zouden trainen dat we dan echt nog meer definitie in onze spieren zouden hebben, maar wij willen zelf niet zo'n bodybuilder lichaam hebben.

Als je het toch allemaal nog strakker wilt hebben, dan zou ik sws wachten tot na de puberteit en dan nog…

Denk er nog eens over na of het nu verstandig is om je vetpercentage nog lager te krijgen, want voor het grootste deel draait het daar om als je een duidelijkere sixpack wil hebben. Soms help alleen het trainen van wat andere dan alleen je rechte buikspieren ook al. Dan zie je de schuine buikspieren beter en dat is op zich ook wel al mooi. Ik weet niet of je die nu ook gewoon mee traint?

Vaak is het ook erfelijk bepaald en lukt het bij de één minder goed dan bij de ander, vanwege je aanleg.

 

Veel plezier iig in de sportschool en train niet te overdreven hard.

Train je veel met gewichten of zoals ons vooral met je eigen lichaamsgewicht, dus meer calisthenics? Bijvoorbeeld jezelf opdrukken vanuit handstand of oefeningen voor je buikspieren aan een rekstok. Welke blokjes ‘mis’ je nog van je sixpack? De onderste zeker of niet, die zijn vaak het moeilijkste. Met die 2 erbij zou je er 6 hebben. Wij kennen wel jongens met 8 blokjes, maar das echt niet normaal wat die er voor doen. Dat gaat ons te ver. Wij vinden lenigheid belangrijker dan 'dikke’ spieren en daar hebben we ook meer aan bij het dansen.

Om die oefeningen die ik net zei duidelijker te maken hieronder 2 yt filmpjes als voorbeeld. Ik zou het met je trainer overleggen of het voor jou verstandig is om die oefeningen zo te doen en sla er zeker niet in door.

Handstand push up - Schouders oefening

Wij lopen ons halve leven al op ons handen, dus daarom vonden we deze oefening wel grappig om te leren, maar is best zwaar als je dat voor het eerst doet.

en 

Buikspieroefeningen aan de bar

Dat klinkt goed ‘aan de bar', alleen is de 'bar’ in dit geval een soort rekstok en niet een plek waar je bier of iets anders naar binnen kunt gieten :joy:

 

 

Groetjes :relaxed: ,

M&M's en twin

Badge

hey m&ms 

ik heb even gekeken en mijn vetpercentage is 14,9 en m'n bmi is 19,73 gewicht 57,7 en lengte 1,71 m 

 

sorry voor de late reactie 

 

groetjes krissie 010

 

Badge +1

het is niet zo verstandig om dit te doen(EN ALS JE HET DOET MET PROFFESIONELE HULP) want eigenlijk hoort een sixpack helemaal niet van nature(maar het ziet er idd wel sexy uit). het is natuurlijk om een laagje vet om je buik te hebben maar het moet niet te veel zijn. En bij het trainen is het belangrijk om proffesionele help te hebben (bij jongeren dan) plus het trainen brengt risico’s met zich mee, je kan namelijk een eetstoornis oplopen.

Reageer