Skip to main content

Hoi allemaal,

ik heb dus de neiging om sh te doen. (Self harm). Ik heb ook het idee dat ik depressief ben.  Gisteren ben ik begonnen met lichtelijke sh en heb het zojuist weer gedaan. Heeft iemand dit ook mee gemaakt en/of heeft iemand tips om dit niet erger te maken? Ik ben namelijk bang dat ik het nu veel vaker wil gaan doen.

Deel van de tekst verwijderd door De Kindertelefoon vanwege regel 6:

6. Plaats geen triggerende en/of choquerende inhoud op het forum.

Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld:

• Het geven van of vragen om tips bij bijvoorbeeld, anorexia, illegale activiteiten of zelfbeschadiging is niet toegestaan.

Omdat we willen dat vragen op het forum duidelijk overkomen halen we (choquerende) details die afleiden van de vraag of het antwoord weg, of we passen de tekst aan. In sommige gevallen verwijderen wij het volledige topic, afhankelijk van het topic kijken we wat nodig is. We vinden het belangrijk dat de vraag die wordt gesteld centraal blijft staan.

Anne - De Kindertelefoon

Heyy,

Wat naar dat je je depressief voelt.. Goed dat je tips zoekt tegen de SH!

Op het forum staat een heel goed topic waarin een heleboel alternatieven staan tegen sh. Je zou die eens door kunnen lezen en misschien staat daar iets tussen wat je kan doen als je de neiging voelt je om jezelf pijn te doen. Dat topic staat hieronder als je daar op klikt kom je bij dat topic.

Ik hoop dat je je gauw weer wat beter gaat voelen en je kan ook altijd een keer met de kindertelefoon bellen of chatten over je gevoelens als dat je fijn lijkt! Sterkte!💖

Liefs, ItsJustMe <3

Doe het gewoon niet👍 of als je het doet met een plastic of houten wegwerp mesje want die geven geen littekens.

Probeer als je echt de neiging voelt je af te vragen wat dat gevoel heeft getriggerd? Ben je boos, verdrietig, angstig? Wat voor gedachtes komen er voor in je hoofd? En is er iets wat je er aan kunt doen? 

Je kan proberen het op te schijven als je verdrietig of angstig bent, je agressie eruit te meppen of je kussens of te scheeuwen als je boos bent. Vaak werkt een rondje lopen rond de wijk voor mij om mijn gedachtes en gevoelens op een rijtje te krijgen en te praten met iemand ( ja ik weet het, is lastig, maar je kunt het ook over koetjes en kalfjes hebben. Als je maar afgeleid bent en blijft)

De alternatieven voor sh lijst die @ItsJustMe plaatste is heel goed maar is ook behoorlijk lang en kan overweldigend zijn. En als je net begint is het beter om te stoppen dan jezelf helemaal te omringen met sh dit is sh dat. 

En als je echt iets wilt voelen, want ik weet niet totaal waarom je dit doet (goed om bij stil te staan voor jezelf), kun je iets bots gebruiken. Je kunt je palm tegen een tafel punt een drukken of met een kammetje langs je arm of been. 

Maar het is echt zo dat je littekens moet vermeiden. Je gaat voor altijd je herrinderen aan die ene keer en alle emoties en gevoelens van die keer komen telkens weet elke dag terug. Het houdt je in een greep en maakt het lastiger om je beter te voelen

Geef niet in maar vecht er niet tegen. Omarm je gevoelens en dan komt het goed xx

hey ik doe het zelf ook en als ik de neiging heb ga ik bellen met vrienden of gewoon op mijn gsm nog een tip dat soms helpt is een rekker rond je hand doen en als je het wil doen daarmee spelen klinkt kinderachtig maar is  niet zo

Reageer