Vraag

Self harm

  • 3 January 2021
  • 5 reacties
  • 434 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi ik ben ella, ik ben nu 15 jaar. Ik ben me nu 3 maanden aan het snijden met een schaar. Ik durf het niet met iets anders, maar als ik het met een schaar doe dan stop ik niet en de volgende dag doet het heel veel pijn. Wat moet ik doen?


5 reacties

Hoii,

Kben ook 15 jaar een jongen.

 

Heb jee ook een reden waarom je je snijd, want het is echt zonde van je!

Hi Ella,

Lastig zeg. Ik heb geen adviezen voor je om jezelf met iets anders te beschadigen. Als ik jou was, zou ik kijken naar wat er nodig is om te kunnen stoppen.

Denk hierbij vooral aan de oorzaak; zit je niet lekker in je vel, ga daar dan mee aan het werk. En als je het doet om pijn te voelen, zijn er ook andere, minder schadelijke manieren.

Je zou bijvoorbeeld een ijsklontje in je hand dicht kunnen knijpen, dat is steenkoud dus pijnlijk of je zou een elastiekje om je pols kunnen doen, en deze tegen je arm aan laten klappen in plaats van snijden. Afleiding werkt vaak ook heel goed of argumenten opschrijven waarom wel en waarom niet jezelf beschadigen. Dan kom je erachter dat er vaak (veel) meer nadelen als voordelen zijn.

Zou je iets meer kunnen vertellen over wat ertoe leidt dat je jezelf beschadigt? Is daar een oorzaak voor en heb je al wat anders geprobeerd?

Verder zou ik nog willen zeggen dat een schaar niet slim is om te gebruiken. Een schaar wordt ook voor andere dingen gebruikt, dus daar zitten altijd wel bacteriën aan. Als je je daarmee snijdt, komen die bacteriën dus in de wond en daarmee loop je veel meer risico op infecties of ontstekingen. En dat doet nog meer pijn lijkt mij.

Ik hoop van je te horen.

Sterkte x Lizet

Badge

hey,

super naar om te horen.

Ik kamp momenteel 3 jaar met zelfbeschadiging en het is lastig ermee te stoppen.(naar mijn mening). Misschien kras je ipv snijden. Dat deed bij mij meer pijn. Het kan pijn doen aangezien je je huid kapot maakt en het ‘uitelkaar’ getrokken word. Schaaren zijn over het algemeen best bot dus kun je niet het volledige effect creeren wat je wilt. En doordat ze zo bot zijn krijg je snellre last van pijn.

 

Beterschap. 

en sterkte (L)

 

Hee,

Wat naar dat je je snijd. Het beste kun je ermee stoppen, maar ik begrijp dat dat heel moeilijk is en een proces. Het hoeft ook niet in één keer.

Het gaat je meer helpen als je de oorzaak van deze neiging aanpakt. Wat kun je doen op de momenten dat je het zwaar hebt en die neiging hebt. Je kunt op de momenten dat je de neiging hebt om te snijden, proberen te bedenken/ op te schrijven waarom je dat wilt, wat er is gebeurd, wat je voelt, waar je bent, met wie je bent, hoelaat enz. Dan ga je misschien wel een patroon herkennen of een bewuste beleving en dan kun je daarmee aan de slag.

Er zijn veel andere gezondere manieren om je gevoel te uiten en daarmee om te gaan.

Er zijn lijsten met heel veel alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van Stichting Zelfbeschadiging kun je er eentje vinden met 335 alternatieven: Alternatieven voor zelfbeschadiging – Stichting Zelfbeschadiging  Lees dat eens voor jezelf door.

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen.  

Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site www.sameninmijnschoenen.nl, daar kun je ook de lijst vinden met alternatieven voor zelfbeschadiging. Ook staat er wat meer uitgelegd over bijvoorbeeld waarom mensen zich snijden en wat voor effect het heeft. Je vind er ook tips over hoe je met iemand erover kan praten. 

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt. 

Zoek iemand die je vertrouwt en praat daarmee. Je hoeft echt niet gelijk te vertellen dat je de neiging hebt om jezelf te snijden. Gewoon een goed gesprek met iemand kan je al enorm helpen. Dat er iemand is die naar je luistert, jij kan je verhaal kwijt en diegene kan met je meedenken. 

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm'. Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen.

Succes en sterkte! 

Groetjes, 
Simply Me

Hee,

Wat naar dat je je snijd. Het beste kun je ermee stoppen, maar ik begrijp dat dat heel moeilijk is en een proces. Het hoeft ook niet in één keer.

Het gaat je meer helpen als je de oorzaak van deze neiging aanpakt. Wat kun je doen op de momenten dat je het zwaar hebt en die neiging hebt. Je kunt op de momenten dat je de neiging hebt om te snijden, proberen te bedenken/ op te schrijven waarom je dat wilt, wat er is gebeurd, wat je voelt, waar je bent, met wie je bent, hoelaat enz. Dan ga je misschien wel een patroon herkennen of een bewuste beleving en dan kun je daarmee aan de slag.

Er zijn veel andere gezondere manieren om je gevoel te uiten en daarmee om te gaan.

Er zijn lijsten met heel veel alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van Stichting Zelfbeschadiging kun je er eentje vinden met 335 alternatieven: Alternatieven voor zelfbeschadiging – Stichting Zelfbeschadiging  Lees dat eens voor jezelf door.

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen.  

Je kunt ook eens een kijkje nemen op de site www.sameninmijnschoenen.nl, daar kun je ook de lijst vinden met alternatieven voor zelfbeschadiging. Ook staat er wat meer uitgelegd over bijvoorbeeld waarom mensen zich snijden en wat voor effect het heeft. Je vind er ook tips over hoe je met iemand erover kan praten. 

Snijden lijkt nu misschien een oplossing om van je gevoel af te komen, maar het neemt je gevoel niet weg. Het komt steeds terug en vaak nog heftiger ook. Dan wil je jezelf weer snijden en omdat het heftiger is doe je het steeds meer en wordt het een verslaving. Dat is niet wat je wilt. 

Zoek iemand die je vertrouwt en praat daarmee. Je hoeft echt niet gelijk te vertellen dat je de neiging hebt om jezelf te snijden. Gewoon een goed gesprek met iemand kan je al enorm helpen. Dat er iemand is die naar je luistert, jij kan je verhaal kwijt en diegene kan met je meedenken. 

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm'. Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen.

Succes en sterkte! 

Groetjes, 
Simply Me

Reageer