Vraag

schijfje onder tepel en af en toe opgezwollen (man)

  • 5 March 2023
  • 2 reacties
  • 86 Bekeken

Badge

Hallo allemaal,

Ik ben een 15 jarige jongen en sinds 3 maanden ga ik naar de sportschool en doe ik krachttraining. Ook heb ik deze 3 maanden helaas last van een opgezwollen en gevoelige tepel, alleen mijn rechter tepel. Ik voel er altijd een soort schijfje onder (geen knobbletje!). De tepel is ongeveer 80% van de dag opgezwollen. Behalve als ik het koud heb niet.  weet iemand of ik dit kan voorkomen of wat ik hier tegen kan doen?

alvast bedankt!


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hoi @Anoniem373782824 ,

 

het schijnt wel vaker bij jongens in de puberteit voor te komen. Vaak gaat het ook vanzelf weer weg.

Lees maar ff:

Hoe krijgen jongens borstvorming?

Zowel jongens als meisjes worden geboren met kleine klierschijfjes achter de tepel. In de meeste gevallen verdwijnen deze bij jongens in de kindertijd. Maar dat gebeurt niet altijd.

Wanneer de hormoonhuishouding in de puberteit verandert kan dit ook bij jongens voor borstvorming zorgen. Dit komt omdat er ook bij jongens een tijd is dat oestrogeen (het vrouwelijk hormoon) overheerst. In sommige gevallen is het borstklierweefsel extra gevoelig voor oestrogenen, waardoor er ook met een lagere hoeveelheid borstvorming kan ontstaan.

bron: https://www.jmouders.nl/borstvorming-bij-jongens-puberteit-gynaecomastie/

Lees het hele artikel even voor alle informatie.

 

Je kunt het voor de zekerheid altijd even aan de huisarts vragen. Die kan er vast iets zinnigs over zeggen.

 

Gr. MickeyMouse

 

Mijn broer heeft dat gehad,  hij is naar de huisarts gegaan en die zei dat het heel normaal is.  Gaat vanzelf weer weg. 

Reageer