ramadan vragenlijst (20 vragen)

  • 12 March 2024
  • 5 reacties
  • 100 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hoi, ik doe voor het eerst mee aan de ramadan en ik vroeg me af hoe de rest het doet. ik ken niet alle ramadan regels dus als ik er iets inzet wat niet een regel is of weet ik veel dan kan je het overslaan of even zeggen. ik vul zelf natuurlijk de vragenlijst ook nog in.

  1. hoe oud ben je?
  2. ben je jongen/meisje/anders?
  3. ben je een moslim?
  4. doet je familie ook mee?
  5. hoe vaak heb je al mee gedaan?
  6. (als dit je eerste x is) ga je de hele maand vol proberen te houden of eerst een halve?
  7. (als je het vaker hebt gedaan) hoe voelt het als je iedereen ziet eten?
  8. hoe vroeg sta je op om te eten?
  9. wat eet/drink je s’ ochtends om de dag vol te houden?
  10. wat is de reden dat je mee doet?
  11. wat doe je als er op school/sportclub wordt getrakteerd (afwijzen of aannemen en bewaren)?
  12. wat doe je om niet aan eten te denken?
  13. ben je wel eens flauw gevallen omdat je niet mocht eten/drinken?
  14. waar denk je aan om het vol te houden?
  15. er is een regel dat je niet met je hoofd onderwater mag zwemmen. maar hoe doe je dat met zwemles?
  16. als je rookt, hoe ga je er dan een maand tussen uit?
  17. sta je ook wel eens veel eerder op zodat je na die tijd nog even kan slapen?
  18. als je jarig bent, wacht je dan een maand met het vieren of doe je dat gewoon voor zonsopgang en na zonsondergang?
  19. (voor meiden) als je ongesteld bent, neem je dan de pil of hoef je dan niet mee te doen?
  20. heb je tips voor mensen die voor het eerst mee doen?

ik hoop dat jullie de vragenlijst leuk vonden.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

ik ga hem ook even invullen (hopen dat ik dan wat meer reacties krijg)

  1. hoe oud ben je? 14
  2. ben je jongen/meisje/anders?  meisje
  3. ben je een moslim? nee
  4. doet je familie ook mee? nee
  5. hoe vaak heb je al mee gedaan? dit word mijn eerste keer
  6. (als dit je eerste x is) ga je de hele maand vol proberen te houden of eerst een halve? ik ga proberen de halve maand vol te houden
  7. (als je het vaker hebt gedaan) hoe voelt het als je iedereen ziet eten?
  8. hoe vroeg sta je op om te eten? gister ben ik om 6 uur mijn bed uit gegaan maar dat doe ik altijd
  9. wat eet/drink je s’ ochtends om de dag vol te houden? gister gewoon 3 broodjes maar vandaag ga ik voor noedels en wat brood
  10. wat is de reden dat je mee doet? het lijkt me leuk om me in andere culturen te verdiepen
  11. wat doe je als er op school/sportclub wordt getrakteerd (afwijzen of aannemen en bewaren)? ik denk gewoon voor later bewaren
  12. wat doe je om niet aan eten te denken? gamen
  13. ben je wel eens flauw gevallen omdat je niet mocht eten/drinken? 
  14. waar denk je aan om het vol te houden? het Suikerfeest
  15. er is een regel dat je niet met je hoofd onderwater mag zwemmen. maar hoe doe je dat met zwemles? -
  16. als je rookt, hoe ga je er dan een maand tussen uit? -
  17. sta je ook wel eens veel eerder op zodat je na die tijd nog even kan slapen? ik had dat gister wel gedaan
  18. als je jarig bent, wacht je dan een maand met het vieren of doe je dat gewoon voor zonsopgang en na zonsondergang? -
  19. (voor meiden) als je ongesteld bent, neem je dan de pil of hoef je dan niet mee te doen? ik ben nog niet ongesteld geweest tijdens de ramadan
  20. heb je tips voor mensen die voor het eerst mee doen? je moet er even aan wennen merk ik zelf

hoi, ik doe voor het eerst mee aan de ramadan en ik vroeg me af hoe de rest het doet. ik ken niet alle ramadan regels dus als ik er iets inzet wat niet een regel is of weet ik veel dan kan je het overslaan of even zeggen. ik vul zelf natuurlijk de vragenlijst ook nog in.

  1. hoe oud ben je? 17
  2. ben je jongen/meisje/anders? Jongen
  3. ben je een moslim? Ja
  4. doet je familie ook mee? Ja
  5. hoe vaak heb je al mee gedaan? 7-8 keer
  6. (als dit je eerste x is) ga je de hele maand vol proberen te houden of eerst een halve? Nvt.
  7. (als je het vaker hebt gedaan) hoe voelt het als je iedereen ziet eten? Ben mentaal al voorbereid, maar vindt zelfs zonder focus vind ik het geen probleem
  8. hoe vroeg sta je op om te eten? Voor Fajr. Dus dat wil zeggen dat wanneer het tijd is voor Fajr (deze dagen rond een uur of 5, maar check online voor jouw locatie) ik dan 20 min van te voren opsta. Dan kan je nog ff wat eten. Dit noem je Suhoor.
  9. wat eet/drink je s’ ochtends om de dag vol te houden? Meestal datgene wat we gisteren hebben gegeten. Sws water drinken en dadels erbij vind ik lekker.
  10. wat is de reden dat je mee doet? Omdat ik, als moslim, geloof in de volledige boodschap van Islam en het vasten is één van de pilaren van de Islam (1. Shahada, 2 Gebed/Salah, 3 Zakat/aalmoezen, 4 Sawm/vasten in Ramadan en 5 Hajj)
  11. wat doe je als er op school/sportclub wordt getrakteerd (afwijzen of aannemen en bewaren)? Beide kan, zal eerder aannemen en later opeten. Hangt uiteraard vanaf wat je krijgt aangeboden. Drinken kan je afslaan, maar wellicht is een zak chips iets wat je zal willen bewaren.
  12. wat doe je om niet aan eten te denken? Niks😅 ik doe mn normale ding. Ramadan is vooral een maand van extra aanbidding. Focus daar op en dan komt alles van een leien dakje.
  13. ben je wel eens flauw gevallen omdat je niet mocht eten/drinken? Nope, en dit komt zeer zelden voor. 
  14. waar denk je aan om het vol te houden? Denk er aan dat je het doet voor Allah (swt) en dat Hij jou ziet proberen.
  15. er is een regel dat je niet met je hoofd onderwater mag zwemmen. maar hoe doe je dat met zwemles? Ik weet niet wie je dit heeft verteld, maar je mag in principe alles doen, behalve geslachtgemeenschap gedurende dag en het doorslikken van eten en drinken. Zwemmen is dus helemaal geen probleem. Komt er toch water in je lichaam binnen? Dan is er niks aan de hand. Met opzet mag niet, per ongeluk is niks aan de hand.
  16. als je rookt, hoe ga je er dan een maand tussen uit? Simpel: Je stopt met roken :) Maar dit is wel een goede vraag. Vasten is lastig, omdat je dan miss later gaat roken en dat breekt je vast sinds je stoffen in je lichaam krijgt. Ik zal adviseren om het aan een Imam te vragen in een moskee. 
  17. sta je ook wel eens veel eerder op zodat je na die tijd nog even kan slapen? Ik vertelde eerder over het opstaan vóór Fajr. Dit doe ik dan om te eten, dan het bidden van Fajr en vervolgens slapen tot normale tijd 7 uur.
  18. als je jarig bent, wacht je dan een maand met het vieren of doe je dat gewoon voor zonsopgang en na zonsondergang? Vieren met eten? Zal ik in het donker doen. Zonder eten? Wanneer je wilt.
  19. (voor meiden) als je ongesteld bent, neem je dan de pil of hoef je dan niet mee te doen? Allah swt vergeeft de vrouw van het vasten en bidden in tijden van menstruatie. Stel je mist dus in Ramadan 5 dagen, dan haal je die in na Ramadan. Allah swt geeft je voor het vasten na Ramadan extra hasanat
  20. heb je tips voor mensen die voor het eerst mee doen? Probeer moslim vrienden te hebben met wie je erover kan praten. In Islam is de samenhorigheid een belangrijk punt. Verder wordt het vasten veel leuker en krijg je allerlei dingen te horen over wat die had gegeten, wat ze hebben meegemaakt of je vertelt elkaar dingen over Islam. Ik zal het ook leuk vinden om dingen aan jou te vertellen als mn zuster in het geloof. Besef dat altijd, je hebt nu 2 miljard broeders en zusters die je willen helpen :)

ik hoop dat jullie de vragenlijst leuk vonden. Zeker!

 

Ik lees net dat je geen moslim bent, woeps hehehehe. Als je vragen hebt kan je die nog steeds stellen, je blijft nog steeds een zuster voor mij net als iedereen :)

Badge

Hoi, 

Ik vond deze opeens en ik vind het echt een leuke (het is geen ramadan meer, maar ik wil hem wel graag invullen ;))

hoi, ik doe voor het eerst mee aan de ramadan en ik vroeg me af hoe de rest het doet. ik ken niet alle ramadan regels dus als ik er iets inzet wat niet een regel is of weet ik veel dan kan je het overslaan of even zeggen. ik vul zelf natuurlijk de vragenlijst ook nog in.

  1. hoe oud ben je? 13
  2. ben je jongen/meisje/anders? meisje
  3. ben je een moslim? ja
  4. doet je familie ook mee? half (halve moslim familie, rare situatie)
  5. hoe vaak heb je al mee gedaan? 3 keer
  6. (als dit je eerste x is) ga je de hele maand vol proberen te houden of eerst een halve?
  7. (als je het vaker hebt gedaan) hoe voelt het als je iedereen ziet eten? ​​​​​​Het maakt mij niet zoveel uit, het is niet dat ik jaloers ben ofzo op anderen die het geluk van deze mooie maand niet meemaken ;)
  8. hoe vroeg sta je op om te eten? dit jaar was het meestal rond 4uur, maar het is niet heel de ramadan hetzelfde tijdstip (laten we zeggen dat ik 25 minuten voor Fajr opsta)
  9. wat eet/drink je s’ ochtends om de dag vol te houden? ik drink melk en water en ik eet meestal naan (plat brood) of dingen van Iftaar die nog over zijn 
  10. wat is de reden dat je mee doet? het is een belangrijk onderdeel van de islam en het brengt je dichter bij het geloof en de gemeenschap.
  11. wat doe je als er op school/sportclub wordt getrakteerd (afwijzen of aannemen en bewaren)? meestal afwijzen
  12. wat doe je om niet aan eten te denken? Koran lezen of gebed doen
  13. ben je wel eens flauw gevallen omdat je niet mocht eten/drinken? nee, het is erg belangrijk dat je ‘s ochtends genoeg eet (ik heb een keer suhoor overgeslagen, omdat ik te laat wakker werd en toen voelde ik me wel wat flauw, maar ik moest toen rustig aan doen en het was niet zo erg dat ik moest flauwvallen)
  14. waar denk je aan om het vol te houden? de beloning of straf die ik zou krijgen op de Dag des Oordeels, Allah swt prijzen
  15. er is een regel dat je niet met je hoofd onderwater mag zwemmen. maar hoe doe je dat met zwemles? Het mag wel volgens mij, ik doe toch gewoon mee, maar je mag niet de intentie hebben om van het water te drinken (wie doet dat) en ik probeer wel om mijn mond dicht te houden (doe ik altijd, dat water in het zwembad is echt vies)
  16. als je rookt, hoe ga je er dan een maand tussen uit? Ik rook niet, Alhamdullillah
  17. sta je ook wel eens veel eerder op zodat je na die tijd nog even kan slapen? nee, normaal niet
  18. als je jarig bent, wacht je dan een maand met het vieren of doe je dat gewoon voor zonsopgang en na zonsondergang? Ik ben nog niet jarig geweest terwijl ik meedeed aan ramadan
  19. (voor meiden) als je ongesteld bent, neem je dan de pil of hoef je dan niet mee te doen? Ik heb nog nooit de pil genomen en ik ben daar te jong voor, dus ik doe niet mee, dat is oké hoor
  20. heb je tips voor mensen die voor het eerst mee doen? Probeer gewoon volledig mee te doen en ga veel om met vrienden of familie die ook mee doen, concentreer je niet op het eten, maar vooral op de aanbidding van Allah swt.

ik hoop dat jullie de vragenlijst leuk vonden. Ja, het is erg origineel

 

@ikweethetnietmeer2009 

Sorry, dit is geen haat, maar ik wil even reageren op je handtekening: je zegt “Ik geloof niet in goden  zoals Mohamed, god of Jezus”, maar ik wil even zeggen dat Mohamed sws GEEN god is. Mohamed sws is de belangrijkste en laatste profeet, maar is helemaal niet gelijk aan God. Als moslim geloof je dat Allah swt de enige God is die het recht heeft aanbeden te worden en mensen kunnen daar absoluut niet aan gelijkgestelt worden. Dit is niet tegen jou gericht, maar ik wil het je graag even meegeven.

Reputatie 7
Badge +9

@ikweethetnietmeer2009

Sorry, dit is geen haat, maar ik wil even reageren op je handtekening: je zegt “Ik geloof niet in goden  zoals Mohamed, god of Jezus”, maar ik wil even zeggen dat Mohamed sws GEEN god is. Mohamed sws is de belangrijkste en laatste profeet, maar is helemaal niet gelijk aan God. Als moslim geloof je dat Allah swt de enige God is die het recht heeft aanbeden te worden en mensen kunnen daar absoluut niet aan gelijkgestelt worden. Dit is niet tegen jou gericht, maar ik wil het je graag even meegeven.

ik dacht serieus dat mohamed een god was😅. persoonlijk vind ik dat goden niet hoger mogen staan dan mensen omdat ze zelf ook vaak zeggen dat iedereen gelijk is ofzo. maar bedankt voor het melden

Reageer