Preoccupatie Eten

  • 10 February 2022
  • 6 reacties
  • 124 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben een jongen van 16 jaar. Ik noem me hier EenzaamWezen.

al een paar maanden probeer ik af te vallen en mijn lichaam wat strakker te krijgen.
Een tijdje geleden las ik een artikel waar de gezondheidseffecten van vasten werd 
beargumenteert. In dat Artikel werden verschillende vormen van vasten beschreven en hoe dat een positief effect op het lichaam kon hebben.Sindsdien ben ik steeds vaker gaan vasten.
Nu eet ik 1 avondmaaltijd 72 uur. Wel moet ik toegeven dat de porties steeds kleiner zijn geworden. Een paar dagen terug besprak ik dit met 2 vrienden van me.
Zij gaven aan dat dit echt niet gezond was en zelfs met het tonen van het artikel kon 
ik ze niet van het tegendeel overtuigen.Volgens hen had ik anorexia.
daar was ik het niet mee eens en dus liep het gesprek daar vast.
Toch knaagde het vambinnen, dus ben ik wat gaan lezen. En in bepaalde punten herken ik mezelf wel.Zo heb ik in die 72 uur constant honger en denkt mijn hoofd steeds aan eten.
En steeds als mijn hoofd voorstelt om wat te eten moet ik veel moeite doen om dat er weer 
uit te krijgen.Maar dat lukt me wel, ook door veel te drinken of mezelf af te leiden.
Ook vermijd ik uit alle macht gesprekken die over eten kunnen gaan en waar ik mogelijk zou 
moeten liegen, zo ook gesprekken die kunnen gaan over dat ik niet eet. Zo denk ik ook vaak vooruit hoe ik dus onder die 5 hoofdmaaltijden kom zonder argwaan te 
kweken. Daarom vermijd ik zoveel mogelijk onderwerpen die gaan over eten, sporten of afvallen. In mijn hoofd zit heel strict mijn eetdoel en ik wil daar niet van afwijken.
ik moet toegeven dat ookal is de hele tijd honger hebben en me soms fysiek zwaar of moe voelen moeilijk en lastig, maar het afwijken van mijn doel in mijn hoofd, voelt vaak nog pijnlijker. Dan voel ik me zwak, ben ik boos op mezelf en voel ik me geiriteerd.
Als het me lukt om die 72 uur te vasten, dan voel ik me sterk, zelfvoldaan en geeft het 
echt een kick. Dat is dan al die honger en doorzetten waard. Dus al het bovenstaande herken ik dan weer wel in wat ik lees over Anorexia.

Maar op veel punten wijk ik dan ook weer af. Zo heb ik nogsteeds overgewicht.
En mijn doel is geen absurd laag gewicht, maar meer de ondergrens van een normaal gewicht. En het liefst gewoon een strak lichaam met wat meer droge spieren.
En ik beweeg en sport wat meer dan voorheen, maar dat is bij mij al snel zo omdat ik best 
lui ben en voorheen weinig bewoog. En het is niet zo dat ik van elke maaltijd volledig in paniek raak. Zodra de avondmaaltijd na 72 uur nadert, dan kijk ik er zelfs naar uit.
Wel probeer ik de portie dan zo klein mogelijk te houden en heb ik snel het gevoel teveel 
te hebben gegeten.maar inplasts dan in paniek te raken accepteer 
ik dat gewoon. Ik ga dan niet kotsen of extreem sporten. Ook sta ik niet 10 keer per dag op de weegschaal.soms is dat 3 of 4 keer per week. En al ben ik wel telleurgesteld als ik ben 
aangekomen of hetzelfde ben gebleven, mijn dag wordt niet bepaald door wat de weegschaal zegt.Ik weet immers dat als ik dit gewoon zo volhoud, ik vanzelf mijn gewichtsdoel ga behalen. waar ik me wel wat bezorgd over voel is dat ik me afgestompt voel. Ik krijg minder mee wat er om me heen speelt omdat ik met mijn hoofd steeds met het 
hongergevoel bezig ben. Problemen van anderen boeien me minder en 
iriteren me soms zelfs.Ik zonder me steeds meer af en maak minder contakt.
Puur omdat ik met mezelf bezig ben en in beslag word genomen door mijn eigen gedachten.
Ik haal niet veel plezier meer uit de dingen die ik normaal leuk vind of met de mensen 
waarmee ik omga. Inplaats van dat te tackelen, focus ik me nog meer op het vasten en mijn lichaam. dat is mijn situatie nu.

En ik hoor je denken, wat is zijn vraag nu. Nou eigenlijk stel ik die niet. Ik heb niet de behoefte mijn eetpatroon te veranderen of wat dan ook. ik moet simpelweg op dit moment gewoon mijn verhaal kwijt. Ik voel me steeds meer alleen omdat ik dit alles enkel alleen kan dragen. Na het gesprek met mijn vrienden, heb ik begrepen dat er geen begrip is voor hoe 
ik denk en voor wat ik doe. Daarom speel ik mooiweer en houd ik mijn problemen zoveel mogelijk voor mezelf. Het gevoel van eenzaamheid is de afgelopen perioden flink gegroeid.
Maar ik wil niemand in mijn keven toe laten die van mijn verwacht dat ik het anders ga doen.
daarom hier mijn verhaal.

Bedankt voor het lezen.


6 reacties

Reputatie 6
Badge +4

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Je kan ook een kijkje nemen bij www.99gram.nl  of www.voedingscentrum.nl . Maar misschien ken je die al.

Badge

Bedankt voor je reactie @Ab W , Ik zal er naar kijken ;)

Reputatie 4
Badge +2

Lieve Eenzaam wezen.

Ik heb net je verhaal gelezen, en wat ik daar leest schokt me een beetje. Het eet patroon wat jij volgt kan je moeilijk je hele leven vasthouden, en zo ontstaat een YOYO effect. Ook is het zo dat als je wat stevig bent, het misschien ook in de genen zit, waar familie ook overgewicht heeft.

 

Waar het op neer komt, ik wil je niet van gedachten veranderen, maar alleen zeggen:

Er zijn zoveel manieren om fitter en slanker te worden, waarbij je gewoon kan eten. 


En ik wil ook zeggen dat je mooi bent hoe je bent, en dat je een heel groot doorzettings vermogen hebt om dit zo te doen, en alle respect daarvoor, maar alsjeblieft kijk een keer naar jezelf in de spiegel en zie hoe mooi je bent.

 

Als je daar moeite mee hebt, kijk dan elke dag in de spiegel en noem elke dag een nieuw iets op wat je mooi vind aan jezelf.

 

Heel veel liefs Merel <3<3<3

Reputatie 4
Badge +1

hey eenzaamwezen,

ik weet precies hoe jij je voelt, nou ja niet precies want iedereen is anders. 

ik worstel op het moment met een eetstoornis wat is vast gesteld door de dokter.

je hebt een eetstoornis als je eetpatroon afwijkt van het ´normale´ ik zeg ontbijt lunch en avondeten.

nu weet ik dat je er niet van af wilt wijken, en dat heb ik ook mijn moeder is er achter gekomen en heeft me wel wat geholpen. er zijn zoveel manieren om af te vallen. het is makkelijker af te vallen als je hebt gegeten dan dat je niet eet. ik weet dat heel goed want ik heb het uitgeprobeert, ik eet sochtends iets zodat ik dat overdag kan verbranden met iets erbij en ik eet avond eten en ik val nog af. nu verschilt het per persoon hoeveel je afvalt. jij zegt dat je overgewicht hebt, dan is niet eten best gevaarlijk. probeer er over te praten met mensen die je vertouwd en als je die niet hebt zoek dan iemand op, bel des noods de kindertelefoon.

ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

liefs TeaLover

Hoi hoi, ik ben het eens met degene boven mij. Intermittent fasting wordt wel eens gebruikt om af te vallen of gezond te leven maar dan wordt bijna altijd de 16/8 variant gebruikt.  ( 16 uur vasten en 8 uur normaal eten dus bijvoorbeeld tussen 20.00 en 12.00 niks eten en dan normaal).  Zo lang niet eten is niet gezond en helpt vaak ook niet bij afvallen omdat je lichaam in een spaarstand gaat.  

Ik ben zelf best veel bezig met voeding ivm mijn sport en ik denk dat het beste voor je lijf is dat je gewoon eet met de juiste voedingsmiddelen.  Ga anders eens naar een diëtiste.  Die kan je op weg helpen zodat je op een gezonde manier afvalt.  Met je doorzettingsvermogen zit het goed als je zo lang niet kan eten,  dus ik weet zeker dat je op een gezonde manier ook je gewicht verliest!

Reputatie 2
Badge +2

zoals je zelf ook al zei herken je in jou gedrag anorexia symptonen, ook  de manier hoe je eet zou  kunnen aantonen dat je anorexia hebt, alleen je gewicht is dan “te hoog"? lieve schat, anorexia is een mentale ziekte. ik had hier zelf ook last van en ben toen gediagnostizeerd met atipische anorexia, dat betekend dat je de meeste symptonen heb maar niet alle ( het lage gewicht ) dat maakt het niet minder ernstig maar vaak alleen erger. ik zou je echt aanraden om hulp te zoeken, want als je niet makelijk afvalt dan merken mensen minder snel dat je hulp nodig hebt en dan ga je door tot je ligaam zo ondervoed is dat een opname nodig is en dan zit je weken/maanden met te lage vitamines en mineralen waar je je hele leven effect van blijft houden,

als je vragen of andere ondersteuning nodig hebt, dan zou ik je graag willen helpen.

kuzz

Reageer