Vraag

pijn bij poepen

  • 13 December 2020
  • 3 reacties
  • 278 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi Ik ben felicia,

Zoals jullie zien aan de titel heb ik pijn tijdens het poepen het komt er moeilijk uit en meestal dun of keutel achtig…

Wat kan ik hier aan doen?

En wat kan het zijn?

X felicia 


3 reacties

Heb je miss een wondje ofzo daar beneden? Heb ik ook wel ns en dat doet zeer. K zou ff met een spiegeltje daar beneden kijken

Ik zou het met je ouders bespreken. Dit is misschien ongemakkelijk, maar wel heel belangrijk! Zij kunnen dan weer met jou naar de huisarts en die kan je misschien doorverwijzen naar een (kinder)MDL (maag, darm en leverarts, niet ieder ziekenhuis heeft een specifieke MDL-arts voor kinderen), mocht dit nodig zijn. Het kan dat je een bepaalde aandoening hebt. Ikzelf heb dat ook, het heet coeliakie (spreek uit: seu-lia-kie) en het is een intolerantie voor gluten en daarom ben ik heb ik controles bij de kinder-MDL-arts. Bij mij zorgt het voor opstopping als ik al een spoor van gluten eet, en dan kan het uiteindelijk zo opstoppen dat ik kramp krijg, en heb zelfs gehad dat ik bijna flauwviel. Het kan dat er zoiets aan de hand is, maar natuurlijk ook een andere ziekte. Als je dit niet bespreekt, kan het alleen maar erger worden. De huisarts of MDL-arts heeft allerlei middeltjes om het makkelijker te maken, dus bespreek het met je ouders zodat je dan naar de huisarts kan. Die kan je dan weer verder helpen. Misschien kan je ook kijken wat je gegeten hebt die dag of week en zien of er een patroon in zit.

Veel succes! Ik weet dat zo'n gesprek super ongemakkelijk kan zijn.

xx

Nog een dingetje dat belangrijk daarvoor is: als het een erfelijke ziekte is, zorg dat er bij jouw ouders en broertjes en/of zusjes ook gekeken word of ze dat hebben!! Mijn zusje kreeg namelijk de diagnose eerst, en bij mij en mijn ouders is niet gekeken. Later moest voor mij ook worden gekeken of ik het had, en omdat ik thuis dus al half glutenvrij at, en mijn darmen deels hersteld waren, moest ik een heel traject in van extra gluten eten dat super vermoeiend etc is! Zorg dat als er zoiets uitkomt dat je ouders en broertjes/zusjes ook nagekeken worden, dit voorkomt zo'n traject weer.

Reageer