Vraag

Piepende toestellen in de tuin


Badge
Iemand heeft stuk of 4 toestellen in de tuin staan dat werkt op zonne-energie. Het zijn groene apparaten. Uit deze toestellen komt een heel naar geluid uit. Het geluid is nogal hard. Het slaat in op je oren. Het doet mij ontzettend veel pijn. Gevraagd of zij dat toestel uit willen zetten maar zij horen dat geluid niet. Hebben jullie hier ook hinder van? Ik word hier stapelgek van dat piepende geluid. Gelukkig wonen wij daar niet naast. Ik loop liever een blokje om.

14 reacties

Hey,

Zou je kunnen beschrijven hoe die apparaten eruit zien? Ik heb hier zelf geen last van in mijn buurt.

Gr.

Jack
Badge

Hey, ik heb even gezocht. Het blijkt een kattenverjager. Lees dit artikel maar eens.

https://www.huisarts.nl/vragen-en-antwoord/pieptoon-een-luidspreker-dat-in-de-tuin-staat/

Gr.

Jack
Badge

Zag een artikel in het algemeen dagblad ook een en ander staan. De gemeente zegt niet te kunnen handhaven op die hele hoge frequenties?

 

Artikel AD: http://www.hogepieptoon.123website.nl moest erg veel gaan zoeken alvorens ik informatie kon vinden. 

 

Ultrasoon geluid moet je toch niet kunnen horen?

Aah, ik weet al wat dat is. Het zoals @Jack zei niet alleen om katten te verjagen, het wordt ook vaak gebruikt om hangjongeren op afstand te houden. Dat apparaatje maakt een heel hoge piep wat oudere mensen niet kunnen horen, maar jongere mensen juist wel, omdat de oren van jongere mensen beter kunnen horen. 

Om die apparaatjes op te hangen heb je toestemming nodig van de gemeente. Als die mensen hem niet willen weghalen op jouw verzoek, zou je eens naar de gemeente kunnen bellen om te vragen of die mensen toestemming hebben gekregen om die dingen op te hangen. Als ze die toestemming niet hebben, dan haalt de gemeente ze weg.

Groeten,

TheColorGreen

Badge

Gemeente zegt dat er geen geluidsnormen zijn!?

Op Google is het een en ander over te vinden, onder andere dit: "Sommige gemeenten hebben een specifiek Mosquito-Artikel in de APV opgenomen. Meestal kunt u op internet vinden hoe dit in uw gemeente is." Dus dat zou je kunnen opzoeken of vragen bij je gemeente. 

Er zijn inderdaad geen duidelijke wetten of regels ervoor. Je zou het ook kunnen aangeven als geluidsoverlast.

 

Badge

Ook zeggen ze je moet belanghebbende zijn. Dus als het ergens bij het winkelcentrum is dan heb je niets in handen. Het geluid zou alleen tot jaar of dertig te horen zijn maar ook oudere mensen die ik spreek horen die pieptonen! 

 

Dank voor je bijdrage!

Hier vind je een PDF met alle juridische info en je rechten omtrent dat apparaat. 

Wat vooral belangrijk is om bij de gemeente nog te vragen is of de inzet van dat apparaat evenredig is aan het te dienen doel. 

En ook wat er onder het kopje Discriminatieverbod (artikel 1 Grondwet) staat in de PDF is belangrijk en kan je ook bij je gemeente navragen. 

Veel succes!

 

Badge

Super! Het is in feite geluidshinder! De importeur zegt zelden klachten te krijgen. 

Het is in feite ook in strijd met de grondwet. Hopelijk gaat de gemeente iets doen voor je

Reputatie 5
Badge +5

Het is idd om dieren uit de tuin te jagen

Badge

En helaas ook mensen! De piep blijf je ook nog een hele tijd horen! Ik ben dan allang weer binnen. Hoe kan dat? Duurt een tijd voordat de pieptonen verdwijnen uit je oren?

Volgens mij is dat niet echt de bedoeling. Misschien staat hij te hoog afgesteld of te hard. Maar ik weet ook niet precies hoe ze werken

Reageer