Skip to main content

Hoi ik ben een 17 jarige jongen die bijna 18 wordt ik heb geen groeispurt gehad en mijn penis is ook echt klein en ook niet dikte gegroeid weet iemand wat het is want dit is echt vervelend 

Heyy

Heb je wel andere kenmerken ontwikkeld van de pubertijd?

Misschien is het een idee om een afspraak te maken bij de huisarts en om dit bij hem/haar voor te leggen. Wij zijn namelijk geen medische experts, de huisarts is dat wel!

De huisarts kan je denk ik wel goed verder helpen en kan je ook vertellen waardoor dit komt en wat dit precies is (een diagnose stellen).

Hopelijk kan de huisarts je gerust stellen of indien nodig verder helpen hiermee om te kijken wat er aan de hand is.

Groetjes,

NaamNietBekend

Dat weet ik ook wel ben al naar de huisart geweest en naar de umc maar ze zeggen is niets maar ja ik heb dit al sinds ik 12 was ik wou effe na vragen want aan men huisarts en ziekenhuis heb ik niet veel aan

Heyy

Ik kan je helaas niet met zekerheid vertellen wat dit is omdat ik zelf ook niet goed weet.. Zijn er al wel andere lichamelijke veranderingen van de pubertijd bij je opgetreden zoals dat je stem lager is geworden?

Als je nog helemaal geen lichamelijke veranderingen van de pubertijd hebt ontwikkeld kan het misschien zo zijn dat je pubertas tarda hebt. Dat wordt in volksmond ook wel een vertraagde pubertijd genoemd. Hieronder heb ik wat informatie daarover neergezet.

• Hoe herken ik vertraagde puberteit?

Bij jongens wordt de stem lager, ontstaat er baardgroei en de balzak en penis gaan groeien. Bij meisjes ontwikkelen de borsten zich en komt de menstruatie op gang. Bij zowel jongens als meisjes ontstaat er oksel- en schaamhaar en maken zij een groeispurt door.

Indien er nog geen lichamelijke veranderingen bij de leeftijd van 15 jaar zijn opgetreden, dan kunt u spreken van een verlate puberteit.

• Kan ik er zelf iets tegen doen?

In de meeste gevallen hoeft u er niets aan te doen. Vaak begint de puberteit alsnog.

Een chronische ziekte kan soms de verlate puberteit en eventuele groeiachterstand veroorzaken.

Indien er nog geen lichamelijke veranderingen bij de leeftijd van 15 jaar zijn opgetreden, neem dan contact op met uw huisarts.

Bron: https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/vertraagde-puberteit

Komt dat overeen met wat jij ervaart?

Als dat overeenkomt is het misschien toch wel een goed idee om nog een keer contact op te zoeken met je huisarts want die kan je met zekerheid vertellen wat er is / of dit het is.. Je kan dit dan ook bij hem/haar voorleggen. Als het niet overeenkomt weet ik niet wat dit kan zijn.

Groetjes,

NaamNietBekend

Reageer