Overgewicht

  • 6 August 2020
  • 5 reacties
  • 192 Bekeken

Badge

hey guys!

Ik ben 14 jaar word in januari  15, ik weeg 70 kilo :(.

Ik ben echt onzeker over mezelf en ik durf geen strakke kleding aan te doen.

Ik wil echt graag afvallen, maar dat lukt me niet. Ik heb al zo vaak dingen geprobeerd zoals, workouts,gezond eten,fitness,vasten,overgeven,sporten. Allemaal lukken ze niet sommige zijn gezonde manieren de andere niet. Kan iemand me helpen, want ik wil gelukkig zijn en niet elke dag denken aan zelfmoord en aan hoe lelijk en dik ik ben!


5 reacties

Hey @anoniem1492 ,

 

Wat is je lengte? 

 

Vervelend dat je je zo voelt! Pleeg geen zelfmoord! Uit ervaring weet ik dat dat niet de goede manier is.(ik merk dat ik niet helemaal uit mijn woorden kom ,dus wil ik je vragen deze video te kijken.

 

Als je jezelf iets aan wilt doen of het niet meer weet kun je gratis en anoniem bellen of chatten met 0900 0113 of de kindertelefoon vanaf 11.00 tot 21.00 of op de site van 113.

 

Over het afvallen, Vervelend dat het niet is gelukt!  Ik weet niet je lengte dus ik kan ook niet je bmi bekijken.  Ik kan je zeggen ik ben 15 (bijna 16) en ik woog eerst tussen de 90 -94 kg en ik weeg nu iets (verschilt steeds) van 65 a67 kg. Welke workouts deed je? En deed je ze wel op de goede manier? Heb je het voldoende tijd gegeven?  Heb je al is gekeken naar je vetpercentage? Wat mij hielp was vooral kijken wat ik eet en hoeveel ik verbrand, gewoon gezond eten (schijf van 5) cardiotraining en krachttraining.  

Ik hoor het wel.

Hopelijk helpt dit! 

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Bij vragen of opmerkingen,  laat het maar weten. 

 

 

 

Badge

@Gebruiker c 

Ik ben 1,64 dus ben niet heel lang. Ik deed chloe things workouts, en het klopt ik heb het niet lang volgehouden (maar 2 weken), want ik zag geen resultaat en terwijl bij andere mensen er wel resultaat was. Dank je wel voor de video heeft me geholpen! Ik eet heel veel groente en fruit, maar ik snoep wel veel. Blijkbaar moet ik daarmee stoppen.  Dank je wel voor je help!

Hey @anoniem1492 ,

 

Ik heb even gekeken en je bmi is 26, je bent wel zwaar voor je leeftijd ,geeft de voedingscentrum aan. Eet tussendoor fruit en groente in plaats van koekjes of chocolade, drink water in plaats van frisdrank of sap, beweeg minstens een uur per dag, en laat de televisie en computer wat vaker uit. Maak je je zorgen om je gewicht of wil je advies? Neem dan contact op met je huisarts of vraag je ouders om een afspraak te maken. (Als je dat wilt natuurlijk)

 

Wat ik nog even wou zeggen is,je bent goed zoals je bent. Kijk ieder zijn lichaam is anders, ik heb het lichaamstype van een endomorph, dat betekent dat mijn lichaam snel aankomt in ver etc. Ik zelf ben dan wel wat langer dan een gemiddelde 15 jarige (bijna 16) ik ben 7 maanden geleden gemeten en officieel was ik 190cm, maar ik denk dat dat nu 195cm ben, dat maakt niet uit, het is ff een voorbeeld,  ieder lichaam is anders. Dus dat je geen resultaat zag kan bij jou ook langer duren, je moet niet kijken naar het resultaat van anderen, als je het wilt proberen zou ik is proberen om het langer vol te houden, maak desnoods elke week een foto van jezelf en ga dat elke week doen, dan zie je uiteindelijk sneller resultaat, maar heb geduld.

Fijn om te horen dat de video heeft geholpen!  De rede weet je nu denk wel waarom . Denk maar aan dat filmpje als je dat helpt. Goed dat je veel fruit en groente eet! Dat snoepen zou ik minder proberen te doen,  als het helpt bij jou kan het ook misschien helpen elk 3 uur zozo iets gezonds te eten, zodat je metabolisme op gang blijft.

Graag gedaan!  Bij vragen of opmerkingen,  laat het maar weten. 

 

Hier kun je vast wel wat mee! 

Succes ermee! Ik geloof in je🍀

Groetjes Gebruiker c 

Bonjour @anoniem1492

 

Ik denk dat alle jonge mensen die niet maatje 34, de maat voor modellen, dit probleem wel eens hebben ervaren, dus voor de duidelijkheid: je bent niet de enige! Zelfmoord is iets ergs ingewikkelds, maar ik wil je echt op het hart drukken, dat je zoveel waard bent, dat het zeer spijtig zou zijn als je niet meer langer hier rond zou lopen. 

 

Daarnaast wil ik je graag duidelijk maken dat afvallen op 10.000 manieren kan en dat niet alle manieren voor iedereen werken . Ik ben toen ik 14 was ook erg geobsedeerd bezig geweest met eten, jezelf uithongeren/eten uitkotsen/obsessief gaan sporten, zijn allemaal niet gezond. Een vrouw tussen de 14 en 18 heeft 2100 calorieën nodig en een man tussen de 14 en 18 heeft 2700 calorieën nodig, echter is dit een algemene inschatting en is 1900/2000 voor de meeste vrouwen genoeg en 2300/2400 voor de meeste mannen. Daarnaast is elk lichaam anders, zullen sommigen hier nog van aankomen en anderen juist afvallen. Als je wilt afvallen zou ik als jongen niet de 2400 overschrijden en als meisje niet de 2000, als je hier nog van aankomt, verminder het. Met ontbijt, lunch en avondeten wel echt 400 calorieën binnenkrijgen. Probeer niet obsessief te worden met calorieën, als je eenmaal doorhebt wat ongeveer in bepaald voedsel zit, kijk niet meer op pakjes en laat het lekker over aan je eigen inschatting. 

 

Calorieën is 1 ding, maar voedingsstoffen is een ander ding, je kan wel 2000 calorieën eten op een dag, maar als je alleen maar chocola en chips hebt gegeten, is wel zeer ongezond en kom je waarschijnlijk nog steeds van aan. Je moet dus wel gezond eten, dit betekent niet per definitie op sla knabbelen en niks lekkers, maar gewoon veel fruit,  groenten en zuivel, noten en zaden zijn ook erg goed. Niet alleen maar broodjes hagelslag, maar ook broodjes met kaas, pindakaas, avocado of hummus bijvoorbeeld. 

 

Zorg er ook voor dat je 3 maaltijden op een dag eet en 1 of 2 kleine snacks, op internet vind je genoeg voorbeelden voor een goed ontbijt of lunch, wel gewoon lekker mee eten met je ouders in de avond.  Tijdens de snack momentjes of eet niet te veel van iets ongezonds, dus 2 blokjes chocola of een handje chips of eet van iets enigszins wat gezonds een beetje meer. Als je geen trek hebt, skip de snackmomentjes, dan val je sneller af. 

 

Als je gewend bent om veel te eten, dan zul je wel een hongergevoel krijgen soms, je maag moet dan terug krimpen, maar echt niet uithongeren, dus minimaal 1500 calorieën en liefst wel 1800, tenzij je daar ook nog van aankomt. 

 

Gezonde voeding bij afvallen is 70% en sporten 30%, wil niet direct die fitboy/girl zijn, maar ga gewoon lekker lopen/fietsen/work out/rondje hardlopen, wil dus echt niet te hard van stapel lopen, liever een langzame opbouw, dan een snelle opbouw en dat je afhaakt na 2 weken. Dus niet 5 km hardlopen, maar begin met 1 km in 1 stuk of 2 km met intervallen. 

 

Als je bijvoorbeeld een strakkere buik wilt, lukt dit niet door alleen maar sit ups te doen, je vetpercentage moet hiervoor naar beneden, dus je ziet dan wel weer dat voeding hand in hand gaat met sporten.

 

Ik hoop je zo op deze manier iets meer info gegeven te hebben, afvallen is en blijft voor iedereen anders. Daarnaast blijft het resultaat soms op zich wachten, probeer niet af te haken, maar dit juist als een stimulans te zien om nog sportiever te doen en nog gezonder te eten. Ook jij kan afvallen! 

 

Afvallen doe je voor jezelf, als jij niet blij met jezelf bent, kan het leven een veel minder leuke plek worden, probeer gezond gewicht te krijgen en dus echt niet ondergewicht. Een schoonheidsideaal bestaat niet, iedereen vind wat anders mooi. Blij zijn met jezelf is belangrijk, maar daar moet je jezelf niet in verliezen en obsessief worden. 

 

Nog 1 laatste tip, wat bij mij goed werkte: eiwitten zijn nodig om je vetverbranding op gang te krijgen, probeer daarom dus een eiwitrijk ontbijt te eten, tussen de 15 en 20 gram eiwitten (max 25 gram), dus bijvoorbeeld eitjes of yoghurt met noten/zaden.

 

Arrivederci! 

 

Jackie May

Badge

Valt wel mee k weeg ook 85k als 14jarige en mijn school art zegt dat t gezond is voor me lengte (185cm) en ben niet dik

Reageer