Vraag

Opgezwollen en bloedend tandvlees met beugel!!!!

  • 9 August 2021
  • 4 reacties
  • 326 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey, ik ben Candy

Ik heb een vraag sinds een week ofzo heb ik last van een soort wondjes in m’n tandvlees die bloeden als ik m’n tanden poets…. ik ben posterijen mondwater gaan gebruiken daarvoor, maar het gaat niet weg. Ook heb ik een beugel en is mijn tandvlees opgezwollen… is dit gezond? Of hebben jullie misschien tips? Ik kan nie  naar de tandarts want die is voor een lange tijd dicht....


4 reacties

Heyy

 

Het kan zijn dat dit door je beugel komt. Het is natuurlijk niet goed dat je tandvlees telkens open gaat, opgezwollen is en bloed als je er tegenaan komt.. Probeer ondanks het bloeden wel je tanden goed schoon te houden:wink:

 

Heb je geen noodnummer gekregen van de tandarts / orthodontist? Als het goed is is de tandarts / orthodontist namelijk wel open in de vakantie voor noodgevallen (tenminste bij ons wel) en het is misschien wel handig dat hier even naar gekeken wordt omdat het kan zijn dat je beugel in de weg zit en deze wondjes veroorzaakt.

 

Als je echt niet langs kan komen kan je ook altijd even langs de huisarts gaan om te checken of alles in orde is. 

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reputatie 6
Badge +3

Hey Candy o_O,

Het kan inderdaad zo zijn dat een beugel voor opgezwollen/bloedend tandvlees zorgt. Daar is niet echt iets aan te doen behalve het goed te blijven poetsen, ook als het een beetje bloed. Uiteindelijk gaan de wondjes wel weg, maar het opgezwollen tandvlees blijft waarschijnlijk tot je beugel eruit is.

Je kan ook aan je orthodontist of tandarts vragen of ze je naar de mondhygiënist kunnen sturen, dat deed mijn orthodontist soms. Een mondhygiënist kan je misschien ook uitleggen hoe je je mond het beste kan schoonmaken.

Groetjes iemand.

Reputatie 7
Badge +5

Volgens mij kun je daar ook mee naar je huisarts

Reputatie 2
Badge +1

Hey, ik ben Candy

Ik heb een vraag sinds een week ofzo heb ik last van een soort wondjes in m’n tandvlees die bloeden als ik m’n tanden poets…. ik ben posterijen mondwater gaan gebruiken daarvoor, maar het gaat niet weg. Ook heb ik een beugel en is mijn tandvlees opgezwollen… is dit gezond? Of hebben jullie misschien tips? Ik kan nie  naar de tandarts want die is voor een lange tijd dicht....

Hoiii, eerlijk gezegd ben ik heel blij om dit te lezen omdat: ik heb dat dus ook. Maar aan de andere kant snap ik dus hoe vervelend het is. Ik heb gewoon dat het tandvlees bijna tegen m’n beugel aan zit. Ik heb niet echt wondjes op m’n tandvlees dus ik weet niet of het precies hetzelfde is maar bij mij komt het dus door 1 van de te veel allergieën: in je beugel ( gemaakt van ijzer ) zit dus een stofje nikkel en daar ben ik allergisch voor en daarom reageert m’n tandvlees daar zo heftig op. Ik ga om de maand naar de mondhygiënist en die maakt alles even schoon en controleert of m’n tandvlees nogsteeds rustig en gezond is. Omdat niemand snapt dat ik een nikkelallergie heb word het dus ook vaak gezien als dat m’n tandvlees ongezond is en ik niet goed poetst maar dat is dus niet zo. 
Of het in jou geval gezond is weet ik niet want ja ik heb er wel een klein beetje verstand van maar ik ben geen tandarts. Wat ik je wil aanraden is om te kijken of je misschien een afspraak kan maken met een mondhygiënist of een allergie test doen, als daar uit blijkt dat je ook een nikkel allergie hebt is de kans groot dat je tandvlees dus wel gezond is maar dat het zo reageert door die beugel. Verder heb ik nog een paar tips: probeer dus regelmatig naar de mondhygiënist te gaan zodat het lekker schoon blijft. Als ik daar kom doet de mondhygiënist eigenlijk altijd hetzelfde, ze spuit met een soort hogedrukspuit onder je tandvlees om het daar schoon te maken ( het smaakt naar popcorn en je voelt niks behalve een beetje water of lucht. ) 

als je je tandvlees poetst doe dat dan niet met een harde tandenborstel en ook niet met een zachte maar met een gemiddelde. Als je met een te harde poetst is de kans groot dat je je tandvlees kapot maakt en ontstaan er woordjes, maar het is soms wel goed als je tandvlees bloed als je hebt gepoetst want dan word het weer schoon. ( als ik bij de mondhygiënist vandaan kom zit ook alles onder het bloed en dat is dus de bedoeling) 

en m’n laatste tip: als je met zo’n ragertje tussen je beugel eten weghaalt doe dat dan van je tandvlees af ( bij je bovenkaak dus van boven naar beneden en bij de onderkant van onder naar boven ) eigenlijk naar het midden toe dus. Dit is om te zorgen dat je niet met het ragertje onder je tandvlees komt wat weer voor meer irritatie zorgt.

dat was mijn ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en sucses nog!!

Reageer