opeens heel erg last van me autisme

  • 7 June 2018
  • 5 reacties
  • 106 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
goede avond, allemaal,

ik heb sinds een paar dagen heel erg last van me autisme alles is me te veel alles komt 10x zo hard binnen ik kan op het moment slecht tegen veranderingen ik word helemaal boos als er iets verandert of als iets anders gaat dan het zou moeten gaan.. een week gelden kon ik er nog gewoon redelijk mee om gaan maar nu niet meer, ook ben ik dood moe in de middag van alles wat er binnen komt kwa prikkels ik hoor alles autos foetsen alles ik word helemaal gek van me eigen heeft iemand tips voor me ?? om er weer beter mee om te gaan want ik word gek van mezelf

alvast bedankt voor het reageren

5 reacties

Hoi,

In een periode van stress kunnen je klachten rondom je autisme toenemen. Heb jij nu het idee dat je meer stress ervaarr (bv door school)?

Het kan ook met de warmte te maken hebben. Als het warm is heb je minder energie en daardoor kun je de prikkels minder goed verwerken.

Er bestaat dus een goede kans dat je je binnenkort weer beter voelt. In de tussentijd kan het jou helpen wat liever voor jezelf te zijn en beter naar je grenzen te luisteren.

Gr. Pin
beste pin,

heb best wel wat stres gehad de afgelopen tijd heb examesen gehad, en mama heeft der tweede chemo kuur gehad dus maak me best wel veel zorgen... maar kan echt geen prikkels hebben alles is te veel ik word zo boos om niks ben rond 1uur al dood moe en klaar met alles.. ik heb nog noooit zoveel last gehad van me autisme ook trek ik me heel veel terug alleen op me kamer als ik te veel over prikkel raak is dat normaal??

heel erg bedankt voor je reactie
Hoi,

Gezien jouw omstandigheden, lijkt het mij normaal dat je enorm veel last kan hebben van je autisme. In mijn ogen (als mede-autist) is dat niet gek.

Iedereen reageert anders op overprikkeling. Sommige mensen hebben rust nodig en trekken zich terug (zoals jij), maar ik ken ook mensen die juist keiharde muziek luisteren om zich weer ok te voelen. Dat is dus iets waarbij je voor jezelf moet beslissen wat jou het beste helpt.

Ook is het dus goed om die stressprikkels zo veel mogelijk te verminderen (ja, stress is ook een prikkel). Je examens zijn gelukkig al geweest. Heb je de uitslag al? Als je die nog niet hebt, stress je daar dan over en kun je het een beetje loslaten?

Heb je begeleiding gehad voor je autisme? Hoe je ermee kan omgaan e.d.? Daar kun je namelijk belangrijke dingen leren om met stresssituaties om te gaan. Het is namelijk niet ondenkbaar dat je nog eens in je leven in een stressvolle periode terecht komt.

Als je het niet meer ziet zitten door de prikkels, is het juist goed om tijd voor jezelf te pakken. Blijf dat dus ook doen. Je kunt dan ook even tegen iemand in je omgeving zeggen dat je overprikkeld bent en of ze je met rust willen laten. Dan weten zij ook wat er speelt.

Voor de rest kan praten heel erg helpen. Als je je stress uit, voel je je daarna vaak een stuk lichter.

Wat mij vaak helpt om niet overprikkeld te raken, is rustig blijven (dus mezelf niet te veel belasten door op rustige plekken te blijven). Ook helpt het iets te doen wat ik leuk vind, een hobby. Heb jij zoiets? Van ververling kun je namelijk ook overprikkeld raken 😞 Het zit allemaal ook niet mee.

Tot slot kun je proberen om een minuutje te gaan liggen en tegen jezelf te zeggen, dat je nu niks hoeft. Als je dat iedere dag een minuut langer doet, kan dat ontspannend gaan werken.

Succes en sterkte,
Gr. Pin
hoii

wat mij heel goed helpt als alles me te veel word is netflixen, examens zijn gelukkig achter de rug woendsag 13juni krijg ik de uitslag ik probeer er zo minmogelijk aann te denken.

ja ik heb hele goede begleiding bij me autisme heb al veel dingen geleerd er zo goed mogelijk mee om te gaan maar heb er nu zoveel last van dat me ff allemaal niet meer lukt om het uit te voeren en ze zijn er van op de hoogte dat het minder gaat dan anders ze proberen me zo goed als het kan me te helpen enzoo maar ik heb gewoon heel erg moeilijk mett me moeder en haar ziekte ik kan het moeilijk een plekje geven het geefr me zoveel zorgen en stres enzo ik kan er niet mee omgaan heb je er misschein tips voor??

ja heel vaak als ik echt overprikkelt ben pak ik me rust ga ik muziek luister of tv kijken gewoon iets voor mezelf gewoon ff helemaal niks, ja heb skate als hobby of tekenen

groetjes
Hoi,

Zelf helpt netflixen me ook altijd om de stressdingen te vergeten. Echter ben ik van mening dat je betet naar buiten kunt en kan gaan skaten. Buitenlucht is goed voor je en Netflix werkt eigenlijk ook stressopbouwend door alle spanningen en cliffhangers (of je moet comedy kijken ofzo). Maar het helpt wel, dus beter dat dan niks.

Fijn om te horen dst je goede begeleiding hebt die ook op de hoogte is. Zou je met hen willen/kunnen praten over je moeder? Zelf heb ik (gelukkig) geen ervaring met zo'n situatie, maar het lijkt me dat erover praten heel erg kan helpen en opluchten, waardoor je het beter op een rijtje krijgt en wellicht een plekje kunt geven. Direct met je moeder praten is misschien ook wel fijn, als je haar daar sterk genoeg voor schat.

Misschien kun je ook aan je begeleiding nu nog wat tips vragen. Wie weet hebben ze een super tip.

Gr. Pin

Reageer