onzeker over mezelf

  • 14 August 2020
  • 1 reactie
  • 67 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo iedereen,

Ik ben een meisje van 16 jaar en weet niet precies hoe ik dit bericht moet beginnen.

Veel mensen zeggen dat ik me geen zorgen hoef te maken over mij lichaam omdat ik "dun" ben en ik inpricipe niks aankom en dat ik daar blij mee moet zijn dat ik er niks voor hoef te doen, dat klopt maar ik heb verder geen vormen of conditie omdat ik niet echt een reden heb om te sporten. Geen heupen etc en ben daar dus onzeker over. Het zelfde met mijn hoofd ik heb een echte baby hoofd waardoor veel mensen mij 13 of 14 schatten. Ik durf er ook niet echt veel aan te veranderen omdat ik bang om want mensen denken.

Daarbij noemt mijn nichtje van 11 mij vaak lelijk en vaak is ze daar wel eerlijk over dat helpt ook niet echt voor mijn zelfvertrouwen. 

Hoe kan ik mijn zelfvertrouwen verbeteren? En want zou een motivatie voor mij kunnen zijn om te sporten.


1 reactie

Heyy,

 

wat vervelend dat je zo onzeker over je eigen lichaam bent. Ik weet zeker dat dat echt niet nodig is. Je zegt dat je dun  en dat je geen vrouwelijke vormen hebt. Dit gaat waarschijnlijk allemaal nog komen. Heb je wel een gezond gewicht? Als je ondergewicht hebt, zou dat het misschien verklaren.

Je hebt het ook over je gezicht. Je zegt dat je een baby-face hebt, maar ik denk dat iedereen dat wel een beetje van zichzelf denkt. Dit valt je omgeving niet eens op (tenzij je zelf erg onzeker bent, dan ga je juist naar andermans uiterlijk kijken). Eigenlijk net zoals je eigen stem. Dit valt jouw omgeving niet op, maar als je jezelf opneemt  en terugluistert…

Aan die conditie kan je natuurlijk werken. Je zegt dat je geen reden heb om te sporten, maar afvallen is zeker niet de enige motivatie om te sporten. Ook als je als je al slank bent is het heel goed en gezond om lekker te sporten. Je kweekt natuurlijk spieren en conditie, maar het is ook goed voor je weerstand, stofwisseling, bloedcirculatie en voor je mental health. Ook kan het gewoon heel leuk/gezellig en ontspannend zijn. Misschien kun je wel samen met vriendinnen wat gaan bewegen. Misschien samen op een sportvereniging of naar de sportschool, maar met elkaar hardlopen of skeeleren bijvoorbeeld, is ook gezond en gezellig.

 

Nog even over dat zelfvertrouwen dan; Laat de tijd gewoon z'n werk doen. Laat die ontwikkeling lekker gebeuren. Het komt echt nog wel. Het belangrijkste is dat je jezelf leert te accepteren hoe je bent!

 

Succes ermee.

Groetjess:kissing_heart:

Reageer