Vraag

Ongesteld

  • 15 November 2021
  • 5 reacties
  • 128 Bekeken

Badge

hallo, ik ben 13 jaar en ik ben nog niet ongesteld. Ik maak me er best wel veel zorgen over en ik weet niet wat ik ermee moet.

Ik zit in de 2e van de middelbare school en alle meisjes zijn al ongesteld maar ik nog niet. Nu weet ik niet wat ik moet doen en ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen me er minder onzeker over te zijn. 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

hey @Dione , 

Het beste wat je kan doen is wachten. 🙂 Het is heel normaal en he-le-maal niet erg om nog niet ongesteld te zijn op je 13e. Bij de meeste meiden komt de eerste menstruatie (ongesteld zijn) tussen 11 en 16 jaar. Elk meisje is anders, sommige meiden zijn al ongesteld op hun 10e  en andere meiden zijn pas ongesteld op hun 15e.  Meestal komt er ongeveer een jaar voordat je voor het eerst ongesteld wordt, wit of doorzichtig slijm in je onderbroek. Dat heet ook wel de witte vloed. Een paar weken of dagen voor dat je ongesteld bent kun je heel erg buikpijn/ buikkrampen krijgen. Dan kun je  inlegkruisjes (zie de afbeelding hier onder)

in je onderbroek plakken voor het geval dat je ongesteld wordt. Je kan ze kopen bij een drogist of de supermarkt, of aan je moeder of zus  vragen of ze dat wilt doen. Het kan misschien eng zijn om het aan je moeder of zus te vragen, maar zij zijn ongesteld (geweest) en kunnen je heel goed helpen. Geloof  me, het laatste wat je wilt is op school doorlekken met een witte (of lichte)  broek aan 😅. Als de buikkrampen te veel pijn doen, kan je een paracetamol nemen. 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je iets minder onzeker bent nu. Het komt wel 😉

xx Eenmeisje004 

hallo, ik ben 13 jaar en ik ben nog niet ongesteld. Ik maak me er best wel veel zorgen over en ik weet niet wat ik ermee moet.

Ik zit in de 2e van de middelbare school en alle meisjes zijn al ongesteld maar ik nog niet. Nu weet ik niet wat ik moet doen en ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen me er minder onzeker over te zijn. 

Hallo,

Ik ben 14 jaar oud en zit in de derde van de middelbare, ik ben ook nog steeds niet ongesteld, maar je hebt de tijd tot je 16de (en eventueel nog later), maar zodra je als je 17 bent nog niet ongesteld bent zou ik even naar de dokter/huisarts gaan en daar vragen wat er aan de hand is en wat je eraan kan doen, mijn moeder en haar moeder werden ook pas ongesteld toen ze 16 waren en ik heb ook veel volwassen vrienden die ook pas laat ongesteld werden, dus er is niks om je voor te schamen en je hoeft je er niet druk om te maken. Als ik jou was zou ik gewoon wachten totdat je het wordt en anders een keer met iemand maar de huisarts gaan. 
Ik hoop dat dit een beetje hielp,

 

xx Lara (niet mijn echte naam)

Badge

heyhey,

 

ik ben 13, bijna 14 en zit in de tweede.

ik werd 2 weken voor mijn 13de verjaardag voor het eerst ongesteld.

het gaat misschien een beetje raar klinken maar je bent dan eenmaal als je het een keer hebt gehad best opgelucht

trouwens, mijn zus was 17 toen je vor het eerst ongesteld word, en mijn moeder 16. daarom dachten ze dat ik ook laat zou zijn maar integendeel.

 

kusjes

Reputatie 3
Badge +1

hoi! ik heb helemaal hetzelfde! ik ben ook dertien en ik ben ook nog niet ongesteld, maar weet je: ieder meisje word ongesteld! iemand die ik ken werd pas ongesteld op haar 18e! onze tijd komt nog wel, dus ik zou je geen zorgen maken! doegggg!!!! 

Reputatie 1
Badge +1

hallo, ik ben 13 jaar en ik ben nog niet ongesteld. Ik maak me er best wel veel zorgen over en ik weet niet wat ik ermee moet.

Ik zit in de 2e van de middelbare school en alle meisjes zijn al ongesteld maar ik nog niet. Nu weet ik niet wat ik moet doen en ik hoop dat mensen hier mij kunnen helpen me er minder onzeker over te zijn. 

Hee! 

maak je geen zorgen! Je bent echt niet de enige (geloof me, echt niet!). Zelf werd ik het eind 2e klas, ik was toen 13 bijna 14. Voor mijn gevoel was IEDEREEN het al, behalve ik. Ik was dan ook blij dat ik het eindelijk was. Maar na inmiddels bijna 1 jaar had ik gehoopt dat het langer weg was gebleven, want het is niet zo fijn. Je went er wel aan hoor en soms merk je het niet, maar alsnog. 

Voor alle zekerheid: maak alvast een noodpakketje met spulletjes, ik heb dat ook en ik doe dit er altijd in: 

  • 2 normale maandverbandjes 
  • 1 nacht maanverband (mocht ik gym hebben, dan lek ik niet door)
  • 2 tampons (dit hoeft niet, doe wat jij fijn vind! Ik gebruik ze zelf ook niet veel 
  • Een extra onderbroek, mocht ik doorlekken. Vind ik zelf wel fris altijd
  • Vaseline 
  • Paracetamol 
  • Een chocolade reepje. Meestal is die al op voordat ik uberhaupt ongesteld ben, maar chocola helpt bij mij tijdens mn maandelijkse periode ;) 

Wees er vooral niet bang voor, en wees voorbereid. Geniet er nog maar van, als je het ondertussen nog niet bent. Komt goed, ieder zn tijd xx

Reageer