Skip to main content
Vraag

ondergewicht en veel te dun wat moet ik doen?!!

• April 24, 2025
  • 6 reacties
  • 124 Bekeken

help
Forum|alt.badge.img

Hoi, 

Ik ben een meisje van 12 jaar ik zal even wat over mezelf vertellen:

ik ben 1,47 lang.

Ik heb ginger haar en ik wordt daar regelmatig mee uitgescholden daar vertel ik meer over in mijn topic: ginger.

Ik ben heel dun en niet erg sterk, doordat ik dun ben durf ik nooit kortemouwen te dragen, ik wordt ook best vaak sateprikker genoemd en dat kwetst me heel erg omdat ik ook onzeker ben over mijn lichaam.

In mijn andere topics zie je dat ik me vaak ongelukkig voel en niet weet of ik nog wil leven.

ik heb gil de la tourette en ADHD.

Ik heb ondergewicht.

oke hier komt mijn verhaal:

Ik ben nu 12 jaar en zit in de brugklas, ik heb een lengte van 1,47 en een gewicht van ongeveer 27 t/m 29 mijn bmi score is ongeveer 13, veel te laag dus, ik heb ook medicatie en daardoor voel ik het niet als ik honger heb, ik heb eigenlijk om de dag buikpijn en elke dag hoofdpijn, we gaan weer proberen de medicatie af te bouwen maar ik ben bang dat ik dan meer last krijg van mijn tics en buikpijn en dat ik dan naar een praatgroep moet voor mijn tics enzo. Het is ook niet heel makkelijk om te belissen wat ik eet want ik hou niet van brood en ei en kaas en boter en dat soort dingen maar daar zitten juist belangrijke voedingsstoffen in. Het is trouwens ook niet zo dat ik af wil vallen maar ik blijf dun wat ik ook eet ik eet ook elke vrijdag vast patat het is bij ons patatdag al heel mijn leven maar ik kom niet aan, sommigen zouden denken chill maar dat is het niet! Ik heb ook last van paniekaanvallen en ik durf het tegen niemand te zeggen. Het komt waarschijnlijk doordat ik 3 weken te vroeg ben geboren, mijn lichaam was helemaal oke en het is een wonder geweest dat ik het overleefde maar ik heb daardoor een groei achterstand. Ik heb op school ook nog niet echt vriendinnen en een vriendin van mij dumpt me voor haar nieuwe vriendinnen. Ik ben heel bang dat mijn gewicht niet gezond is en dat ik misschien ziek ben.Als jullie tips hebben of andere dingen zou ik dat heel erg fijn vinden en mega waarderen! Alle tips zijn welkom! Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Help.😓

6 reacties

• April 24, 2025

Haii ,

ah jeetje😔❤️ misschien kun je naar de huisarts gaan en dit bespreken?❤️ Die kan je er vast bij helpen of naar andere hulp zoeken ❤️ 

Ik heb een eetstoornis en eet voor een deel wel normaal eten maar moet er ook drinkvoeding bij nemen, misschien helpt dat voor jou ook om wat op gewicht te komen als het anders niet lukt voldoende te eten 😘❤️ daar zitten ook wat voedingsstoffen in🙂 Je kan iig bij de huisarts vragen of dat misschien een oplossing is of in ieder geval als een soort overbrugging voor als je er verdere hulp bij gaat krijgen ❤️

Awh wat rot dat je op school niet echt contact hebt, misschien kan je bij bijvoorbeeld de schoolkrant of toneel of iets anders wat op jouw school is? Misschien kan je mentor ook meedenken hoe je wat contact kan krijgen?❤️

Veel liefs en hoop dat het snel wat beter gaat🤗

help
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • April 24, 2025

Hoi Cantaloupe,

Heel erg bedankt voor je lieve reactie op mijn topic.❤

Ik durf het alleen niet tegen mijn huisarts te zeggen omdat ik net een nieuwe huisarts heb en er nog maar 1 keer ben geweest en ik heel snel bang voor dingen ik ben ook bang dat ik dan opgenomen wordt in het zieken huis ofzo of een depressie krijg😖 Mijn moeder zegt ook dat ik beter moet eten, ik ben gewoon heel bang ik als ik naar de huisarts ga een behandeling krijg ofzo. Maar heel erg bedankt voor je tip😊. Ik hoop dat het goed gaat met jou ondanks jou eetstornis😘

Groetjes Help.

• April 24, 2025

Hi lieve ​@help ,

ah ja dat snap ik wel hoor, maar het is bij mij door mijn gewicht zover gekomen dat ik me ook echt niet goed begon te voelen en ging flauwvallen/nauwelijks energie meer had, ik gun je écht niet dat het zover gaat komen en als je nu hulp zoekt is dat voor jezelf echt het best en maak je het jezelf makkelijker dan als je je een stuk slechter gaat voelen dan nu🥺😘😘  Hoop dat dit een beetje binnenkomt en je het toch wel gaat doen❤️

Veel liefs🤗

help
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • April 24, 2025

Hoi lieve Cantaloupe

Ik ben bang want ik heb zelf de laatste tijd ook heel erg weinig energie, als ik 1 keer de trap op loop ben ik al uitgeput en moet ik echt even gaan zitten, ik waardeer je reactie heel erg en ik zal mijn best doen om hulp te zoeken.

Doei,

Groetjes Help.👋

• April 24, 2025

Hoi lieve ​@help ,

ah wat rot 😔❤️ goed dat je wel hulp gaat zoeken, hoop dat het lukt😘❤️

Veel liefs 🤗❤️ 

AnneW
  • April 25, 2025

Hoi ​@help ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Anne (De Kindertelefoon)