Skip to main content

Hoii, ik ben recent begonnen met de pil (nu 3 weken) en ben sinds eergisteren gestopt met de eerste strip, nou ben ik nog niet ongesteld geworden en maak ik me zorgen aangezien ik seksueel actief ben geweest.

Ik had voordat ik aan de pil ging alleen bijna elke maand wel een iets latere ongesteldheid, alleen toen had ik nog geen seks en dat brengt nu dan wat paniek.

Heyy,

Ik heb niet echt heel veel verstand van de pil en hoe dat precies zit met je ongesteldheid. Heb hieronder een linkje van de site sense gezet die gaat over de pil en het gebruik daarvan misschien heb je daar iets aan! :)

Menstruatie

• Wil je niet ongesteld worden?
    Dan kun je de stopweek overslaan. Dat betekent dat je doorgaat met de pil slikken.
  • Wil je minder lang ongesteld zijn?
    Dan kun je de stopweek inkorten en eerder beginnen met een nieuwe strip. Je verliest dan minder bloed. De pil is dan nog steeds betrouwbaar. Het is ook niet ongezond.
  • Twijfel je? Ga naar jouw huisarts of vraag het Sense

Niet écht ongesteld

In de stopweek verlies je wat bloed. Dan lijkt het of je ongesteld bent en zo voelt het ook. Maar het is geen échte menstruatie. Hoe zit dat?
Elke maand komt er een nieuwe eicel in je baarmoeder. Dit gebeurt tijdens de eisprong. Bij een echte menstruatie ruimt je lichaam deze eicel op. Als je de pil op de juiste manier slikt, krijg je geen eisprong. Dan is er dus ook geen eicel om op te ruimen. Daarom ben je niet écht ongesteld maar verlies je alleen wat bloed.

https://sense.info/nl/condoom-pil-en-meer/pil/de-pil

Liefs, ItsJustMe <3

Reageer