Vraag

moet de dokter vertellen aan je ouders of je aan de pil mag?

  • 18 March 2021
  • 3 reacties
  • 121 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal! Ik vroeg me nou echt even af, als je 16 bent en je gaat naar de huisarts dan hoeft hij niet meer alles te bespreken met je ouders (toch?). Dus stel ik word 16 en ik wil aan de pil, ik vertel dat tegen mijn huisarts, vertelt  hij/zij dit dan tegen mijn ouders? 
alvast bedankt voor een antwoord!


3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Nee dat verteld hij niet zomaar aan je ouders als je 16 bent. Je kunt natuurlijk ook in het begin aangeven aan je huisarts dat je wat in vertrouwen wilt bespreken. Hij/zij zal dan zeggen of hij/zij daar mee akkoord gaat.

Reputatie 5
Badge +5

dit hier is inderdaad waar, ik ga soms ook wel een alleen naar de docter en die zegt ook niks tegen je ouders. je kan wel vragen dat de docter het alsnog met je ouders bespreekt maar dat is niet waar je om vroeg aangezien je het niet aan je uders wil vertellen. ik zou gewoon doen wat @jaivy  hierboven zegt.

Hee, 

Ja dat klopt! Vanaf je 16e ben je baas over je eigen lichaam en mag de huisarts gezien de wet niks vertellen aan derden. Dus ook je ouders niet. 

Begrijp ik het goed dat je nog geen 16 bent? In dat geval veranderd er niet zoveel aan de situatie. Als jij de pil wilt gaan gebruiken en je wilt niet dat je ouders dit weten mag de huisarts deze informatie officieel gezien ook niet vertellen aan je ouders. Dit heeft te maken met de wet WGBO. Als je hier verder info over wilt opzoeken kan dat op de wet WGBO. 

Wat je ook kan doen is om het eens met je huisarts te bespreken. Jij kan jou wensen aan hem vertellen en hij/zij zal met je meedenken voor een zo goed mogelijke conclusie. 

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.. Succes! :) 

 

X beertje 

Reageer