Vraag

Moeder vertellen

  • 27 May 2021
  • 8 reacties
  • 341 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo lieve forummers,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. 
Ik heb al meer dan een half jaar afscheiding. Ergens in januari 2021 kreeg ik plots last van rode/bruine afscheiding. Dit duurde een paar daagjes en daarna werd het weer doorzichtig/wit. Daarna kreeg ik nog een keer rode/bruine afscheiding en nu heb ik het weer. Maar deze keer leek en voelde het een beetje anders. Ik had wat meer rode/bruine afscheiding, maar ook zat er op mijn wc-papiertje een wat feller stukje rood. Het leek een beetje op bloed (maar het was heel weinig). Ook heb ik de laatste tijd last van mijn buik. 
Ik heb dus al best lang afscheiding, maar heb het nooit met iemand gedeeld… Ik doe dus eigenlijk ook niks tegen mijn afscheiding. Ik doe geen inlegkruisjes of iets anders in. Dit komt omdat ik het gewoon niet durf te delen. Ik vind afscheiding gewoon een beetje ‘vies’ (terwijl dat het totaal niet is!) en ik vind het woord ook niet fijn om uit te spreken…Ik weet dus niet hoe ik dit met mijn moeder moet delen. Ik durf dit gewoon echt niet. Ik wil het er wel graag met haar over hebben omdat ik de laatste tijd erg onzeker ben. Ik snap nou namelijk niet of ik al ongesteld ben geworden of dat dit een ‘voorproefje’ is. Ik ben bang om door te lekken. Ik wil gewoon haar hulp.
Ik voel me de laatste tijd gewoon heel onzeker  en heb me ook vaak verdrietig gevoeld hierover. Ik voel me gewoon niet meer vrij en trek mezelf voor mijn gevoel terug. Ik loop gewoon helemaal vast…
Ik zou het heel erg fijn vinden als jullie mijn kunnen helpen en hieronder willen reageren. 
Alvast heel erg bedankt!

soyeonx ♡


8 reacties

Hallo soyeonx :)

Je kunt het gewoon aan je moeder vertellen, zij zal je wel snappen. Gewoon zeggen '’Ik heb een probleem. Ik heb last van afscheiding'’ Je kunt het ook via een briefje vertellen als je het niet fijn vindt om het zo te vertellen. 

-TheMightySlayer <3

Bedankt voor je reactie @TheMightySlayer !

Ik zou willen dat het zo makkelijk ging. Ik stel me altijd veel te veel aan bij zulke situaties. Maar ik denk dat ik het maar gewoon zo moet doen. Ik moet het toch ooit vertellen…

Heey soyeonx,

Als eerste afscheiding is normaal en ongesteld zijn ook. Toch heerst er nog wel enige taboe op en daar loop jij ook tegenaan. Je wilt het graag met je moeder bespreken, maar je voelt je er onzeker over.

Aan het begin kan je cyclus nog erg wisselend zijn. Daarom kan je twijfelen of je ongesteld bent geworden of niet.

Jouw moeder is ook tiener/jongere, in ieder geval jong geweest. Zij weet zelf ook hoe het is om ongesteld te zijn en kan je vast meer vertellen over je cyclus en afscheiding. Je hoeft er echt niet onzeker over te zijn, zij heeft dit ook gehad.

(Bijna) elke vrouw in Nederland word ongesteld en heeft afscheiding. Daarom hoef je echt niet onzeker te zijn. Ik kan me voorstellen dat dit niet gemakkelijk is om zomaar even te bespreken, maar het is niet gek om te doen. Je kan ook eerst een iets algemener gesprek aanknopen over bijvoorbeeld de puberteit en veranderingen die erbij horen. Of je zegt iets van een vriendin is ongesteld, zelf heb ik dit en dat, heb je nog tips? Je kunt het jezelf heel moeilijk maken, maar je kunt het jezelf ook makkelijk maken!

Groetjes,
Simply Me

 

Bedankt voor je berichtje @Simply Me !

Ik denk dat ik het maar aan mijn moeder moet vertellen. Mijn rode afscheiding was weer weg gegaan, maar toen ik net naar het toilet ging had ik het weer…
Ik moet nu ook weer elke dag naar school en ik kan niet om de seconde naar het toilet. Ik vind het gewoon heel verervend en ben echt heel nerveus om het aan mijn moeder te vertellen. Dit slaat nergens op maar ja ik kan die knop helaas niet uit zetten.
Bedankt voor je tijd en moeite!

Heey,

Je hoeft ook niet elke seconde naar het toilet, maar ik snap dat het wel zo voelt, zeker aan het begin is het nog even wennen.

Ik begrijp ook dat je nerveus bent om het aan je moeder te vertellen. dat is helemaal niet raar. Ik weet dat ik dat zelf aan het begin ook heel erg had. Je hoeft het jezelf ook niet te verwijten, het is een herkenbare struggle van meiden..

Als het niet lukt om de knop om te zetten, is het beste waarschijnlijk om het gewoon te doen. Ookal zie j er zo tegenop, je kunt het ook groter maken dan het is. En dan heb je het ook maar gehad, toch!?

Succes, gewoon doen!

Groetjes,
Simply Me

Bedankt dat je me zo goed helpt en steunt @Simply Me !
Het is toch wel een beetje fijn om te horen dat ik niet de enige ben die hier zo erg over piekert.
Ik denk dat ik het morgen maar moet gaan vertellen. Maandag moet ik weer naar school en ik wil het dan graag verteld hebben. 
Ik houd je nog op de hoogte!

Heey,

Dat lijkt me een prima plan, om het morgen te vertellen, in ieder geval voordat je maandag naar school gaat.

Je kunt natuurlijk ook bij je moeder aangeven dat je heel nerveus bent om het te vertellen, dat zal ze vast wel begrijpen!

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 5
Badge +5

Afscheiding is normaal  om te hebben ik heb gelezen dat dit je vagina " reinigen" ik heb het ook . En dit is inderdaad de begin tekens dat je ongesteld gaat worden . Wat ik meestal doe is gewoon inlegkruisje in mijn broekje om het op te vangen . Anders krijg je van die vieze vlekken in je broekje die er lastig uit gaan . Als je dit niet zou bespreken met je moeder dan zal ze het wel vroeg of laat ontdekken met de was doen .

Ik heb dit ook besproken toen ik dit bij mij ontdekte en mama zei dat is normaal en voortekens dat je grote meid gaat worden . Ze heb toen inlegkruisjes mee genomen van de winkel en zei dat ik deze moest gaan gebruiken tot dat het erger werd qua bloed verlies . 

Niets om je zorgen over te maken het hoofd er nu eenmaal bij en duurt heeeeeellllll lang  eer je er vanaf bent .

 

Reageer