Vraag

misschien geen autisme

  • 13 April 2024
  • 5 reacties
  • 58 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hoi, ik ben een meisje van 14 en ik heb laatst dus te horen gekregen dat ik autisme heb. ik heb niet zo'n zware autisme maar ik dacht dus, wat als ik geen autisme heb? ik leg het even uit. ik zit de laatste tijd een beetje vast in mijn hoofd. het is bij mij niet vastgesteld dat ik een depressie heb maar ik weet het bijna wel zeker. ik heb dus een beetje zelf gekeken of ik depressie heb en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik ervan uit ging dat ik het heb omdat ik veel gelijkenissen zag. maar veel daarvan heb je ook met autisme. het zijn kleine dingetjes zoals mijn been schudden of tikken met mijn vingers. dat kan bij autisme maar ook bij een depressie of stress. ook is oogcontact lastig bij autisme en depressie. bij mij moet je echt in de vertrouwens zone zitten voordat ik je recht in de ogen aankijk. ik ben bang dat ze mijn tranen zien.

dit is allemaal ver gezocht waarschijnlijk maar de autisme verschijnselen begonnen allemaal ongeveer 2-3 jaar geleden. net als die depressie.

ik wil wel accepteren dat ik autisme heb. maar bestaat er ook een kans dat ik geen autisme heb maar depressie?


5 reacties

Stom gezegd, het kan ook beide zijn. Iemand in de puberteit met autisme heeft het nou eenmaal moeilijker. Je zegt dat het allemaal drie jaar geleden begon, maar dat kan ook komen doordat je in de puberteit zit. Dan wordt (geloof ik) autisme duidelijker, en raken jongeren sneller in depressie, 

 

Ik krijg toch het gevoel dat je liever depressie hebt dan autisme, ookal zeg je dat het niet zo is. Dat is wel logisch, aangezien er heel veel negatieve dingen over worden gezegd en negatieve ideeën over zijn (die natuurlijk niet kloppen.) . Dus toch om nog even te zeggen, of je nou autisme hebt of niet, je bent er niet een slechter of beter persoon door, je bent gewoon jezelf en daar valt niks aan te veranderen. 

 

ik ben geen psycholoog dus ik ga je geen diagnose geven. Naar wat ik zie is alles een mogelijkheid, je kan beide hebben, of alleen autisme of alleen depressie. Als je een definitief antwoord wil, zou ik naar een psycholoog gaan, die je kan gaan testen (deze keer dus ook op depressie)

 

 

 

Reputatie 6

Dit heb ik dus ook, alleen dan met nog iet-wat meer dingen.

 

1. De "test" (doe nergens op sloeg) duurde niet eens 1 minuut, want ze kon perfect zien dat ik autisme bleek te hebben!

En hierbij nog 10 dingen die ik kan opnoemen doe fout gingen bij de IQ test e.d. (en nooit boeken gelezen dus mijn wordenschat is laag)

Maar ook zou ik een angststoornis aan mijn grootschalige pestverleden overgehouden hebben, en kan het gedrag daar uit voort komen, aangezien ik meer durf doe e.d. nu dan normaal.

 

Maar bij mij spelen veel dingen een rol waardoor alles raar is uitgekomen, en heb ik dus ook gekeken naar kenmerken, en paste bij alle groepen wel (en deed ook testen online), maar niks was definitief, tot dat ik werkelijk (heel slecht) 'getest' werd door het Jeugdggz.

 


Maar nu terug naar jou, ja, dit is wel mogelijk. Dat het gedrag dus voortkomt uit iets anders, net als bij mij dus.

Maar sowieso vond ik zelf dat je zo'n test mag pas uitvoeren bij iemand anneer die "volledig ontwikkeld' is, rond je 25e of zo. Dan weet je zeker, vooral als alles redelijk goed voor mekaar is, dat de uitslagen (ondanks momentopname) redelijk zeker 'kloppen'.

 

VragenVragen

Reputatie 4
Badge

Hey, 

 

Allereerst wil ik zeggen dat je zeker niet alleen bent en dat deze gedachtengang helemaal niet raar is, ik heb hier namelijk ook zo over nagedacht. 

Wat betreft autisme en depressie overlappen een paar dingen wel een beetje denk ik. 

Ik heb een vraag: toen je tehoren kreeg dat je autisme hebt, is dat echt zeg maar gediagnosticeerd met allemaal van die testen? 

Autisme is echt iets in je hersenen, een bepaalde manier van hoe je denkt en dingen verwerkt, dus ik denk niet dat als je echt gediagnosticeerd bent (met allemaal van die testen die psychiaters afleggen) dat dat dan fout gediagnosticeerd is omdat je (mogelijks) ook een depressie hebt. Dat is wat dat ik denk, ik weet het ook niet zeker. 

(Btw ik heb zelf autisme en depressie) 

 

Groetjesss 

Anoniempje789

 

Reputatie 7
Badge +12

Hey @ikweethetnietmeer2009 

Ik heb (zeggen ze) autisme. 

Ikzelf noem me niet autist, maar iemand die autisme heeft.

Maar sinds kort denk ik dit:


Ik ben @Wees Jezelf Bij Noah niks anders, al die namen boeien!

 

Dus ze mogen dingen denken denk ik soms.

 

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +12

(boeien niet)

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reageer