Mijn gedachtes over afvallen zitten me dwars

  • 22 August 2021
  • 2 reacties
  • 29 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey :)

Ik ben een jongen van 16 jaar oud en ik heb dringend advies nodig.
Ik ben al een goed aantal maanden bezig met afvallen omdat ik erg veel last heb van onzekerheid en een laag zelfbeeld.
( ben in totaal nu al 21 kilo afgevallen ) Ik weeg momenteel rond de 72 kilo en ben 1,74 m.

Ik deed het afvallen eerst via een aangepaste levenstijl/dieet via de sportschool.
Dat ging best goed. Na een tijdje hebben we dat stopgezet aangezien ik nu wist wat ik wel en niet kon pakken. Dat ging eerst ook wel redelijk maar daarna begon ik al snel meer obsessief met eten bezig te zijn. Ik maakte me altijd zorgen nadat ik iets pakte wat in mijn ogen minder goed was. 

Op een gegeven moment kwam mijn calorie inname tot iets meer dan 1000 per dag wat dus wel veel te weinig is. Ik viel ook snel af en ik was alleen bezig met het nummertje op de weegschaal. Ik wist zelf ook dat ik niet slim bezig was en mn ouders ook dus zijn we naar een dietiste gegaan omdat ze bang waren dat ik een eetstoornis krijg of dergelijke. Daar kreeg ik het advies om meer te eten ( wel nog gezond/gebalanceerd)
en dat lukt nu ook wel. Alleen ben ik nu bang dat ik niet meer echt kan genieten van het leven aangezien ik al snel onzeker ben als ik iets eet wat in mijn ogen slecht is. Ik wil gewoon niet meer aankomen en terug bij af zijn maar ik wil gewoon nog wel kunnen genieten van t  leven ipv na elke keer dat ik iets ongezonds eet/drink me slecht te voelen en denken dat ik 10 kilo aankom.

 

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @njiram19 

Ik denk dat je beginselen hebt van een eetstoornis gelukkig is het niet zo ver gekomen. Maar je zit nog steeds een beetje vast zal ik maar zeggen. Mijn advies is dat je je aan het dieet van de diëtiste houd voorlopig. Verder lijkt het me handig om of met een psycholoog te praten over zelfvertrouwen en dan vooral natuurlijk vertrouwen in je lichaam. Of een cursus zoiets op school volgen. Ik vind het moeilijk inschatten hoe erg je belemmerd bent dus dat moet je zelf even kijken.

Merk dat je weer te streng voor jezelf bent dan raad ik aan om toch echt een aantal keer een psycholoog te zien. Je kan misschien ook met je huisarts afspreken dat je bijvoorbeeld 1x per maand langs komt en dat hij dan checkt hoe het met je gaat en of je een psycholoog nodig hebt. Voor als je jezelf niet vertrouwd het te kunnen doen. Met je ouders er over praten kan natuurlijk ook, maar ik weet niet of je eerlijk bent naar je ouders mocht je weer wegzakken. Misschien ben je eerlijker tegen je huisarts. Ik zou het sowieso in ieder geval bespreken met je ouders. Zij kunnen je helpen met een plan maken.

Voor meer informatie over eetstoornissen: WEET

Veel succes

Groetjes NV

Reputatie 1
Badge +1

Voor wie ben je onzeker? Waarschijnlijk alleen voor jezelf. Het is niet dat andere mensen je raar aan kijken als je een grammetje meer bent als de “norm”. Dat hele beeld zou je eigenlijk moeten vergeten en beseffen hoe mooi je bent. Er zijn zo veel van mijn vriendinnen die niet op de jongen vallen met de sixpack of iets. Goed dat je bent afgevallen als je te zwaar was of iets, maar laat het alsjeblieft niet uit de hand lopen. als je denkt dat meisjes/jongens je niet meer willen omdat je een grammetje meer hebt zou je dat snel moeten vergeten. Respecteer wie je bent, elk mens is prachtig. Mensen die onzeker zijn vind ik alleen maar sterker! Je hoeft echt niet onzeker te zijn. Je moet jezelf niet gaan vergelijken met anderen! Veel succes en blijf je afvragen “voor wie ben ik onzeker” <3

Reageer