Hoi! Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met dit verhaal maar ik ga het zo goed mogelijk uit proberen te leggen en mijn ervaring delen met mijn darmaandoening .
- Wat is PDS? PDS afkorting van : Prikkelbaar darmsyndroom is een aandoening die helaas veel mensen hebben .
- Wat voor symptomen heb je als je pds hebt?
- Buikpijn en is gerelateerd aan de ontlasting
- Problemen met de ontlasting: diarree en/of verstopping
- Opgezette buik en/of opgeblazen gevoel
- Overmatige winderigheid.
helaas heb ik zelf pds van mijn moeder geërfd en er is eigenlijk niks tegen te doen . Mijn moeder en ik hebben het zo heftig dat wij kunnen flauwvallen van de ondraaglijke pijn tijdens een toiletbezoek . Ik heb het soms wel dagen achter elkaar en soms maanden niet .
Ik had het gister onverwachts toen ik alleen thuis was (ik ben minderjarig trouwens ) ik ging nietsvermoedend naar het toilet en toen gebeurde het ik wist wat er aan de hand was en de pijn was abnormaal ik had diarree en moest overgeven op de badkamer vloer tegelijk
het voelde alsof mijn maag werd omgedraaid of dat mijn ingewanden eruit werden getrokken. Ik raakte in paniek en moest hard huilen toen de pijn zo ondraaglijk werd dat ik bijna out ging belde ik snel mijn vader op die is toen meteen naar huis gekomen van de verjaardag . Hij vond me huilend op de badkamer vloer want ik was helemaal in shock .
Mijn vader heeft toen een kruik voor me gemaakt en toen ben ik op bed gegaan en heb een serie gekeken. Ik heb nu een dag later heel vaak dat ik naar het toilet moet en ik heb minder diarree dat wel.
Ik ga maandag weer naar school maar ik ben er heel angstig voor want ik ben bang dat ik dezelfde situatie krijg als gister in zo’n krap klein vies wc hokje en dat wil ik absoluut niet meemaken dan ga ik wel echt out .
Ik wou mijn ervaring hiermee delen en ik ben benieuwd of er andere mensen met pds zijn die dit ook hebben of niet dat kan ook natuurlijk.