Vraag

mentruatie is er nog steeds niet

  • 16 July 2021
  • 3 reacties
  • 69 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

haii allemaal,

ik ben een meisje van 16. ik ben nog nooit ongesteld geweest. buikpijn enzo heb ik wel af en toe. mijn moeder zegt dat we even naar de huisarts moeten, maar wat gaan ze dan doen daar? en is het normaal dat ik zo laat ben? ik heb wel al afscheiding, maar nog nooit bloed gekregen. 

xxx


3 reacties

Hoi,

Het klopt dat het wat lang duurt en ik snap dat je je een beetje zorgen maakt.

De menstruatie komt meestal tussen het 11e en 16e levensjaar van een meisje, maar dit kan dus ook afwijken. Dat je afscheiding hebt, is al een heel goed voorteken en als je ook andere secundaire geslachtskenmerken hebt ontwikkeld (borsten, schaamhaar, etc.), betekent dat vaak dat de hormonen gewoon werken en je wellicht gewoon wat laat bent met je menstruatie.

Misschien ben je dus gewoon aan de late kant, maar een bezoekje aan de huisarts kan geen kwaad, denk ik. Ik denk niet dat ze daar iets heel ingrijpends gaan doen. Waarschijnlijk zullen ze je vertellen dat je nog maar even moet afwachten. Je hoeft denk ik niet bang te zijn dat ze gelijk je lichaam gaan onderzoeken ofzo en dat doen ze sowieso niet zonder jouw toestemming. Vaak wordt er pas onderzoek gedaan naar een niet opkomende menstruatie op je 18e. 

Ik hoop je geholpen te hebben!

 

 

Heyy

 

Volgens mij is het wel een beetje laat om op je 16e nog niet ongesteld te zijn. Ik heb even wat voor je opgezocht en vond de volgende informatie.

 

Ben je voor je zestiende nog niet ongesteld, maar begin je wel al te groeien of borsten of schaamhaar te krijgen? Dan kun je verder afwachten. Het kan voor je lichaam geen kwaad als je nog niet menstrueert. Het kan zijn dat de puberteit bij jou wat langzamer op gang komt. Als je eerste menstruatie gekomen is, hoef je niet voor controle naar de huisarts.

Ben je op je 16e nog niet ongesteld? Bespreek dit dan met je huisarts.
Je kunt dan kiezen:

  • Je kunt gewoon verder afwachten. Dan kom je na 6 maanden of 1 jaar weer voor controle bij je huisarts.
    Als je eerste menstruatie in de tussentijd komt, hoef je niet meer naar de huisarts.

  • Of je kunt onderzoek laten doen. Bijvoorbeeld als je niet wil wachten of je zorgen maakt. Dan verwijst de huisarts je naar het ziekenhuis. Bijvoorbeeld om bloedonderzoek en/of een echo- onderzoek te laten doen.

Bron > https://www.thuisarts.nl/vaginaal-bloedverlies/ik-ben-nog-niet-ongesteld


Misschien is het dus inderdaad een goed idee om even langs de huisarts te gaan.. Dat kan nooit kwaad!

 

Groetjes van mij!

hee

dankjewel voor jullie reacties! 

ik heb wel alle secundaire geslachtskenmerken ( boerstgroei, haargroei ) alleen mijn menstruatie nog niet. ik denk dat ik het maar eventjes laat wachten met de huisarts, dus na een maand of 6/7 dat ik dan even naar de huisarts ga.

 

Reageer