Een meisje, dat van inlegkruisjes snap ik wel. Ik heb dat ook geprobeerd, maar ik vind ze heel vervelend. Net als alles dat in mijn onderbroek zit.
Hoi
Een menstruatiecup kan je vanaf je eerste menstruatie beginnen dragen. Er worden zelfs menstruatiecups ontworpen voor jongeren; vaak zijn die iets kleiner. Met een menstruatiecup kan je, als je dat wenst, zelfs oefenen met inbrengen voor je menstruatie begint.
Het is niet de bedoeling om een menstruatiecup buiten je menstruatie te gebruiken. Je lichaam is namelijk zo gebouwd dat afscheiding het natuurlijke milieu van je vagina beschermt, en het constant dragen van een menstruatiecup zou dat proces kunnen belemmeren.
Praat hier gerust over met je moeder. Zij weet vast raad. Als je wegwerpinlegkruisjes vervelend vindt, zou je eventueel was- en herbruikbare inlegkruisjes een kans kunnen geven. Wie weet vind je die wel prettig zitten.
De kans is groot dat je vriendinnen met gelijkaardige dingen bezig zijn als jij. Vraag hier gerust eens naar bij een vriendin die je vertrouwt. Het voelt vast goed om hierover te kunnen praten, en met elkaar tips uit te wisselen.
Een menstruatiecup kan je bestellen of bij een winkel halen. De laatste tijd liggen ze steeds vaker in de wat bekendere zaken en natuurwinkels. Als jij je gebruik van een menstruatiecup graag voor jezelf houdt kan dat, maar je hoeft je er helemaal niet voor te schamen.
Ga gerust eens, eventueel in het gezelschap van een familielid of een vriendin, naar een lingeriewinkel. Pas daar maar enkele bh’s of laat je opmeten, zodat je meteen met de juiste maat aan de slag kan. Als je niet zo’n grote maat hebt, zou je bralettes, dat zijn wat lichtere bh’s, een kans kunnen geven.
Bij het gebruiken van een menstruatiecup zou het kunnen dat het wat zoeken is naar de juiste maat. Misschien zal je tot drie menstruatiecups van een verschillende vorm moeten proberen, voordat je degene vindt die mooi aansluit met jouw lichaam.
Gr. Kenshin
- Wat is de normale/gemiddelde leeftijd om te beginnen met een menstruatiecup?
Het maakt niet uit op welke leeftijd je begint met de menstruatie cup. Als je er goed mij voelt is het goed.
- Is het raar dat ik die alvast wil en hem eerst wil gebruiken om afscheidingen op te vangen? (die heb ik heel erg veel constant)
Nee het is helemaal niet raar op de menstruatie cup nu al uit te proberen. Juist heel handig dat weet je al hoe het moet als je voor het eerst ongesteld wordt. Ook is het handig omdat je onderbroek dan niet steeds vies wordt door de afscheiding.
- Moet ik het hierover hebben met mijn moeder?
Dat hoeft niet perse. Ik heb zelf ook gewoon een menstruatie cup gekocht bij het kruitvat, zonder het met mijn moeder te overleggen. Als je het haar vertelt kan ze je wel advies geven.
- Zijn mijn vriendinnen waarschijnlijk ook al dingen aan het ontdekken daarbeneden?
Ik weet het niet zou heel goed kunnen vraag het ze anders gewoon. Ieder meisje is anders de een is er wel mee bezig en de andere niet. Als je twaalf bent is er wel een grote kans dat je vrienden er ook wel mee bezig zijn.
- Als ik een menstruatiecup bestel, moet ik dat dan geheimhouden? En hoe moet dat dan?
Het is makkelijker om een menstruatie cup in de winkel te kopen. Dat hoef je niet ingewikkeld te doen met geheim houden enzo.
- Pas ik al een BH? Ik heb nu een AA70 tienerbh.
Dat vind ik heel moeilijk te beoordelen
- Heb je verder nog tips?
Maak je niet te veel zorgen. Het komt allemaal goed.