Skip to main content
Vraag

mag niet naar de huisarts

• June 14, 2025
  • 12 reacties
  • 189 Bekeken

Hearts4God

hoi ik ben 13 en ik wil graag naar de huisarts omdat ik me ergens niet goed bij voel. Ik wil graag checken of wat ik heb ernstig is. Ik voel namelijk soms een stekende pijn op me borst die dan wel kort is. In de avond moet ik echt veels te vaak hoesten. Ik ben vaak kort adimig. Soms word ik ineens heel duizelig. Heb best vaak griep. En nog een aantal kleine dingetjes. Ik heb het best lang daarom wil ik graag naar de huisarts om te weten of ik wat ergs heb voor het te laat is. Maar ik heb een probleem. Me ouders zeggen elke keer nee als ik vraag om naar de huisarts te gaan. Ze zeggen dat het niks is en dat de huisarts echt geen tijd ervoor heeft om te kijken wat er aan de hand is voor iets “niet ernstigs”. Het is zoooo irritant. Elke keer als ik het vraag krijgen we ruzie want ze Worden zo boos als ik het vraag. Heeft iemand tips wat ik nog kan doen om er toch wel heen te gaan. Ik heb tot nu toe alles geprobeerd om het zo lief mogelijk te vragen. Niks werkt.  Help mijjjjj

12 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 15, 2025

Ga gewoon zonder je ouders naar de huisarts leg het verhaal uit bij de balie en dan misschien kunnen ze je wel een plekje geven 

Forum|alt.badge.img+1

niet slecht of betweterig bedoelt ofz maar ik denk dat als je 13 bent je niet gewoon ff stiekem naar de dokter kan of durft. als dat wel kan zo veel te beter natuurlijk.

ouders zijn vaak gevoelig voor wenen en beseffen soms dan pas dat je het meent, miss kan je eens echt wenen of overdrijven met hoesten of luid aw ofz zeggen als je mijn hebt of gaan zitten en zeggen ik ben duizelig wacht ff. gewoon zodat alles er net een heel klein beetje ernstiger uitziet dan het is zodat ze jouw echt serieus nemen. (hang maar eens de drama queen uit doe ik ook soms laat je gaan.)

je zou het ook eens kunnen uitleggen aan een vertrouwensleerkracht/persoon op school of eens vernoemen als je op school naar het medisch onderzoek moet. 

en die griep, dat duizelig zijn en dat hoesten zou ik als 3 aparte dingen zien wand ik denk dat ze waarschijnlijk weinig met elkaar te maken hebben.

probeer gewoon te letten op dat je je immuunsysteem ondersteund. dat kan er voor zorgen dat je minder vaak ziek bent. ik vroeg aan chat gpt wat je daarvoor kan doen:

🥦 Eet als een regenboog

Je hoeft geen konijn te worden, maar veel groenten en fruit eten helpt écht. Vooral:

• Vitamine C: in paprika, kiwi, sinaasappel

• Vitamine D: uit zonlicht (en vette vis of supplement)

• Zink: in noten, bonen en vlees

• Vezels: voor een blije darm (en dus een blij immuunsysteem)

💤 Slaap

Ja, het klinkt saai, maar slapen is letterlijk wanneer je lichaam zichzelf fixt. Richtlijn: 7 tot 9 uur per nacht (en nee, 4 uur en 2 energy drinks telt niet).

🚶‍♀️Beweeg

Sport of beweeg elke dag een beetje. Wandelen, fietsen, dansen in je kamer op een foute playlist – alles telt. Het helpt je lichaam om je afweer op peil te houden.

🚰 Drink genoeg

Water dus. Niet alleen cola of ijskoffie. Voldoende drinken helpt je lichaam om afvalstoffen af te voeren.

😄 Stress minder (echt waar)

Chronische stress = boos immuunsysteem. Dus zorg voor ontspanning: muziek, creatief bezig zijn, lachen met vrienden of even een mentale pauze nemen.

🚭 Niet roken, matig met alcohol

Roken en veel drinken verzwakken je immuunsysteem harder dan een winterstorm.

🧼 Hygiëne

Handen wassen, niezen in je elleboog en af en toe je gsm schoonmaken (dat ding is goorder dan een toiletbril).

dit zijn woorden van chat gpt maar uum ja zorg goed voor jezelf en maak je niet te snel zorgen bekijk de dingen een per een en vraag bv aan je ouders iets tegen het hoesten, iets tegen pijn, iets dat helpt tegen duidelig zijn enz op het moment dat je er last van hebt miss gaan ze uiteindelijk wel naar de dokter. of als je eens iets hebt waarmee ze wel naar de huisarts willen, vertel terwijl ook over al je andere probleempjes.

en in tussentijd, probeer je gedachten wat te verzetten. veel succes groetjess ikee💛

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 16, 2025

Ok weet redelijk veel ever ziektes omdat it doctor wilde worden kun je me wat meer specifiek detais geven misschien kan ik helpen dat je niet mag gaan vind ik niet ok je kan ook eens naar een doctor bellen ok te vragen wat hij denkt ok hulp zoeken bij awel bijvoorbeeld als je me wat info verleent kn it je misschien al gerust stellen alles komt goed!

Hearts4God
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 17, 2025

dankjewel voor de tips en ideetjes! 😀

Hearts4God
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 17, 2025

awhh dankjeeeee.  Oke ik leg het wel ff uit: Ik heb soms hartkloppingen en een stekende pijn op me borst die niet heel lang duurt maar een paar secondes ofzo. In de avond dan moet ik zo vaak hoesten dat is niet normaal en dan word ik ook kort adimig. en best duizelig. Laat me weten of je genoeg hieraan hebt als je nog een vraag hebt over iets stel maar gewoon.

groetjesss

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Gewoon zonder je ouders gaan! Het is jouw lichaam en je ouders voelen dat niet!

Liefs

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • June 18, 2025

​@Onbekende  je bedoelt het ongetwijfeld goed maar je bent geen arts, geef dus geen advies.

@Hearts4God ga gewoon naar de huisarts zonder je ouders.  Vindt die iets dan kun je geholpen worden; is er niets aan de hand, hoef je er ook niet meer over te discussiëren met je ouders.

Forum|alt.badge.img

Ik zou zeggen ga gewoon naar de huisarts na school ofzo of als je uitval hebt zonder dat je ouders het weten. En zeg dan dat je graag op die dag even een gesprekje wil hebben met de huisarts. Als je bij de huisarts bent zeg wat je probleem is en als jij vraagt waarom je ouders er niet zijn leg het aan hem uit  hij/ zij is een dokter die begrijpt dat wel. Als de assistente bij de balie er iets over vraagt zeg dat ze niet konden dus je alleen maar ging. Of zeg ' ik wou even een check up doen want ik heb vaak hartkloppingen maar mijn ouders zeggen dat de huisarts alleen voor spoed is.' (btw dat is helemaal niet zo want je kan  en mag altijd naar de huisarts) daarna zal ze wel zeggen oke ga maar zitten of de huisarts komt er zo aan. Of dat je morgen terug moet komen als hij vandaag al bezet is ( maar waarschijnlijk is dat niet zo). En als je dan bij de huisarts zit leg het dan aan hem  het hele verhaal uit hij is een huisarts hij zorgt voor mensen dus hij begrijpt het wel en heeft er begrip voor en is er daar ook in jou te helpen of dat nou met je lichaam is of als er thuis iets niet in orde is. Dus:' ik had hartklopping ( en dan hoevaak jij ze had) ik hoest vaak en hard en onaangenaam zo als hoesten niet zou moeten voelen ( als dat zo is zeg dat dan en als dat niet zo is zeg dan maar hoe het dan wel voelt). Ik wou daarom graag naar U toe komen om te kijken of U er iets aan kan doen en of alles wel in orde is. ( want het voelt niet fijn). Maar mijn ouders zeiden dat we niet naar U konden / toe mochten want het klonk niet als spoed. 

Hierna gaat de huisarts je verder helpen en komt het allemaal goed. 

Ik zag dit en dacht dat het belangrijk was om op te reageren want het gaat om je gezonheid . Heel erg veel dapperheid en succes gewenst en sterkte. Het allerbeste toegewenst. Het gaat je goed.

"Het komt goed echt waar maar dan moet je er wel wat voor doen ( maar dat kan je wel) "

Groet J.

Hearts4God
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 20, 2025

oke thanks :)

Hearts4God
  • Topic-opener
  • Weet de weg
  • June 20, 2025

Ja klopt..

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • June 24, 2025

awhh dankjeeeee.  Oke ik leg het wel ff uit: Ik heb soms hartkloppingen en een stekende pijn op me borst die niet heel lang duurt maar een paar secondes ofzo. In de avond dan moet ik zo vaak hoesten dat is niet normaal en dan word ik ook kort adimig. en best duizelig. Laat me weten of je genoeg hieraan hebt als je nog een vraag hebt over iets stel maar gewoon.

groetjesss

Sorry voor het laate and woord welke borst? en waar op je borst?

• July 7, 2025

@Hearts4God  ik weet het niet zeker of je te jong bent om alleen naar de huisarts te gaan. Maar je ouders voelen niet wat jij voelt. Je zou je huisarts kunnen bellen met je problemen en ook zeggen dat je ouders zeggen dat het niet nodig is. En het is onzin dat een huisarts daar geen tijd voor heeft hij/zij maakt daar tijd voor.  Suc6 laat het maar weten