Skip to main content

Lotgenoten met Diabetes type 1

• September 13, 2026
  • 6 reacties
  • 52 Bekeken

Forum|alt.badge.img

OPZOEK NAAR LOTGENOTEN MET T1D!

Hoi! Ik ben sinds kort gediagnosticeerd met diabetes type 1. Ik ben benieuwd of hier op het forum ook mensen zijn die het ook hebben, en eventuele ervaringen enzo willen delen. Ik ben nieuw hier dus ik moet even kijken hoe het hier allemaal werkt enzo haha ik ga mijn best doen!

6 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • September 14, 2026

Hii, ik heb ook diabetes. Al 5 jaar en je kan elke vraag stellen 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 16, 2026

Hii, ik heb ook diabetes. Al 5 jaar en je kan elke vraag stellen 

Heyy! Bedankt voor je reactie 🫶 Ik heb best wat vragen 😅 hieronder zijn ze, als je je niet comfortabel voelt om ze te beantwoorden mag je ze uiteraard skippen💕

• Hoe werd je gediagnosticeerd?
  • Heb je een pomp, zo ja welke en hoe ervaar je die?
  • Hoe ervaar je het mentaal?
  • Koop jij iets van leuke handige spulletjes ofzo voor je diabetes spullen? Zo ja, waar? :)
  • Heb je verder nog goede tips voor bijvoorbeeld hypos en hypers, school, sport etc?

en nog meer tips over van alles is altijd welkom :) ik vind het allemaal best spannend dus ik ben wel blij om te weten dat ik niet de enige ben. Dankjewel ​@Lisa564 💗

koeski
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • September 17, 2026

Hoi ​@MiesPies ik heb het ook, ik ben al wel 17 dus ik heb min of meer een volwassene oplossing. 

Ze vonden het pas nadat ik een paar keer een hypo en een hyper had en flauwviel. Dan een bloedtest gekregen dan was het meteen duidelijk. Na veel zoeken en testen en zo heb ik een pomp (een Ypsopump) en die werkt goed, het is niet zo eng als je zou denken, dat het met naalden is en zo, nee er blijft gewoon een soort slangetje in/aan je buik zitten als je hem loskoppelt  om te zwemmen, douchen of sport of tjah… seks dus ook als die in de weg zit…  maar dat mag niet al te lang duren. Er hangt wel een slangetje aan maar verder kan je alles op een soort telefoon volgen. Het doet wat het moet bij een hypo (suiker te laag) of een hyper (dan te hoog) maar je moet wel soms correctie doen: het is te zien wat je gaat eten of drinken, dat kan je corrigeren. Ik heb 1 vriend leren kennen in de kliniek die heeft een Omnipod zonder slangetje (maar die kan je niet ff gewoon uitdoen) en die vind dat beter maar ja voorlopig ben ik hierbij wel tevreden. Speciale handige Spulletjes heb ik niet nee, alleen ik moet dat aparaat wel kunnen wegsteken dus die zit in mijn broekzak. Verder is het wel onder controle en je leert veel over je lichaam over hoe het werkt enzo.

De meeste mensen weten het niet eens dat ik het heb tot ik een beetje moeilijk doe over eten en drank, dat mag ik me niet laten opdringen

veel succes lotgenootje

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 17, 2026

Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

@koeski Dankjewel voor je reactie💕 ik ga over 2 weken beginnen met de omnipod dus daar heb ik wel zin in! Maar jeetje dat je gewoon flauw viel enzo.. ik moest gewoon heel vaak naar de wc haha😜

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • September 17, 2026

Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon

@MiesPies Hii, ik was 8 jaar en ik begon veel te afvallen en ik wou wel gewoon heel veel eten dat ik er soms zelfs boos om werd. Ik begon ook veel te drinken en veel plassen en ik heb zelfs twee keer in m’n bed geplast terwijl ik dat anders nooit deed. Mijn opa heeft ook diabetes, dus m’n moeder had het snel door. Soms vind ik het wel lastig als ik veel loop te schommelen met m’n waarde dat ik gewoon door moet met het leven en niet gewoon even kan uitrusten soms. Maar soms kan het ook leuk zijn want wij vieren altijd op dezelfde datum dat ik weer een jaar diabetes heb met een taartje. Ik heb nu een pompje, maar ik heb ook een tijdje moeten spuiten. Ik heb een periode gehad dat ik erg veel moeite had met spuiten en met infuus d’r op schieten maar nu gaat alles heel goed. Ik weet niet welke website maar je hebt heel veel leuke website waarop je gewoon leuke accessoires kan vinden voor je diabetes spullen. Voor hypo heb ik altijd een blikje cola in m’n kluisje liggen en dextro bij me. Hopelijk heb je hier iets aan!!

Wat ik ook soms lastig vind is dat veel mensen denken dat je diabetes krijgt omdat je te veel suiker eet. Terwijl dat bij diabetes type 1 gewoon niet zo is. 

koeski
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • September 18, 2026

@MiesPies Ik zei net wel dat de meeste mensen niet weten dat ik T1D heb, maar op school en bij de sportclub weten ze het dus wel. Gewoon omdat ze moeten weten wat te doen als ik een keer een harde hyper of hypo krijg. Ik heb ook een hele instructie op mn telefoon staan, en die zit ook nog eens uitgeprint in het hoesje. 
Afhankelijk van de suikerwaarde kan ik soms ook best wel raar doen. Dat ik ineens superchagerijnig of boos word, of emo om niks. Dan reageer ik echt veel te fel op dingen 🙄 Maar ja, dat moeten we er maar bij nemen... 
Net als dat je de hele tijd bezig bent met meten, koolhydraten tellen en opletten met wat je eet & drinkt. Op een gegeven moment weet je wel echt superveel over je eigen lichaam dan gasten die geen diabetes hebben en zelfs niet weten aan welke kant hun lever of hart ligt. 
En dat is sowieso wel chill als je op school een presentatie moet houden en je zelf het onderwerp mag kiezen, goeie cijfers gegarandeerd! 😀
(En de Spulletjes die jij zei, ik heb natuurlijk wel een zakje/tas waar extra dingen en reserve en Dextro inzitten. En voor sport of om te slapen heb ik een heupband (dat slangetje mag nergens blijven achter haken) + een armband voor de sensor)  

@Lisa564  Er zijn idd winkels zoals Kaio-Dia of Diatrendy en nog andere maar ik weet niet of ik dat hier mag zeggen (geen reclame maken)