Vraag

lengte 17 jaar

  • 29 May 2020
  • 5 reacties
  • 647 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik ben een jongen van 17 jaar, ik ben 174cm lang. Ik zou graag 180cm lang willen worden. Mijn vader is  186cm en mijn broer ook zoiets. Ik ben altijd later geweest met groeien dan leeftijdgenoten. Is het mogelijk nog zoveel te groeien?


5 reacties

Hey Miloww

 

Het is mogelijk dat er nog een stukje lengte bijkomt, zeker als je gezinsleden ook een stuk groter zijn. Wanneer bereikten je vader en broer hun maximale lengte? Het zou kunnen dat jij tot die leeftijd doorgroeit. 

 

Gr. Kenshin

Mijn broer had al vroeg zijn maximale lengte bereikt, maar was ook altijd groter vergeleken met leeftijdgenoten.  

Hey @Miloww zoals @Kenshin al zei zou je nog een klein stukje kun en groeien.

De pubertijd begint bij jongens meestal op de leeftijd van 11 tot 17 jaar, maar kan ook vroeger of later beginnen.  Lange kinderen komen over het algemeen vroeger in de pubertijd. 

 

Maar wanneer jongens de volwassen lengte hebben bereikt  zijn ze gemiddeld 13 cm langer dan vrouwen. De meeste jongens krijgen een groeispurt tussen de elf en 14e jaar. Tot aan de pubertijd groeien jongens gemiddeld 6cm per jaar. Tijdens de groeispurt kunnen jongens wel 12 tot 15 cm groeien per jaar.(dit is zo bij mij) hierdoor kunnen jongens onhandig lijken. 

 

In jouw geval kan je misschien nog iets van 3 cm groeien (denk ik) 

Je kan een schatting berekenen bij de Tno groeicalculator. Om te kijken wat je lengte word.

Het licht natuurlijk ook aan je genen.

 

Ik ben altijd in de klas de grootste, (190 a 191cm , ben 15 trouwens) mijn vader is zelf best een iets van 175cm en mijn moeder ook iets van 165 ofzo. En in mijn familie zijn de meeste erg klein. Dus het licht niet altijd aan de genen.

 

Ik weet ook niet hoelang je moeder is , maar dat kan ook invloed hebben.

Hopelijk heeft dit geholpen.

Groetjes gebruiker c 

Mijn moeder is 167cm. Mijn moeder is ook pas op late leeftijd gaan groeien zegt ze. ik heb ook gelezen dat het mogelijk is om op een late leeftijd nog een groeispurt te krijgen, als je een late puberteit hebt. 

Dat zou wel kunnen maar houd er wel rekening mee dat je geen 8cm zult groeien. Ik hoop het wel voor je dat je een groeispurt krijgt.

Misschien een tip om langer te lijken . Is doe hoge zolen aan , of doe dubbele zolen aan of hogere schoenen. 

Hopelijk lukt het .

Groetjes gebruiker c 

Reageer