Skip to main content
Vraag

late puberteit?

• June 8, 2025
  • 2 reacties
  • 104 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hey allemaal!

ik ben ene meisje van 13 jaar en ik heb nog geen borsten. nouja, een klein beginnetje, maar ieder meisje uit me klas is al ongesteld en heeft borsten enzo, terwijl ik gwn even lang ben enzo. ik draag nu gwn bh tjes met vulling, maar misschien komt het omdat ik een beetje struggle met eten, ik eet nu wel genoeg, maar toen ik begin 13 was toen niet. ohja ik ben 170cm

2 reacties

• June 9, 2025

Hallo,

Ik snap best dat je je onzeker voelt over je lichaam, zeker als de rest van je klas al 'verder' in de puberteit is. Ik heb dat zelf ook heel lang gehad. 

Maar je bent 13 jaar, dus er kan nog van alles gebeuren. Sommige zijn nou eenmaal later dan anderen. Sommigen beginnen al als  ze 8 of 9 zijn, maar anderen pas als ze 15 zijn. Gemiddeld beginnen meisjes ongeveer als ze 13 zijn geloof ik, maar dat is gemiddeld. Het is helemaal niet erg als dat later is.

En het is ook goed dat je weer wat beter bent met eten. Ik geloof alleen niet dat dat veel invloed heeft, ik ben 2,08 meter en ik heb de eetlust van een klein vogeltje. Het is echter wel zo dat borsten voor het grootste gedeelte uit vet bestaan, maar het helpt geloof ik niet echt om veel te gaan eten. Maar natuurlijk is ieders lichaam anders, dus dat kan verschillen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Groetjes

hoii,

Je zegt dat je 170 cm bent, dat is best lang voor jouw leeftijd! Dat laat zien dat je lichaam wel degelijk groeit. Soms groeien lengte en borstontwikkeling niet tegelijk; eerst groei je in de lengte, daarna vullen je rondingen zich verder uit. En als je een tijdje niet genoeg hebt gegeten, kan dat de puberteit een beetje vertragen, maar dat herstelt zich vaak vanzelf zodra je weer goed en gezond eet. Je lichaam heeft gewoon bouwstoffen nodig om te ontwikkelen.

Wat kun je doen?

• Blijf regelmatig en genoeg eten: veel groente, fruit, volkoren brood, zuivel en eiwitten (zoals eieren, vis of vleesvervangers).

• Wees lief voor je lijf: het doet zijn best!

• Vergelijk jezelf niet te veel met anderen. Echt, iedereen ontwikkelt zich op een ander moment.