Skip to main content
Vraag

Krijgen jullie incontinentiemateriaal (luiers) vergoed via de verzekering ? (van de apotheek)

• September 12, 2026
  • 10 reacties
  • 139 Bekeken

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3

Hoi, ik zie en lees veel onderwerpen op dit forum van anderen die last van bedplassen hebben en veel over luiers enzoo maar ik mis zelf wel een beetje het medische gedeelte (dokters). Dus daarom 1 net topic van mij. Dit forum is van 8 tot 18 jaar dus ik weet niet of iedereen het begrijpt maar ik wel. Je kan namelijk (inco) luiers moeten dragen doordat een huisarts/dokter het nodig vind voor je als je die bezoekt voor plasongelukjes. Beetje net zoals medicijnen. Kan door een huisarts maar ook als ze je lichaam onderzoeken in het ziekenhuis. Ik heb wel een beetje het gevoel dat het zoo hoorde. Het vergoed krijgen is net zoals naar de tandarts gaan. Een verzekering betaalt de rekening van incontinentiemateriaal/luiers. 

Ik heb zelf namelijk altijd al plasongelukjes gehad overdag. Sinds mijn 3e was ik uit de luiers. Maar ben altijd last van natte onderbroeken blijven houden. Doe je niet omdat je te lui bent om naar de wc te gaan. Op mijn 6e moest ik ervoor naar de huisarts voor het eerst, toen geen woord over luiers maar kreeg een speciaal soort Fysio daarvoor. Dit loste het niet echt op. Rond mijn 12e had ik er nog last van. Ook in de 1e middelbare klas. Ik beloofde mezelf elke dag op tijd naar de wc te rennen. Maar was soms rond het 2e lesuur al nat, dan was mijn dag verpest want ik voelde me nat en koud vanonder en ik ruikte het zelf ook.

Toen moest ik daarvoor voor een 2ekeer naar een huisarts op mijn 12e, voor mijn gevoel voor het eerst maar de keer op mijn 6e was ik al vergeten. heel zenuwachtig en zelfstandig daarheen. Ik geloofde van alles wat niet waar was achteraf toen ik op mijn 12e naar de huisarts ging. Ik dacht ze gaat me in mijn gezicht uitlachen dat ik nog in me broek plas. Maar ze was geschokt, m'n blaas werd nog onderzocht (onder de navel aan de buitenkant) Toen vroeg ze waarom gebruik je geen luiers ? Ik zij: weet ik niet van wat moet ik dragen dan babyluiers?

Toen moest ik sinds mijn 12e weer in de speciale luiers. Was in het begin best wel zwaar om aan te wennen als de huisarts dat aanraad. Zoals wennen aan dat er om de 2 maanden luiers bij je thuis worden gebracht.

Dus ik hoop dat het iemand kan helpen.

10 reacties

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • September 13, 2026

Hey ​@Klaas2 

Ja ik heb het ook en krijg alles vergoed van mijn zorgverzekering  dus we krijgen elke maand 2 dozen binnen met luiers voor mij dus ja als de dokter het voorschrijft krijg je ze vergoed dus mij moeder heeft er geen zorgen om .

Heel eerlijk ik wou dat ik alles sneller had gedaan dan was me zelfvertrouwen nooit zo laag geweest.

Seashell
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • September 13, 2026

Ja inderdaad elke maand staat de bestelbus van de apotheek ook voor de deur bij ons en dan krijg ik ook twee dozen en nog een los pak ik gebruik twee soorten Tena Slip Active Fit Maxi (overdag) en Tena Slip Active Fit Ultima (nacht)

Ze zitten zo in een doos ^

Seashell 😘

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • September 13, 2026

Hey ​@Klaas2 

Heel eerlijk ik wou dat ik alles sneller had gedaan dan was me zelfvertrouwen nooit zo laag geweest.

Ja dat herken ik ook precies, ook heel laag zelfvertrouwen had Ik door incontinentie, ik had ook geen voorbeelden daarin.

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • September 18, 2026

Wanneer was bij jullie voor het eerst dan ? Ik op me 12e. Ik zat er eigenlijk als een beer tegenop de allereerste keer. Ik ben als jongen best wel stoer eigenlijk. Ik wist niet zeker of ik dat wel wilde in het begin. Bij de dokter / apotheek werd dat verteld op me 12e. 

Geloof dat ik eerst schrok bij de apotheek om te zien dat luiers ook gemaakt worden voor als je 12 bent. Had het nog nooit gezien tot dan. Ik praatte veel met die medewerker die me alles uitlegde. 

Het grootste waar ik mee zat is: geen luier dan ben ik een normale jongen zoals de rest van de klas en sport. Wel luier dan heb ik een soort handicap. 

De medewerker liet me zelf kiezen: Geen luiers of je krijgt ze wel omdat wij ze aanraden voor je. Maar ik voelde zelf ook de natte onderbroeken tussen mijn 6e en 12e ongeveer dus ik zij ja op de luiers bij de dokter en apotheek. 

Ik kreeg de aller eerste luier gewoon om staand op mn voeten in de apotheek. Voelde raar maar ook goed eigelijk. Voelde letterlijk of ik voor het eerst iets deed aan m'n plasongelukjes. Dik tussen de benen maar altijd best droog al lek je nog zoveel.  Het is het waard. Sindsdien was het definitief luiers dragen en om de 2 maanden nieuwe voorraad. 

Ben nog blij dat ik dat gekozen heb voor me.

Seashell
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • September 19, 2026

Wanneer was bij jullie voor het eerst dan ? ...

Ik ben eigenlijk nooit uit de luiers geweest... 's Nachts helemaal niet toen ik jong was wel veel geoefend met zindelijk worden maar nooit echt volledig gelukt na een onderzoek waaruit bleek dat ik een probleem met mijn blaas (zwakke blaas) heb weer volledig terug in de luiers (destijds gewoon nog Pampers). Ik was opzich gewend aan luiers omdat ik ze 's nachts nog droeg maar om ze dan ook weer overdag te dragen heb ik toch moeite mee gehad. Ik dacht ook: "Ik moet voor straf een luier dragen". Maar toen mijn ouders dat doorkregen hebben we een goed gesprek gehad waar ze duidelijk maakten dat het echt niet voor straf was maar juist om mij te helpen. Ik ging het steeds beter accepteren en op school vond ik het wel lastig (zeker met gym) toen kleedde ik gewoon om bij de rest van de klas de eerste keer is dat bijzonder maar na een tijdje is het gewoon. Alle meisjes wisten er ook van en na de eerste paar keer zijn er vragen... Maar daarna was het gewoon "iets" wat bij mij hoorde.

Hoe doe jij dat op school ​@Klaas2 ?

Seashell 😘

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • September 19, 2026

Ja ik heb snachts nooit droog geweest vond ik niet erg maar vanaf me 7 of 8 begon ik eerst 1 ongelukje te hebben in de week toen met de week werd het erger.

Tot ik 5 maanden verder was en me eerste onderzoek kreeg.

Daar uit bleek dat ik een blaas had die niet goed werkte.

Daar ben ik toen ik 10 was aan geopereerd alleen daar is iets fout gegaan. Of mislukt  dus nu is mijn blaas verlamd hoe me moeder zegt.

Dus ja ik voel het niet  

Alleen droeg daar eerst gewone luiers voor.

Daarna ben op me 10 de overgestapt op tena proskin Slip en daarna op goed advies van ​@Seashell  ben ik tena active fit slip gaan gebruiken. 

Maar heb er altijd moeite mee gehad maar ben wel meteen eerlijk geweest tegen me vriendin van ik wil best iets met je alleen moet ik je wel wat zeggen ik draag een luier wegens incontinentie probleem.

Toen zei ze ja en wat maakt dat uit.

Jij bent niet anders door dat probleem hoor jij bent nog steeds dat lieve zorgzame meisje .

Dus ik heb er geen moeite mee.

Alleen ik had er wel moeite mee toen ik daar ging slapen heb ik eerlijk gezegd tegen die moeder  

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • September 20, 2026

@Seashell  hee ik heb je verhaal gelezen en begrijp je wel. Over school heb ik het ook maar heb nog niet alles verteld. Ik denk dat ik vooral bang was wat een ander ervan vindt. ik denk dat ikzelf eerst rond mijn 4e volledig uit de luiers ben gehaald ongeveer maar weet ik niks meer van. Mijn ouders kijken veel naar andere ouders heb ik gemerkt. Maar ben sindsdien nooit droog geweest, ik weet dat het op mijn 6e en daarna niet lukte. Op mijn 6e heb ik namelijk bekkenbodem fysio gehad voor incontinentie overdag. Daarna waren mijn ouders gewoon hard denk ik. Ik plaste in mijn broek en zij mijn moeder dat ik gewoon te laat naar de wc ging terwijl ik in mn hoofd al wist: 100% mijn best gedaan. Verder zij ze dat als ik in me broek plaste dat ik dan wel zou leren om op tijd naar de wc te gaan omdat dat inderdaad koud en nat vies is. Wat het ook niet was. Tot me 12e was het gewoon natte onderbroeken en broeken.

De incontinentie luiers komen juist door school eigelijk, 1e middelbaar, in de brugklas was een mentor die opviel dat ik problemen had zoals om het half uur naar de wc rennen en de ongelukjes, die belde me ouders op thuis. Voelde me betrapt maar was nodig. waardoor alles aan het rollen ging zoals dat ik naar de dokter ging voor een blaasonderzoek. Toen was het overactieve blaas/kleine blaas. Toen kreeg ik luiers. Compleet nieuw daarvoor als je er sinds 4 uit was op 12 jaar. 

School is inderdaad het moeilijkst met incontinentie vooral met gym. In het begin van 1e jaar middelbaar nog voor mijn luiers dan gingen we met alle jongens gezamenlijk omkleden voor gym. Soms dacht ik er eigenlijk niet aan dat ik nat was. En ik had een lang t-shirt tot over het kruis. Dan deed ik het uit en stond ik in een spijkerbroek met een nat geplast kruis waarop andere jongens het zagen en zijden: klaas heeft in zijn broek geplast. Of de onderbroek daarna. Schaamde me dood maar dezelfde jongens zijden steeds: daar moet je wat aan doen. Er was nooit veel gepest. Daarom kwam ik dus sinds de 3e maand 1e middelbaar met een incontinentie luier om op school voor het eerst op maandag. Er is eerst over gepraat in de klas op maandag en woensdag was gym. De klas was gewoon kort: ja die heeft klaas wel nodig (luiers) doordat wat ze gezien hadden. Ik ging daarom ook niet apart omkleden voor gym. Voelde me een soort van trots dat ik nu wel de voorkant van mijn spijkerbroek droog had met een luier. Voor gym deed ik de luier altijd af in de kleedkamer omdat ik anders niet snel was met gym en verwisselde dat voor een boxer. Als ik incontinentie had onder gym moest ik toch onder de douche. We hadden een gezamenlijke omkleed ruimte met 1 wc cabine, en een douche ruimte gezamenlijk. Het enigste wat ik niet wilde is een luier losmaken voor 15 andere jongens. Maar ze zagen me wel staan op me luier, ik kleed me gewoon om of het mijn onderbroek is. Gym shirt aan. Korte gymbroek en in de wc wisselde ik de luier voor een normale boxer.

charles
  • September 21, 2026

Eindelijk eens mensen die luiers als noodzaak zien omdat ze gewoon  plas problemen hebben 

en eens geen lui hier die er een seks fetich van maken

Daarom wens ik jullie het allerrrrrrrrbeste en wat de vraag zelf betreft over dat het vergoed word, dat moeten je ouders toch kunnen zeggen, of het van de verzekering terug betaald is of niet? Daar hoef jij je toch geen zorgen om maken?

Klaas2
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • September 21, 2026

Nee klopt, is een automatisch process. Hoef ik geen zorgen over te maken. Er wordt eigen risico betaald misschien. Als ze weinig geld zouden hebben zou ik misschien wat geld geven van een vakantiebaantje ofzoo maar dat hoeft niet. 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • September 21, 2026

Eindelijk eens mensen die luiers als noodzaak zien omdat ze gewoon  plas problemen hebben 

en eens geen lui hier die er een seks fetich van maken

Daarom wens ik jullie het allerrrrrrrrbeste en wat de vraag zelf betreft over dat het vergoed word, dat moeten je ouders toch kunnen zeggen, of het van de verzekering terug betaald is of niet? Daar hoef jij je toch geen zorgen om maken?

Nee dat klopt zeker mijn moeder zei al als het vergoed word super blij mee maar is dat niet ja dan betaal ik ze zelf wel jij hebt ze nodig en geeft je zelfvertrouwen dus ja super blij mee hoe mama er mee omgaat