Vraag

Komt borstkanker voor bij jongen van 14?

  • 23 October 2020
  • 4 reacties
  • 1029 Bekeken

Badge

Hallo,

 

Ik ben een jongen van 14 en heb een harde kleine zwelling in mijn linker borst en vroeg af of het kanker kon zijn, want elke keer wanneer ik op het internet opzoek gaat het om een knobbeltje. maar dat is dan ook het enige symptoom dat ik heb. Kan iemand mij hiermee helpen?


4 reacties

Hey Tobi123,

Borstkanker komt ook bij mannen voor, ongeveer 1 op de 100 mannen krijgt het. Het komt vaker bij vrouwen voor, daarom heet het mamma carcinoom. Dat komt omdat de kanker vaak ontstaat in de melkgangen en die groeien bij vrouwen nog in de puberteit en bij mannen amper.

Vaak is een signaal iets van een knobbeltje inderdaad, dat komt omdat daar dan beschadigd weefsel zit, omdat de kanker goede cellen opschuift en kapotmaakt en ook weefsel.

Dit klinkt misschien een beetje verontrustend, maar wat je denk ik het beste kan doen is dit met je ouders (als je die hebt) kan bespreken en anders  bijvoorbeeld een ander familielid. En dat je dan naar de dokter gaat, om het daarmee de bespreken. En waarschijnlijk word je dan doorverwezen naar het ziekenhuis waar je iets van röntgenfoto's of een CT/MRI moet, om te kijken waar het zit en wat het precies is.

Het kan ook iets anders dan kanker zijn misschien, maar dan weet ik niet wat. Maar ik kan ook niet zeggen dat het wel kanker is, daarvoor moet je naar een professional.

Heel veel sterkte,

Xx Simply Me

Hi Tobi123,

 

als je iets voelt en je weet niet wat het is, is het altijd verstandig om het te laten controleren. Je kunt beter te horen krijgen dat het niks bijzonders is dan dat je er mee rond blijft lopen terwijl er wel iets aan de hand is.

Op zich komen veranderingen in borstweefsel bij jongens ook wel voor, maar ik kan natuurlijk niet beoordelen wat het precies bij jou is.

 

Als ik jou was zou ik het gewoon tegen je (één van je) ouders/verzorgers zeggen en dan zullen ze vast wel even een afspraak voor je willen maken en waarschijnlijk ook wel even mee willen gaan naar de huisarts. Dan weet je iig wat het precies is.

 

Op de site van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) staat ook wel iets over veranderingen in borstweefsel bij mannen/jongens, dus het zou ook zoiets kunnen zijn:

https://www.thuisarts.nl/borstzwelling-bij-mannen/ik-wil-meer-weten-over-borstzwelling-bij-mannen

 

Het kan dus onschuldig zijn, zoals je kunt lezen in onderstaand artikel:

https://www.gezondheidsnet.nl/content/verdikking-achter-de-tepels-bij-jongen

 

Maar, nogmaals, laat de huisarts er even naar kijken. Je wilt zekerheid en dat het goed is.

 

 

Groetjes,

M&M's

Heyy

Al is de kans klein, het kan toch. Je bent er beter vroeg bij als je maar 1 symptoom hebt dan als je er al 2 hebt. Hoe vroeger je bij dat soort dingen bent hoe beter. Het kan zeker geen kwaad om hierover eens langs de huisarts te gaan! Zeker doen lijkt me. Beter een keertje teveel langs gaan dan een keertje te weinig!

Groetjs

hoi Tobi!

het kan inderdaad zijn dat je het hebt. maar als ik  jou was zou ik beter geen onderzoek doen op internet, want de info die je leest kan nep zijn (ik klink wel als een ouder, maar het is wel waar). zoals anderen al gezegd hebben, kan je dit het beste bespreken met iemand van je familie en langs de huisarts gaan. 
ik hoop voor je dat het maar gewoon een knobbeltje is en dat je het niet echt hebt.

hopelijk hielp dit!
- Harrypotterfan123 :)

Reageer