Vraag

Kan je met reanimatie iemand vermoorden?

  • 2 January 2020
  • 4 reacties
  • 195 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi. 

Ik dacht dat als je iemand reanimeert, dat je dan op het hart drukt om het weer te laten pompen. 

Maar wat nou als je iemand “reanimeert” als ze nog leven? Kun je dat hart dan per ongelijk anders laten kloppen waardoor die persoon sterft? 

Ik vroeg me dit al een tijdje af en ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is. 


4 reacties

Hey,

ik snap je vraag, hij is goed uitgelegd!

Ik heb nog nooit gehoord dat je iemand echt dood kan maken met iemand te reanimeren (toch niet omdat het hart dan anders gaat kloppen) maar ik denk wel dat het niet gezond is en je het dus niet elke dag moet doen. Er is volgens mij wel een reden dat men zo een pop heeft uitgevonden, maar ik heb al gehoord dat mensen dat een cursus EHBO volgden, het wel bij elkaar moesten proberen. Ik denk wel dat je iemand kan vermoorden door een hartmassage, maar dat is dan omdat je een rib breekt als je te hard duwt en zo het hart of een long kan perforeren. 

 

ik hoop dat ik wat heb kunnen helpen,

groeten Zon

Dankjewel voor je reactie! Ik heb er erg veel aan. Nu ben ik niet bang om mensen te reanimeren als dat misschien nodig zou zijn. 

Xx Louis. 

Hi Louis603,

hm, ja, das best wel een goeie vraag. Ik wist het antwoord ook niet precies, dus heb ik het voor je opgezocht.

Ik heb een site gevonden waar de vraag beantwoord wordt. Het stukje wat er precies over gaat heb ik hier ff gekopieërd:

 

- begin quote

Kan het kwaad om borstcompressies te doen bij iemand die geen circulatiestilstand heeft?

Allereerst moet benadrukt worden dat je bij twijfel altijd moet starten met reanimeren. Het komt namelijk vaak voor dat iemand onterecht niet wordt gereanimeerd. Andersom komt veel minder vaak voor. Daarnaast ontstaat zelden grote schade, voordat je merkt dat het slachtoffer geen circulatiestilstand heeft.

Borstcompressies zijn natuurlijk niet helemaal onschuldig, aangezien je de borstkas behoorlijk hard moet indrukken. Allereerst doen borstcompressies veel pijn. Dat heeft als voordeel dat je het daardoor snel zal merken als iemand niet diep bewusteloos is. Verder komen ribbreuken en breuken van het borstbeen heel vaak voor. Aan de maag, milt en longen kan schade ontstaan, maar zelden ernstige schade. Het hart kan soms wel beschadigen, maar vermoedelijk alleen bij lang reanimeren met (te) veel kracht. In ieder geval zul je waarschijnlijk geen ritmestoornis veroorzaken door borstcompressies. Bij een circulatiestilstand worden al deze bijwerkingen van de borstcompressies geaccepteerd.

- einde quote

 

Bron: https://taskforceqrs.nl/faq/

 

Op de site worden ook nog een heleboel andere vragen, die met reanimatie te maken hebben, behandeld. Dus, kijk voor meer info ff op de site.

 

Btw, goed van jou dat je wilt/kunt reanimeren en hiermee andere mensen wilt/kunt helpen. Heb je dat op school geleerd of ergens anders?

 

Groetjes,

M&M's

 

Je moet er wel op letten dat diegene geen epilepsie heeft anders kan het wel gevaarlijk zijn volgensmij.

Reageer