Vraag

is het oke weigeren op de weegschaal te staan bij schoolarts?

  • 17 August 2022
  • 9 reacties
  • 413 Bekeken

Hi, ik wordt over een paar dagen 15 en begin volgende week aan 4 vwo. Ik zit op een leuke school, op een ding na. De schoolarts. Voordat ik verder ga, ik ben (physiek) erg gezond, volgens mijn huisarts dan.

Ik ben 172 lang en mijn gewicht licht rond de 58. 
Een paar jaar geleden heb ik zware problemen gehad met mijn uiterlijk en lichaam. Ik haatte alles aan mezelf en was er van overtuigd dat dit me waardeloos maakte. Dit probeerde ik op te lossen door niet te eten. Inmiddels gaat het beter, maar het is nog steeds lastig. Op dit moment ben ik voornamelijk onzeker over het feit dat mijn buik niet plat is, en ik weet dat dat stom is want dat is normaal. Zelfs niets eten hielp hier weinig tegen. 
Maar het gaat steeds beter, ik voel me steeds beter in mijn lichaam. 
 

Nu komt eigenlijk waar mijn vraag om draait, vorig jaar kwam (zonder waarschuwing of toestemming van mij of mijn ouders) de schoolarts tijdens de les binnen en wou iedereen checken. Nou oké, ik vond dit niet geweldig maar heb het toch gedaan. Ze vroeg over mijn menstruatie, relatie met m’n ouders en zo. Dat was prima. Maar toen moest ik opeens op de weegschaal staan. Dat heb ik toen gedaan (maar wou het eigenlijk niet) en volgens mij was het iets van 56/57 kilo. Prima. Ik vond het allemaal prima tot dat ze opeens het computer scherm om draaide en daar stond dan mijn bmi op een lijn. Het zat in gezond gewicht, maar wel wat meer aan de kant van overgewicht. En toen zei die arts dat ik misschien toch maar een boterham minder moest eten bij het ontbijt. Dit was erg lastig voor mij, want het was net gelukt normaal te kunnen ontbijten en lunchen zonder me schuldig te voelen dat ik “teveel” at. Maar het lukte om te blijven eten en nu zit ik hier. 
 

Waar ik me nu dus zorgen over maak is dat de schoolarts weer ergens aankomende weken plotseling met iedereen wil praten. Ik wil echt niet meer op dit weegschaal, over mentale dingen praten vind ik oké, maar ik ga haar niet mijn bmi laten berekenen (en dat ligt natuurlijk hoger dan vorig jaar). Is het oké om dit te weigeren, want ik wil niet dat ze hiermee naar mijn mentor/ouders gaat. Is een schoolarts verplicht te melden dat ik weiger mij te laten wegen?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Noacat ,

 

als ik het zo lees doe je echt je best qua eten/gewicht en je kunt best trots op jezelf zijn. Misschien weet/wist de schoolarts niet dat je een paar jaar geleden niet helemaal blij was met hoe je er uit zag en was de opmerking vorig jaar over ‘misschien een boterhammetje minder’ niet zo handig. De schooldokter heeft het beste voor met iedereen die hij/zij onderzoekt, dus je kunt gerust zeggen dat je je de laatste jaren beter voelt en het niet zo leuk vond  toen ze/hij zei dat je misschien iets minder 'moest’ gaan eten.

Als de schooldokter het hele verhaal kent, zal die ook snappen dat het een beetje een gevoelig onderwerp is.

Verder denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken over je BMI.

Je weegt misschien een kilo meer als vorig jaar, maar je bent vast ook langer geworden en een jaartje ouder en dat heeft allemaal invloed op de berekening van je BMI.

Ik heb het even voor je opgezocht:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter

 

Als je alles invult:

meisje, 172 cm, 58 kilo, 15 jaar dan zal je zelf zien dat jouw BMI prima is.

 

ik zou als ik jou was en de schooldokter vraagt het, wel op de weegschaal gaan staan en je mag dan natuurlijk vertellen (das alleen maar goed) dat je het de vorige keer niet zo'n leuke opmerking vond, omdat je echt je best doet en je je ook steeds beter in je vel voelt. Ik denk dat de schooldokter dan ook trots op jou is en dan wordt de schooldokter ook geen vervelend ding in de toekomst.

Go for it. Ben trots op jou, wat je allemaal al bereikt hebt.

 

Doei,

SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Reputatie 4
Badge +4

Ik had ook dit jaar de school arts zelf heb ik er geen problemen mee eigen ben ik zelf altijd wel benieuwd naar dat soort dingen maar er werd ook tegen mij gezegd dat je mocht weigeren ik weet niet of je ouders van je problemen af wisten maar ik zou dan wel zeggen tegen hun of ze het de volgende keer kunnen weigeren.

Reputatie 7
Badge +4

@Kindertelefoon,

 

nou, ik had meer dan 9 uur geleden een reactie gepost en nu zie ik wel een nieuwe reactie van iemand anders komen, maar nog steeds niet die van mij…….is mijn reactie nu kwijt of wat????

Moet ik 'm nu opnieuw typen?

 

Doei,

SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Reputatie 4
Badge +4

 

@Kindertelefoon,

 

nou, ik had meer dan 9 uur geleden een reactie gepost en nu zie ik wel een nieuwe reactie van iemand anders komen, maar nog steeds niet die van mij…….is mijn reactie nu kwijt of wat????

Moet ik 'm nu opnieuw typen?

 

Doei,

SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Nee had ik ook wel eens ze zijn het aan het controleren 

Reputatie 7
Badge +4

@Vleesstok,

ow, okè

Ik denk dat ze het vergeten waren, want nu hebben ze 'm er snel opgezet zie ik.

Iig dankjewel

 

Doei SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Reputatie 4
Badge +3

Je lengte en gewicht is goed. Je mag trots zijn op jezelf 

Hoi @Noacat ,

 

als ik het zo lees doe je echt je best qua eten/gewicht en je kunt best trots op jezelf zijn. Misschien weet/wist de schoolarts niet dat je een paar jaar geleden niet helemaal blij was met hoe je er uit zag en was de opmerking vorig jaar over ‘misschien een boterhammetje minder’ niet zo handig. De schooldokter heeft het beste voor met iedereen die hij/zij onderzoekt, dus je kunt gerust zeggen dat je je de laatste jaren beter voelt en het niet zo leuk vond  toen ze/hij zei dat je misschien iets minder 'moest’ gaan eten.

Als de schooldokter het hele verhaal kent, zal die ook snappen dat het een beetje een gevoelig onderwerp is.

Verder denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken over je BMI.

Je weegt misschien een kilo meer als vorig jaar, maar je bent vast ook langer geworden en een jaartje ouder en dat heeft allemaal invloed op de berekening van je BMI.

Ik heb het even voor je opgezocht:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter

 

Als je alles invult:

meisje, 172 cm, 58 kilo, 15 jaar dan zal je zelf zien dat jouw BMI prima is.

 

ik zou als ik jou was en de schooldokter vraagt het, wel op de weegschaal gaan staan en je mag dan natuurlijk vertellen (das alleen maar goed) dat je het de vorige keer niet zo'n leuke opmerking vond, omdat je echt je best doet en je je ook steeds beter in je vel voelt. Ik denk dat de schooldokter dan ook trots op jou is en dan wordt de schooldokter ook geen vervelend ding in de toekomst.

Go for it. Ben trots op jou, wat je allemaal al bereikt hebt.

 

Doei,

SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

Hi, dankjewel! Fijn om te horen :), denk inderdaad dat ik het de schoolarts gewoon vertel, hopelijk houd ze er dan rekening mee. Erg bedankt voor je advies!

Reputatie 3
Badge +2

Als je iets niet wilt doen vanuit een overtuiging die vanuit het diepst van je ziel komt, dan moet je het niet doen. Ze mogen jou niet dwingen en als ze dat toch proberen, loop gewoon weg. 

Reputatie 3
Badge +2

Als je iets niet wilt doen vanuit een overtuiging die vanuit het diepst van je ziel komt, dan moet je het niet doen. Ze mogen jou niet dwingen en als ze dat toch proberen, loop gewoon weg. 

Overigens is het ook onzin wat die schoolarts zei, je zit helemaal niet aan de bovenkant van een gezond bmi.

Reageer