Vraag

ik word niet meer ongesteld

  • 14 May 2021
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Net nieuw
  • 3 reacties

k was vo de eerste x ongesteld op 23 maart ma het is al 14 mei en k ben ni meer ongesteld geworden is dit normaal of niet want je moe toch elke maand ongesteld ongesteld wrdn


3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Dat is wel normaal. Veel meiden zijn onregelmatig ongesteld. Al helemaal na de 1e menstruatie. Tenzij je seks hebt gehad natuurlijk. Dan kan je ook zwnager zijn.

Reputatie 6
Badge +7

Hoi Gwn,

Het is helemaal niet erg als je later ongesteld. En al helemaal na je eerste menstruatie, zoals Jaivy al zei. Ik ben een keer 3 weken te laat ongesteld geweest, en ik leef nog steeds. In de eerste jaren dat je ongesteld bent kan het nog onregelmatig zijn. Dit kan komen door bijvoorbeeld hormonale schommelingen of omdat je zwanger bent. Maar er zijn nog zoveel meer mogelijkheden. Ik noem er hieronder een paar op:

  • Stress: Dit is een van de belangrijkste redenen voor een late of overgeslagen menstruatie. Neem de tijd om je te ontspannen, regelmatig te bewegen of zelfs wat ademhalingsoefeningen te doen om je stress onder controle te houden.
  • Plotseling gewichtsverlies: Dit kan je menstruatie doen stoppen, omdat een ernstige caloriebeperking of eetstoornissen de productie kunnen stopzetten van de hormonen die je nodig hebt voor ovulatie.
  • Extreem overmatige lichaamsbeweging: Te veel lichaamsbeweging en intense fysieke activiteit kan een hormonale onbalans veroorzaken.
  • Medische langetermijnaandoeningen: Sommige aandoeningen zoals hartziekte en diabetes kunnen een gemiste of onregelmatige menstruatie veroorzaken. 
  • Overgewicht of obesitas: Overgewicht of gewichtstoename kan ervoor zorgen dat je lichaam te veel oestrogeen produceert. Dit kan je menstruatiecyclus beïnvloeden. 
  • Voorbehoedsmiddelen: Sommige soorten voorbehoedsmiddelen, zoals de oestrogeenvrije pil, de prikpil of het spiraaltje, kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie volledig stopt.
  • (bron)

Ik zou er toch gewoon vanuit gaan dat het heel normaal is en dat er niks aan de hand is. Na je eerste menstruatie kan het maanden duren tot de tweede komt. Zoek maar eens op op het forum, daar vind je heel veel topics over dit probleem. (ik noem er een paar op: deze, deze en deze).

Als je je toch zorgen maakt zou ik het met je moeder, je oudere zus (als je die hebt), of een vriendin die al ongesteld is bespreken. Als het echt heel lang duurt kan je altijd nog even naar de huisarts gaan. Maar ik denk niet dat dat nodig is.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

Hoi,

de meeste meisjes zijn nog niet meteen regelmatig ongesteld. Vooral na de eerste keer kan het een tijdje duren. Bij mij zaten er tussen de eerste en tweede keer zelfs 4 maanden! Geen reden dus om je zorgen te maken :).

Groetjes,

Merle. 

Reageer