Skip to main content

Hoi, 

Ik heb een vraag: 

Ik krijg al heel lang pijnlijke ongesteldheid. Ik krijg veel buikkrampen, hoofdpijn, er komt heel veel bloed, en altijd diarree.

Ik huil heel vaak als ik weer ongesteld moet worden, ik krijg er heel erg veel stress door. Huilen tot het punt waar ik oprecht aan het hyperventileren ben en bijna overgeef. 

Als ik ongesteld ben, hou ik mezelf wakker omdat ik de tijd dat ik lig zo min mogelijk wil maken om doorlekken te voorkomen. Het bezorgt me veel vermoeidheid, en dit is iedere nacht. Het sloopt me echt.

Ik gebruik op de eerste vier dagen minstens 5 10-uur maandverbanden (die zijn eigenlijk voor in de nacht) en in de nacht draag ik 3 daarvan omdat ik anders heel erg doorlek. 

Ik wil eigenlijk heel graag op de pil of iets anders gaan dat mijn periodes minder pijnlijk maakt, maar ik durf hier niet over te praten met mijn moeder. Ik denk dat ze me te jong daarvoor vindt (ik ben 14, ben al 2.5 jaar ongesteld) en dat ze weigert een afspraak met de huisarts te maken.

En als ze ja zegt ben ik ook bang dat de huisarts me het weigert, omdat sommige mensen ook gaan overgeven of flauwvallen. Dan zijn mijn symptomen erg mild. 

Wat moet ik doen?

De pil is heel sociaal geaccepteerd. De huisarts gaat jou en je moeder echt niet weigeren. Ik ken je situatie niet maar 14 is een prima leeftijd om te beginnen met de pil. Je moet gewoon tegen je moeder uitleggen waarom je dit precies wil en wat de voordelen zijn. 

Groetjes

Ik zou er iig met je moeder over praten, het gaat immers over de last die je van ongesteldheid hebt, niet dat je de Pil wil om seks te gaan hebben (wat ouders altijd eng vinden) dus gewoon om pijn en ongemak te vermijden . 

Ik denk misschien moet je het erover hebben maar het woord “De Pil” niet gebruiken, maar het over algemeen medicatie hebben en dat je een gesprek met een dokter zou willen, en die dokter zal dan wel over dé pil beginnen en kan je het meteen daar verder bespreken samen. 

Maar hij kan je naar een gynecoloog doorsturen die daar in gespecializeerd is - en bij zo’n gyne kom je vroeg of laat toch terecht. 

Er zijn tig verschillende soorten van pillen in verschilende dosissen en zo en een dokterof gyne zou dat perfect moeten kunnen voorschrijven. 

veel succes nog! 

Het zijn geen milde symptomen dit hoor. Je kan zo prima aan de pil aangezien je er zo erg last van hebt. Ik heb dit ook en ik mag nog niet aan de pil omdat ik pas een half jaar ongesteld ben maar met 2,5 jaar mag je wel hoor. Ik zou het zeker doen want dan kan je weer normaal functioneren als je ongesteld bent.

Reageer