Vraag

ik weet niet zeker of ik anorexia heb.

  • 24 March 2023
  • 8 reacties
  • 182 Bekeken

Badge

Hi, ik ben een meisje van 12 jaar (over 2 maanden 13) en ik vraag me iets al een lange tijd af. Ik vind mezelf al heel lang veel te dik en te zwaar. Ik ben ook onzeker als ik 1 kilo zwaarder ben geworden en sta soms wel 3x per dag op de weegschaal. Ook probeer ik soms van mijn 2 broodjes bij de lunch maar 1 broodje te eten. Ik weet nu niet zo goed of ik anorexia heb kan iemand helpen? 


8 reacties

Hoi @Horsie jewel ,

 

We lezen dat je je afvraagt of je anorexia hebt of niet. We begrijpen dat dat best wel lastig is en vervelend kan zijn om met die vraag te blijven zitten. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen en om te kijken of we er samen misschien uit kunnen komen.

 

Groetjes,

 

Noa, De Kindertelefoon

Reputatie 1
Badge

Hoi

Volgens mij heb je pas anorexia als je echt niks eet.

Maar dat gaat niet veel helpen.

Je valt af door gezond te eten, en niet per se door minder te eten. 

Reputatie 1
Badge

Hallo, 

Er is sws niets mis mee als je iets dikker of zwaarder bent. Ik vind mijzelf ook soms dik. Maar je moet wel echt proberen gezond te blijven. Eet gewoon even veel als normaal, dan groei je beter wordt je sterker, wordt je gezonder en word je waarschijnlijk ook veel vrolijker. En afvallen doe je door gezond te eten en genoeg te sporten. En je hebt waarschijnlijk ook geen anerexia, want dat is wel echt heel erg extreem. Veel succes nog!

Badge

Hoi, ik denk precies hetzelfde over mezelf maar je pas anorexia als je echt niks eet en op het punt staat om dood te gaan. Maar wist je dat je juist dikker wordt als je niks eet? Dus dan kan je gwn gezond eten als je je niet goed voelt 

Reputatie 4
Badge +1

Hey,

Ik heb zelf nog iemand gekent die anorexia had. Een mooi meisje, maar nadat ze de aandoening had (misschien zeer cru gezegt) leek ze meer op rond lopent geraamte. (Niet om je bang te maken) Wat ik bedoel is, dat je er niet mooier op word.

 

Anorrexia is een lastig uit te leggen ziekte. Het is een soort eet stoornis. Je wilt het perfecte lichaam en wilt niet dik worden. Je bent dan ook bang dat je dik word bij alles wat je eet. Hierdoor ga je bijna niks tot helemaal niks eten. Dit is natuurlijk niet zo handig aangezien je lichaam anders werkt. Hoe minder je eet, hoe dikker je later word. Klinkt misschien raar maar het komt doordat je lichaam gaat denken dat je de volgende dag geen eten meer gaat hebben waardoor je lichaam meer voedsel gaat opslaan als vet in de plaats van de natuurlijke weg haha (vet blijft langer, het andere komt eruit haha). Als je gewoon gezond eet en niet iedere week mcdonalds eet word je heus niet dik. Ook moet je denken dat die kilo dat je bijkomt gewoon het eten is dat je hebt opgegeten, en dat komt er wel weer uit hoor. Zonder eten kun je niet, dus blijf lekker dooreten.

 

Er is ook nog een zeer mooie film gemaakt hier rond dat wel even je ogen opent. Hij heet "To The Bone" en staat volgensmij gewoon op Netlix :)

 

Hoop dat ik heb kunnen helpen

Reputatie 5
Badge +3

Ik heb alleen een tip: niet op de weegschaal staan!

Groetjes Archer 

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb zelf anorexia, nu meer orthorexia en muscle dysmorphia, maar wat jij beschrijft kan anorexia zijn of worden. Anorexia is geen gewichtsstoornis, het is een mentale ziekte die er bij iedereen anders uitziet. Hoe jij over jezelf denkt kan al een teken van anorexia zijn. 

Reputatie 7
Badge +9

vul dit eens voor jezelf in

BMI berekenen | Voedingscentrum

BMI staat voor Body Mass Index 

wat dus berekent of je niet te zwaar of te licht bent voor je leeftijd en lengte. ben je te zwaar (wat ik me niet zo snel zou voorstellen) dan kan je op dieet gaan. ben je te licht dan kan je op een ander dieet gaan zodat je aankomt.

op de basisschool zat er iemand bij mij in de klas. en telkens bij gym was het: (naam van persoon) je bent veel te mager. na een hele tijd had ze geen anorexia meer. maar ze gaf wel toe dat ze het had en dat heeft waarschijnlijk geholpen met weer aankomen.

door al die magere meiden en jongens wordt ik ook in onzekerheid gebracht. maar een vriendin van mij zei altijd dat ik het perfecte lichaam had en dat de rest of opgeblazen ballonnen waren of grassprietjes die je met 1 keer blazen omver blies.

maar denk eraan je bent perfect zoals je bent en niemand die dat kan veranderen

Reageer