Skip to main content

Ik ben een meisje van 14 jaar, 170cm en ik weeg 53 kilo. Tijdens  een ruzie van vorige zomer met mijn moeder zei mijn moeder dat ik dik was. Klikt raar maar dat kwam hard aan en sinds dien zie ik het ook steeds. Ik heb nu hele dunne vriendinnen en dat help ook niet echt. Ik ben dus al een tijdje buikspieroefeningen aan het doen. Ook eet ik gezonder. Maar samen lukt het nog steeds niet ik krijg geen resultaat. Ik zit te denken om alleen nog maar s’avonds te gaan eten en de rest van de maaltijden te skippen. Maar steeds als ik wil beginnen verpest ik het weer. Dus als iemand tips heeft om af te vallen of om me beter te voelen, zeg dat dan je help je er erg mee

Ik zit te denken misschien heeft school ermee te maken want mijn moeder wilt heel graag dat ik vwo ga doen maar ik zit nu op havo. Ze geeft veel druk op me misschien heeft dat effect?


Hee Soophia,

Je moeder legt veel druk op je door nare opmerkingen te maken en ze wilt dat je een niveau hoger gaat doen.

Daarom wil jij graag afvallen. Maar wil je afvallen omdat je moeder het zegt of omdat je echt dik zou zijn?

Dat laatste is namelijk niet het geval. Als je jouw BMI uitrekent, kom je uit op een BMI van 18,3:
“Je hebt een gezond gewicht. Mooi zo! Eet gezond en beweeg voldoende om een gezond gewicht te houden.”

Je hoeft dus helemaal niet af te vallen. Sterker nog, dat kan schadelijk worden voor je gezondheid.

Ik zou je aanraden om niet aan afvallen te beginnen. Je kunt natuurlijk wel letten op wat je eet, maar niet om bewust af te vallen. Iedereen heeft een eigen, andere lichaamsbouw.

Heb je weleens met je moeder besproken wat het met je doet haar opmerkingen? Weet je mentor ook dat je moeder je naar vwo wil? Mogelijk kan hij/zij jou helpen en bespreken wat jij wil en hoe het met jou gaat. Daar is een mentor voor.

Het lijkt me niet verstandig om maaltijden over te gaan slaan. Dat is niet een gezonde manier van afvallen en er zijn genoeg andere manieren. Afvallen is vaak moeilijk voor mensen en het duurt even voordat je resultaat ziet.

Groetjes,
Simply Me


Niet eten is geen goede manier van afvallen. Je heb volgens mij ook gewoon een gezond gewicht dus afvallen is sowieso nergens voor nodig. Misschien hebben je vriendinnen wel een andere bouw dan jij waardoor ze er dunner uitzien. Of misschien zijn ze wel heel ongezond en te dun. Je ben mooi zoals je bent en je hoeft niet te veranderen voor anderen.

J8j8


Ik wil vwo heel graag halen net als dat ik 5 kilo wil afvallen. Ik probeer al een halfjaar lang af te vallen maar het lukt niet en wat ik ook probeer niks werkt. Mijn mentor weet dat ik vwo wil. Hij zei dat ik dat overal gemiddeld een 7 moet staan en dat is bijna zo. Mijn moeder zegt nu geen opmerkingen meer ze heeft dat maar een keer gedaan. Ik krijg nu wel “ben je wel een meisje”, “je doet niks” en dat soort opmerkingen naar mijn  hoofd geslingerd. En ja mijn vriendinnen zijn enorm tenger. Maar ik wordt blij als ik ook al 1 kilo afval. Ik voel me namelijk te dik en ik wil dat niet meer.
 

Bedankt voor jullie reacties 


Hoi Sophia,

 

Ik wil zelf ook graag afvallen maar ik heb 6 kilo overwicht. Jij hebt dat niet. We zijn ongeveer even lang (ik ben 173cm) en we zijn ook allebei even oud. Ik ben daarentegen 75 kg en jij bent 53!! Ik noem je nu zeker niet dun want ik ben tegen body-shaming. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik met 75 kg (en we zijn ongeveer even lang en we zijn even oud) maar 6 kg overwicht heb en jij hebt zeker geen overwicht dus het is niet nodig om voor jou af te vallen.

 

Groetjesss


Twee weken weegde ik nog 53 ik heb mezelf net gewogen en ik weeg nu 55 kilo. Ik weet dat je zwaarder bent na het eten maar dit is wel een erg groot verschil. Ik wil zo graag iets lager en ik snap dat ik geen overgewicht heb maar ik wil niet zwaarder worden dan ik nu ben. Een beetje afvallen zorgt ervoor dat ik mezelf ook wat beter onder ogen kan zien. Maar het gaat de andere kant op terwijl ik echt niet meer dan 1500 calorieën per dag eet. Meestal eet ik er maar 800. Ook hockey ik drie keer in de week en heb ik gym 2 keer in de week. Ik  snap het niet meer. Wat doe ik verkeerd?


Hallo Soophia!
Als eerst wil ik graag zeggen dat 53 kilo voor jou leeftijd en lengte heel normaal en gezond is, niks om je zorgen over te maken dus.  En ik snap dat je door die opmerking van je moeder nogal onzeker bent geworden maar je bent dus helemaal niet dik.

Waar ik me zorgen over maak is hoe weinig kcal je binnen krijgt, je had in de post hierboven gezegd dat je  meestal maar 800kcal binnen krijgt wat VEEL te weinig is, nu zie ik op het internet allemaal blogs en artikelen dat mensen daar verschrikkelijk veel van afvallen alleen het is gewoon niet gezond.

Doordat je zo weinig kcal binnen krijgt kom je veel te veel energie tekort en gaat je lichaam mogelijk vet vasthouden en spieren afbreken wat dus helemaal niet goed is, ook is het mogelijk dat je tijdens bijvoorbeeld het intensief sporten flauw valt. Ik hoop niet dat ik je bang heb gemaakt alleen je kan niet zo weinig eten dat is gewoon niet gezond.

Ik heb online gelezen dat een gemiddeld meisjes van tussen de 14 en 18 jaar 2100kcal(luie levensteil) , 2400kcal(actieve levensteil) moet binnen krijgen gemiddeld, ik weet er zelf niet heel veel vanaf alleen ik zou zeggen blijf er tussen.

EDIT: Miss kan dit je nog een beetje helpen: https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/hoeveel-en-wat-kan-ik-per-dag-eten-.aspx

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen en gewaarschuwd.
-Anoniem94034


Ik ben een meisje van 14 jaar, 170cm en ik weeg 53 kilo. Tijdens  een ruzie van vorige zomer met mijn moeder zei mijn moeder dat ik dik was. (….) Dus als iemand tips heeft om af te vallen of om me beter te voelen, zeg dat dan je help je er erg mee

53 kilo is echt niet te zwaar. Je hoeft dus daarom ook zeker niet af te vallen. Als je dit wel wil, moet je jezelf niet gaan verhongeren. Als je namelijk heel weinig gaat eten, gaat je lichaam juist eten opslaan als voorraad. Eet dus wel gewoon, maar iets minder. En geen chips, frisdrank enz eten/drinken.


je kan steeds weer zeggen dat ik niet moet afvallen maar mijn buik hangt over mijn broek. ik voel me niet fijn in mijn lichaam. ik probeer nu elke dag 5 minuten buikspieroefeningen te doen. ik denk alleen dat ik wat meer moet drinken want ik drink met moeite 3 glazen op een dag. normaal drink ik namelijk 1, 2 of geen glazen.

 

bedankt voor het advies anoniem…  maar ik heb wel eens geprobeerd zoveel calorin te eten maar na 3 weken viel ik daar aleen maar van aan. dus daar zit ik een beetje mee.

 


Reageer