Skip to main content
Vraag

ik krijg een katheter in help

• May 31, 2025
  • 21 reacties
  • 532 Bekeken

NN15000
Forum|alt.badge.img+10

Hoi ik ben een meisje van 14 jaar .

Ik krijg overmorgen een katheter in die even blijft zitten

Heeft iemand dat al eens gehad ?

Ik hoop dat er ook meisjes reageren (jongens mogen ook wel )

Maar ik ben er zo bang voor

Ik krijg hem omdat ik niet helemaal leeg kan plassen dus ik krijg hem voor 4dagen in om mijn blaas te laten rusten zo zei de dokter 

21 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • May 31, 2025

Het is helemaal geen ding om bang voor te zijn. Het doet geen pijn en je voelt er amper iets van.  Dit is gewoon iets tijdelijks en het is zo weer voorbij. 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • May 31, 2025

Dank je wel voor je reactie 

Hopelijk antwoorden er ook nog meisjes 

• June 1, 2025

Hallo,

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar waarschijnlijk valt het wel mee. Als het goed is krijg je een zachte katheder dus ik denk niet dat het veel pijn doet. Met dit soort dingen (heb ik van anderen gehoord) moet je er gewoon even aan wennen, zoals een beugel. In het begin is het irritant, maar na 1 of 2 dagen voel je het nauwelijks.

Sterkte!

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 1, 2025

Dank je ben benieuwd hoe en wat 

maar vind het maar raar een draadje in je onderkant. 

• June 1, 2025

Ja dat begrijp ik. Ik vond het ook raar toen ik een ijzeren stang in mijn mond kreeg, maar het went wel.

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 8, 2025

De eerste 3 dagen is het heel raar gevoel geweest dat is niet naar de wc hoefde om te plassen maar ik moet hem helaas langer in moet hem nu in tot aankomende vrijdag in houde omdat er een bacterie in mijn blaas gaatje zit en die dan kan herstellen zo zei de vrouwelijke arts 

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Ik heb het alleen bij bio gezien. Volgens mijn docent is het net zoals een beugel. Maar dat zeiden andere ook al. 

Veel succes!

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Uhm ik had niet gezien dat er een nieuw bericht was... Fijn dat het gaat

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 8, 2025

Ik heb het alleen bij bio gezien. Volgens mijn docent is het net zoals een beugel. Maar dat zeiden andere ook al. 

Veel succes!

Nou helaas niet zoals een beugel dit is wel iets irritanter helaas maar voel hem gelukkig nu niet veel meer alleen als ik veel beweeg of als ik in de douch ga.

Maar wel dank je wel voor de reactie 

Forum|alt.badge.img+1

Het is de eerste 2 dagen zeker niet fijn om het in te hebben.

Ik heb het vroeger best lang in  gehad heb hem toen 4 weken ingehad helaas .

Maar toen hij er eenmaal uit is dan is het plassen helemaal erg dan moet je in de plaats van 7 keer plassen 15 keer plassen .

Dus hopelijk hoef je het niet lang hopelijk en valt het daarna mee .

Maar je kunt het ​@NN15000  .

Ben benieuwd hoe het afgelopen is bij je 

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 25, 2025

@Onzekermeisje 

Hij is er na bijna 1 week er in hebben gezeten er uit gehaald .

Maar daarna was een hel ik moest toen om het uur plassen.

Maar waarschijnlijk zal ik dit meer krijgen is de kans helaas .

Want mijn plasgaatje is niet zo goed blijkbaar 

• June 27, 2025

Hoi ​@NN15000 ik heb hier geen verstand van maar het lijkt me erg eng. En ook raar want je hoeft dan nooit naar de wc?

• June 27, 2025

Heey ​@NN15000 ,

Dat lijkt me heel naar voor je en erg lastig. Kan het wel opgelost worden of weet je dat nog niet? Hopelijk is het mogelijk of misschien iets waardoor het wat dragelijker voor je is.

Veel liefs Spaceflower 💖

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 28, 2025

@Ducklover27 ja dat klopt je plas loopt er via de katheter er uit in een katheterzak of in een luier .

Dus dat is een heel raar gevoel

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 28, 2025

@Spaceflower ja heel lastig en vervelend zeker om die katheter elke keer te krijgen.

Maar ze weten niet hoe ze dit het beste kunnen oplossen zo zei mijn kinderarts.

Want een operatie kan het zijn dat ik helemaal incontinent word en dat willen ze liever ook niet.

Dus ze hopen dat mijn plasgaatje iets dichter gaat staan want die heeft en kleine opening waar bacterie in kunnen helaas 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • June 28, 2025

Hoi dat is ingrijpend. Hoe is het nou met je? Verl sterke! 

Groetjes Tjempie xx

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • June 28, 2025

Hoi dat is ingrijpend. Hoe is het nou met je? Verl sterke! 

Groetjes Tjempie xx

Hey het gaat nu weer goed kan nu weer gewoon plassen en niet 15 keer naar de wc moesten maar het is niet fijn maar je gaat er aan wennen zei de arts als ik het meer ga krijgen de eerste keer is altijd raar want je krijgt iets raars in 

IkBenanoniemm
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • July 23, 2025

Wat is een katheter?

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • July 25, 2025

Een katheter is een medisch hulpmiddel, een buisje dat door medisch personeel in het lichaam ingebracht kan worden; dit inbrengen wordt katheterisatie genoemd. Een katheter is meestal een dun, buigzaam buisje, een "zachte" katheter; soms is hij groter en hard: een "harde" katheter.

En die katheter zorgde dat ik me plas kwijt kon zonder dat ik er iets voor moest doen

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 31, 2025

hallo, ik heb hier geen ervaring mee. maar wat dapper dat je dit hier zo durft te delen. hoe gaat het nu met je? moet je h'm nog vaker dragen?

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • August 2, 2025

@Wolf 

Dank je wel  ja klopt ik kan me hier wel voor gaan schamen maar kan er weinig aan doen door mijn incontinentie probleempje. 

Ja waarschijnlijk wel helaas heb hem nu al 2 in gehad  en waardoor ze er achter zijn gekomen dat ik een hele zwakke blaas heb waar soms  bacteriën in komen die hem niet helemaal leeg kan krijgen dus dan moet ik zo ding in waarschijnlijk elke maand paar dagen maar ze onderzoeken om dat minder te laten worden .

Dus ja het gaat goed ben er al een beetje aan gewend is alleen raar als die katheter er in zit de eerste 10 minuten maar ook een opluchting dat alles er uit gaat want je bent aan het plassen maar je doet zelf niks want dat doet die katheter voor je