Vraag

Ik heb misschien syndroom van Asperger???

  • 5 November 2020
  • 8 reacties
  • 148 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi! Ik ben een jongen van 14 jaar. En ik denk dat ik een soort Autisme heb (syndroom van Asperger).

Want ik heb vandaag even gekeken op internet van: “Wat zijn de kenmerken/symptonen van Asperger”.

En toen ging ik even al die kenmerken/symptonen vergelijken met hoe ik reageer/doe etc. En Eigenlijk alles komt wel overeen met het syndroom van Asperger. Hier een paar voorbeelden: 

  • 1. Sociaal contact; Ik heb bijna geen vrienden, Ik kan echt HEEL MOEILIJK oogcontact maken, Ik reageer soms ook anders dan hoe iemand anders dan zou reageren (In verkeerde situaties dus)

    2. Ik begrijp soms dingen TE LETTERLIJK (Zelfs simpele dingen).

    3. En mijn Nederlandse taal//Spelling op de basisschool was altijd gewoon super goed, ik had altijd alles goed daarin (Ik zat in groep 6 al in een groep 8 spelling boek en had hem ook nog uit).

    4. En mijn IQ is gemiddeld. (Rond de 100)

    5. Ik heb altijd diepe interesses, Ik weet bijvoorbeeld ECHT HEEL VEEL van computers en de andere keer weer heel veel van school (Studeren/Leren vindt ik echt heel leuk).

    Dus mijn vraag aan jullie was, hebben jullie hier een beetje kennis/ervaring mee zoals een broertje of zusje die het heeft, of je hebt het misschien zelf? En of ik het heb lijkt me ook interessant om te weten, want de meeste dingen komen wel erg overeen met elkaar.

    Cya!
     (Ik weet niet precies waar dit topic bij past, dus als de KinderTelefoon het weet kan die het misschien aanpassen). (Het is ook nog nooit gediagnostiseerd of getest vgm).


​​​​​​​


8 reacties

? Ik heb echt antwoord nodig

Hey StackedBlock,

Begrijpelijk dat je hier graag een antwoord op wil. Jij hebt zelf gezocht op kenmerken en vergeleken met jezelf en nu denk je dat je misschien het syndroom van Asperger hebt.

Deze diagnose kunnen wij en jij niet bij jezelf stellen. De symptomen die jij hebt kunnen ook met hele andere dingen te maken hebben, maar daar kan ik niet echt over oordelen.

Het beste lijkt me als je dit met je ouders bespreekt en dan naar de huisarts gaat. Deze kan kijken of het nodig is dat er een diagnose gesteld word of dat de symptomen ergens anders mee te maken hebben.

Heb je ook gekeken waarmee de symptomen ook overeenkomen? Of er bijvoorbeeld andere dingen zijn die ook matchen?

Groetjes,

Simply Me

Het beste lijkt me als je dit met je ouders bespreekt en dan naar de huisarts gaat. Deze kan kijken of het nodig is dat er een diagnose gesteld word of dat de symptomen ergens anders mee te maken hebben.

Heb je ook gekeken waarmee de symptomen ook overeenkomen? Of er bijvoorbeeld andere dingen zijn die ook matchen?

Groetjes,

Simply Me

Maar, ik heb dit al mijn hele leven dat ik echt moeilijk sociaal (oog)contact kan maken. Mensen proberen me ermee te helpen, maar dat pakt niet goed uit. Maar nu over dat gemiddeld // hoge iQ/intelligentie, want als ik iets bijvoorbeeld bij Wiskunde of Engels krijg dan snap ik het echt meteen, en dan moet het hele tijd herhaald worden en dat vindt ik echt heel vervelend.. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

Groetjes,

StackedBlock

Hey StackedBlock,

Zou het kunnen dat je misschien onder je niveau zit? Als je dat gevoel hebt, zo begrijp ik het tenminste uit jouw reactie, dan zou ik dit met je ouders/verzorgers en school bespreken. Misschien kan je dan naar een niveau dat beter bij je past of kan er gekeken worden of je niet wat extra uitgedaagd kan worden.

Dat van het oogcontact is lastig. Ik weet niet zo goed wat je daar aan zou kunnen doen.

Als je graag zekerheid wil hebben over deze punten of dat iemand je er misschien wat meer bij kan helpen, zou ik je echt adviseren om daarbij hulp van een professional te zoeken door langs de huisarts te gaan.

Groetjes,

Simply Me

 

Als je graag zekerheid wil hebben over deze punten of dat iemand je er misschien wat meer bij kan helpen, zou ik je echt adviseren om daarbij hulp van een professional te zoeken door langs de huisarts te gaan.

Groetjes,

Simply Me

Oke super bedankt voor je reactie, ik ga het vragen aan me ouders of ik naar een professional/huisarts kan gaan om het te ‘testen’ en als ik de uitslag heb dan ga ik vragen aan mijn school of ze een idee hebben of dat we een idee kunnen bedenken voor mijn niveau om misschien naar een hoger niveau toe kan gaan.
Dank voor je reactie!

Groetjes,

StackedBlock 

Hey StackedBlock,

Graag gedaan!

Lijkt me een goed plan, hopelijk kunnen je ouders en de huisarts je verder helpen.

Je kan natuurlijk ook al voor een uitslag met school overleggen. Vaak kom je namelijk eerst nog op een wachtlijst terecht en het duurt ook wel even voordat je de uitslag van de test hebt. Dan is het voor jou prettig als je al eerder op niveau komt, lijkt me. Je kan het altijd bespreken en dan zie je vanzelf wel wat er uitkomt.

Wat zou je er trouwens van vinden als je het syndroom van Asperger zou hebben?

Succes!

Groetjes,

Simply Me

 

Wat zou je er trouwens van vinden als je het syndroom van Asperger zou hebben?

Succes!

Groetjes,

Simply Me

Dat zou mij niet echt erg lijken, dan weet ik ten minste waar al die dingen en reacties vandaan komen.
En de reacties kunnen misschien vreemd zijn van anderen maar dan zeg ik wel gewoon dat het erbij hoort en dat je er maar mee dealt  😂 .

Iemand anders nog die iets kan/wil delen ;p

Reageer